2026-05-15, 18:36
Medlem
Problemet är väl tudelat.såsom det ofta är.

Milenialls och Gen Z har aldrig medvetet upplevt en börsnedgång av solitt mått.

De missförstår en nedgång på minus 10 till minus 20 som sådan.

Det är det icke. En sättning i marknad missförstådd samt felanalyserad.

Vad vi som snackar nedgång menar, är en längre nedåtgående trend på marknaden som bottnar minus 50 procent till minus 70 procent..Något som verkligen betyder någonting långsiktigt i folks plånböcker och som ändrar incitamenten för framtiden.

Det är därför som positioner intages såsom idag. Det är därför som Warren Buffett och Stanley Druckenmiller är deffade sedan tid tillbaka.

En stor del av nyckel till god förvaltning av kapital ligger i att vänta närhelst marknaden så säger till dig att göra det.

Marknaden skriker för närvarande. Som svensk är det superlätt ligga i cash när sista inflationssiffran var 0.8 procent.

Vi har alla kort på bordet, det enda som saknas är datum och utlösande faktor..tajming är omöjligt, men inte att frigöra ammunition (kontanter) inför vad som komma skall.

Jag går tillbaka till marknaden när den visar mellan minus 40, minus 50 procent. Det kommer att ske..det är bara en fråga om NÄR..och undertiden så tjänar jag sekiner via längre Guld och på korträntekonton.

Guld kommer att långsiktigt gå upp. Silver likaså såsom Koppar. Framförallt Silver är något för volatilt för min smak.

Allt annat på räntekonton kort. Jag är redo att avlossa när marknaden i USA sjunkit såsom den kommer att göra. Innan 2028 års ingång.

Är Du?
Citera
2026-05-15, 18:45
Medlem
Dan88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Problemet är väl tudelat.såsom det ofta är.

Milenialls och Gen Z har aldrig medvetet upplevt en börsnedgång av solitt mått.

De missförstår en nedgång på minus 10 till minus 20 som sådan.

Det är det icke. En sättning i marknad missförstådd samt felanalyserad.

Vad vi som snackar nedgång menar, är en längre nedåtgående trend på marknaden som bottnar minus 50 procent till minus 70 procent..Något som verkligen betyder någonting långsiktigt i folks plånböcker och som ändrar incitamenten för framtiden.

Det är därför som positioner intages såsom idag. Det är därför som Warren Buffett och Stanley Druckenmiller är deffade sedan tid tillbaka.

En stor del av nyckel till god förvaltning av kapital ligger i att vänta närhelst marknaden så säger till dig att göra det.

Marknaden skriker för närvarande. Som svensk är det superlätt ligga i cash när sista inflationssiffran var 0.8 procent.

Vi har alla kort på bordet, det enda som saknas är datum och utlösande faktor..tajming är omöjligt, men inte att frigöra ammunition (kontanter) inför vad som komma skall.

Jag går tillbaka till marknaden när den visar mellan minus 40, minus 50 procent. Det kommer att ske..det är bara en fråga om NÄR..och undertiden så tjänar jag sekiner via längre Guld och på korträntekonton.

Guld kommer att långsiktigt gå upp. Silver likaså såsom Koppar. Framförallt Silver är något för volatilt för min smak.

Allt annat på räntekonton kort. Jag är redo att avlossa när marknaden i USA sjunkit såsom den kommer att göra. Innan 2028 års ingång.

Är Du?

Kommer inte ske. Det har printats för mycket pengar.
Citera
2026-05-15, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dan88
Kommer inte ske. Det har printats för mycket pengar.

Vilket ytterligare bara understryker vad som tidigare har upprepats gång efter annan i den ekonomiska historian.

Vad leder ökad tillgång till pengar till?

Svaret är mycket enkelt...inflation.

Vad leder inflation till?
Citera
2026-05-15, 21:01
Medlem
Kolla bara den amerikanska obligationsräntans utveckling för att få säkerhet gällande förtroendet för Dollarn och i förlängning stigande räntor.

När femårs obligationsräntan breakar 4,5 procent så är det över. Detta är gränsen för att förtroendet för att USA skall palla sin gigantiska statskuld viker.

När det förtroendet rubbas..så är alla spekulationer om evigt stigande börsmarknad..över.

Det hjälper liksom inte vad som händer microekonomiskt då när macro stjälper allting.

Allting.

Femåringen idag plus 13 punkter till 4,25.

Det är inte en fråga om OM..bara en fråga om NÄR det brister.

Sitter Ni med hjälm på..därför att denna nedgång är en sak som händer ett fåtal gånger..en eller två..per investeringsgeneration.

Milleniums och Gen Z kommer att få växa upp..eller bli utraderade.

Macron är vad en är.Processen är vad den är.

Och Nej..det är naturligtvis inte annorlunda denna enda gång i all ekonomisk historia.

Matematiskt blir fortsatt 1 plus 1 2..och det kommer många att få lära sig framöver.

