2026-05-10, 20:36
Medlem
TheJesuits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av F.A.N.
Har lite svårt att tro det. Deras normala sätt är att debitera tillfällig trafikförsäkring i den mån att ett fordon är påställt men du inte är trafikförsäkrad.
Elsparkcyklar är inte registrerade normalt sett. Så en sådan elspark är inte trafikförsäkringspliktig och därmed kan inte tff ta ut den avgiften. Ngn som vet mer exakt får gärna rätta mig.

Så utan att läsa på så gissar jag att de endast kan ta det på olovlig körning.

Hittade en nyhet från igår på sr.se
https://www.sverigesradio.se/artikel/korde-trimmad-elsparkcykel-misstanks-for-olovlig-korning

Har också svårt att se att den dyra tvingande trafikförsäkringen skulle kicka in. Hur många dagar skulle man behöva betala då? Man säger så klart att den är helt nytrimmad sedan i morse.

Om man inte kör vårdslöst verkar det alltså koka ned till en olovlig körning med 2500 i böter och möjligen en prick i registret, en prick som sitter i tre år men annars inte har någon effekt.
Citera
2026-05-16, 01:03
Moderator
Arne.Ankas avatar
grannen blev stoppad av 2 grinkukar men dom kunde bara ta honom för otillåtet hög hastighet, hörde jag rätt så fick han 1500 böter.

Citat:
Ursprungligen postat av TeEsEr
Om den går över 25km/h räknas den som moped klass II och då ska du ha hjälm och trafikförsäkring.
Om den går över 45km/h räknas det som moped klass I och då ska du ha körkort minst klass AM, hjälm, trafikförsäkring och du får inte köra på cykelbana.
Med tanke på att fordonet får köras i max 20km/h så borde det också vara gränsen vidare är 25km/h gränsen för klass 2.

Citat:
Sen lär du åka på en sköntaxering från Trafikförsäkringsföreningen, 45 kr per dag som du kört utan försäkring. TFF bryr sig sannolikt inte mycket om vad du tycker och skickar skulden till Kronofogden om du inte betalar.
De tror jag inte, hur ska tff veta vilka dagar som ska debiteras?

Citat:
Ursprungligen postat av RiMaX
Är det verkligen så numera? 🧐
Tillåtande till olovlig körning och är en rätt gammal lag, på senare år blivit mer poppis med klass 1 mopeder och a-traktorer.
Citera
2026-05-16, 01:56
Medlem
RiMaXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Tillåtande till olovlig körning och är en rätt gammal lag, på senare år blivit mer poppis med klass 1 mopeder och a-traktorer.

Hur ska nån kunna bevisa att en förälder har "tillåtit" trim på en moped?
Citera
2026-05-16, 16:08
Medlem
godboys avatar
Citat:
Så vitt jag fattat det så är förälder ansvarig för omyndigt barn. Jag vet verkligen inte hur det funkar. Vi har heller inga ungar så jag bryr mig ju inte jättemycket, men jag kan ändå tycka att det är bra.
Citera
2026-05-19, 15:59
Medlem
Citat:
Handlar helt enkelt om "föräldraansvar".
"Trafikbrott regleras av Lag om straff för vissa trafikbrott (TBL). 3 § 3 st. TBL föreskriver straff för den som uppsåtligen eller av oaktsamhet tillåter annan att köra ett fordon som den personen saknar behörighet att föra. Brottet saknar egen beteckning, men brukar benämnas tillåtande av olovlig körning."
Bestraffas med upp till 30 dagsböter.

Det kommer nog bli vanligare att föräldrar ställs till ansvar, bra.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direkt?pinnedEntry=1466303
"En elsparkcykel får inte gå snabbare än 20 km/h för att klassas som en cykel.

”Fordon som överskrider dessa gränser kan i stället klassas som moped, vilket innebär krav på bland annat förarbevis eller körkort, trafikförsäkring och registrering”, skriver polisen.

