Citat:
Ursprungligen postat av
TheSamePerson
Tittar man på historien är det svårt att missa att nästan varje civilisation haft sin storhetstid för att sedan gradvis tappa sitt inflytande och till slut ersättas av något nytt. Det är egentligen inget kontroversiellt utan snarare ett återkommande mönster genom hela mänsklighetens historia. Vissa historiker och tänkare har till och med menat att stormakter och civilisationer ofta följer ungefär samma cykler. Man pratar t.ex om 250 år som "medelålder" och du som läser en trår i Antropologi känner säkert till detta.
Min fråga blir därför hur västerlänningar själva ser på detta. Inte minst med tanke på att flera menar att västvärldens period av total dominans kanske börjar närma sig sitt slut. Det behöver självklart inte gå den vägen, men möjligheten finns ändå där. Hur ser man då på tanken att väst en dag skulle kunna förlora sin ledande maktposition? Eller ser västerlänningar sig själva som ett undantag från historiens vanliga mönster?
Det började då västvärldens företag skickade iväg sin produktion till lågprisländer för att klara konkurensen från andra företag.
Jag förutspådde ca 1995 att västvärlden är "doomed" på sikt, INTE att den skulle bli fattig, men att gapet mellan västvärlden och lågprisproduktionsländerna skulle minska till det blev vits att ta hem produktionen igen.
Sedan min spådom har västlandspolitiker försökt hålla skenet uppe genom lån, vilket lett till att USAs kreditklassificering sänkts. Fast USA har klarat sig ganska bra ändå genom de stora fördelar de fått genom att USD som världshandelsvalutan.
MEN:
1. senare kom jag på att det INTE är troligt att den hemtagningen av produktion någonsin kommer att ske, eftersom med lönehöjningar ökar efterfrågan mycket i produktionsländerna så varför skulle företagen flytta produktionen igen...?
Trump har försökt genom tullhöjningar, men det skrev jag redan sommaren 2024 då han talade om sin ide innan valet att det kommer bli skit.
2. Sedan har Trump dessutom retat upp en massa, vilket lett till arbeten görs för att skippa USA. En del ha börjat använda annan valuta vid internationell handel, USstatsobligationer säljs en del. Men det är bara början. Att andra länder inte sopat till USA ordentligt (än) beror på att man vill undvika en världsekonomikris - vilket Trump jobbar hårt för att åstadkomma...
Ju mer länder gör sig oberoende av USA, desto mer kan de skippa USA utan att det blir ekonomikris -annat än för USA...
Så Trump ha påskyndat det här raset mycket...