Den hårda eller mindre hårda vägen.
Citera
2026-05-15, 21:46
Medlem
Citat:
Vilket ytterligare bara understryker vad som tidigare har upprepats gång efter annan i den ekonomiska historian.

Vad leder ökad tillgång till pengar till?
Nysparande.

Nysparandet hos hushållen är nu 700 mdr/år.
För några år sedan var det 400 mdr/år.
Citera
2026-05-15, 21:47
Medlem
Citat:
Kolla bara den amerikanska obligationsräntans utveckling för att få säkerhet gällande förtroendet för Dollarn och i förlängning stigande räntor.

När femårs obligationsräntan breakar 4,5 procent så är det över. Detta är gränsen för att förtroendet för att USA skall palla sin gigantiska statskuld viker.
Jaha. Varför skulle det vara gränsen?
Citera
2026-05-15, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
Nysparande.

Nysparandet hos hushållen är nu 700 mdr/år.
För några år sedan var det 400 mdr/år.

Nysparande?

Inte hos average Joe USA vartfall. Det är naturligtvis helt tvärtom i nuvarande Macroklimat.

Nya siffror ute som entydigt visar att varje amerikan har mindre över i sin plånbok månad för månad med sparandet kraftigt i nedåtgående. Vad trodde du annars skulle hända med amerikansk inflation nära 4 procent?

Lägg till Boomersgenerationen som hittills hållit sitt aktiekapital intakt. Detta är en stor samling individer(nyckeln ligger i begreppet boomers)som nu är i pension och där varje inflationspunkt påverkar respektives pesnionsplan.

Lägg på USAs statsskuld som är för stor i förhållande till GDP..alla anser detta.

Jag lägger bara ut scenariot framför dig. Agerar du eller icke skiter jag fullständigt i.

Till slut endast en fråga..trodde du verkligen att en aktiemarknad bara kommer att gå upp..och upp..och upp?

Det trodde tulpanodlare i Amsterdam på 1600 talet. Det gick inte så himla bra till slut, eller hur?
Senast redigerad av Lookalike 2026-05-15 kl. 21:59.
Citera
2026-05-15, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
Jaha. Varför skulle det vara gränsen?

Varför inte?

Gränsen är allmänt artikulerad från centrala investerare,,dvs,sådana namn som märkbart skiljer sig från ekbo251.

Namn som Stanley Druckenmiller och Ray Dalio.

När jag väger för och emot så väger namn som Druckenmiller och Dalio..även Buffett via Berkshire Hathaways nuvarande deff position i realtid betydligt tyngre än motsatt åsikt.

Macro är det enkelt..vid 4.5 procents ränta så måste USA betala så mycket Dollars i ränta på sin gigantiska statsskuld att lånefällan slår igen.
Citera
2026-05-15, 22:09
Bannlyst
Citat:

Är Du?

Du menar man ska sälja allt på börsen och avvänta tills 2028?

Vad om du har fel?

Vad göra med pensionen som ligger tungt investerat i aktiemarknaden?
Senast redigerad av olikasmakeravbajs 2026-05-15 kl. 22:12.
Citera
2026-05-15, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olikasmakeravbajs
Du menar man ska sälja allt på börsen och avvänta tills 2028?

Vad om du har fel?

Jag tajmar ingen marknad. Jag agerar långsiktigt och positioner mig därefter.
För närvarande ligger jag i Guld och kontanter.
Jag kan, såsom alla individer nu levande, ha fel.
Har jag det så får jag bära de kostnader det medför.
Men..jag har inte fel..inte i ett långsiktigt perspektiv vartfall.
Skulle jag ha fel så skulle tesen i sådant fall innebära en ständigt stigande börs i all evighet.
Hur troligt är det?
Cirka noll procent.

Jag är beredd att inte köpa toppen.detta är allt.
Jag är beredd att ta de alternativa förluster detta innebär under tid..för att därefter kunna casha in när väl marknaden har vikit cirka 50 procent.

Det finns inga genvägar till det perfekta soundet..och jag inser att jag inte kan tajma marknaden likalite som Warren Buffett kan det.

Jag positionerar mig bara enligt liknande riktlinjer. Varken mer eller mindre.

Jag vet bara att Macro så pekar det nedåt lång sikt för amerikansk ekonomi..och min position är som den är utefter detta.

Jag bara väntar i realtid.
Citera
2026-05-15, 22:27
Bannlyst
Citat:
Jag vet bara att Macro så pekar det nedåt lång sikt för amerikansk ekonomi..och min position är som den är utefter detta.

Jag bara väntar i realtid.

Enligt "experterna" är USA världens näst största ekonomi efter Kina i 2050.
Citera
2026-05-15, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olikasmakeravbajs
Enligt "experterna" är USA världens näst största ekonomi efter Kina i 2050.

Och?

Att ha en stor balansomslutning innebär icke en välgörande börsmarknad.
Tvärtom med fundamentala macroekonomiska faktorer i avtagande.

Jag håller för övrigt med "experternas" omdöme. Annat skulle innebära ett veritabelt blodbad Wall Street..:-)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in