Barnets vårdnadshavare misstänks nu för tillåtande av olovlig körning. Polisen har beslagtagit elsparkcykeln."
Senast redigerad av Nypan-sr 2026-05-19 kl. 16:04.
Citera
2026-05-19, 22:10
Medlem
RiMaXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nypan-sr
Handlar helt enkelt om "föräldraansvar".

Det är mycket som är föräldraransvar idag! Själv körde jag trimmad moppe när jag var 15. Om jag hade åkt dit så hade jag själv fått ta konsekvenserna för det där eftersom jag var Straffmyndig. Så var det i början på 80-talet iallafall.
Citera
2026-05-20, 06:59
Medlem
Denna snabba elsparkcykel visar sig dra iväg i 80 km/h och togs i beslag.
Föraren, yngre än 18 år blir misstänkt för olovlig körning och elsparken tas i beslag.

19 maj 16.07, Trafikbrott, Sigtuna
https://polisen.se/aktuellt/handelser/2026/maj/19/19-maj-16.07-trafikbrott-sigtuna/
Citera
2026-05-22, 16:10
Medlem
den där runda bollen som man står på med 2 ben. har sett en sån swisha förbi i minst 60 på en vanlig cykelväg. farlish brä
Citera
2026-05-22, 16:53
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fonzen
den där runda bollen som man står på med 2 ben. har sett en sån swisha förbi i minst 60 på en vanlig cykelväg. farlish brä
är dom ens gatlagliga med 1 hjul? med 2 hjul har man iallafall stabilitet i en led oftast fram/bak och ibland som med gamla segway sida/sida men 1 hjul har ingen stabilitet alls det borde ligga på en helt annan nivå att köra med.

Sen behövs det troligen också högre effekt, en "vanlig" elsparkcykel behöver bara effekt för framdrivning men en enhjuling behöver effekt för stabiliseringen också så där räcker inte 250W långt, inte ens maxeffekt 500W är särskilt mycket, det krävs mycket effekt för framdrivning + stabilisering + uppförsbacke
Citera
2026-05-24, 00:41
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
är dom ens gatlagliga med 1 hjul? med 2 hjul har man iallafall stabilitet i en led oftast fram/bak och ibland som med gamla segway sida/sida men 1 hjul har ingen stabilitet alls det borde ligga på en helt annan nivå att köra med.

Sen behövs det troligen också högre effekt, en "vanlig" elsparkcykel behöver bara effekt för framdrivning men en enhjuling behöver effekt för stabiliseringen också så där räcker inte 250W långt, inte ens maxeffekt 500W är särskilt mycket, det krävs mycket effekt för framdrivning + stabilisering + uppförsbacke
Det har ju länge funnits tillåtna trampcyklar med ett hjul så den där elvarianten bör inte vara något konstigt så länge effektregler mm följs.
Citera
2026-05-26, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av F.A.N.
Hittade en nyhet från igår på sr.se
https://www.sverigesradio.se/artikel/korde-trimmad-elsparkcykel-misstanks-for-olovlig-korning

"Betydligt snabbare" = troligen över 40 km/h eller något liknande som är helt osedligt eller väldigt riskabelt med fordonstypen. Troligen har han brytit mot allmäna trafikregler i samband med ingripandet också även fast det inte anges. Kört slalom, skitit i väljningsplikt eller bara "lajjat runt".

Den svenska trafikpolisen är i allmänhet inte uppsökande utan tar tag i sådant som kan vara verkliga problem i trafiken. Att någon av dem skulle "ingripa" mot en elskoter som gör 25-30 kmh skulle förstås kunna hända, om du samtidigt begår ett mindre annat trafikbrott och råkar ut för länets suraste och bittraste av dem alla kanske.

Risken att framföra en sådan skoter kan fortfarande inte förringas. Om du blir inblandad i en olycka med den så gäller ju inga försäkringar överhuvudtaget och trafikbrottet kan uppdagas i samband med det + ruinerande skadestånd.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in