2026-05-15, 14:11
Medlem
Jag körde om en EPA som körde långt ute i väggrenen och får just då möte av en polisbil som vänder och ger mig böter på 3000kr. Jag korsade inte mittlinjen eller nåt och ja det var dumt. Polisen tog inte körkortet men tror ni transportstyrelsen kommer göra detta? Någon som vet hur lång tid det brukar ta innan de handlagt såna ärenden? Jag har en fortkörning tidigare för 19 år sedan annars inget och inget i brottsregistret. Jag är inte yrkeschafför men jag behöver ibland körkortet i tjänsten.
Citera
2026-05-15, 14:15
Medlem
MeinKampfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bib-bo
Jag körde om en EPA som körde långt ute i väggrenen och får just då möte av en polisbil som vänder och ger mig böter på 3000kr. Jag korsade inte mittlinjen eller nåt och ja det var dumt. Polisen tog inte körkortet men tror ni transportstyrelsen kommer göra detta? Någon som vet hur lång tid det brukar ta innan de handlagt såna ärenden? Jag har en fortkörning tidigare för 19 år sedan annars inget och inget i brottsregistret. Jag är inte yrkeschafför men jag behöver ibland körkortet i tjänsten.

Böterna var påföljden. Inget annat kommer hända.
Citera
2026-05-15, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeinKampf

Googlar man så verkar det som om man kan få spärrtid även om inte polisen direkt tog körkortet pga att ärendet är oklart för polisen och bör handläggas av transportstyrelsen. Vid viss fortkörning när det är tydligt att man kommer få återkallat så tar de direkt.
Citera
2026-05-15, 14:28
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeinKampf
Böterna är straffet. Eventuell indragning av körkortet har inget med det att göra, utan handlar om ifall Transportstyrelsen anser att du är lämplig att framföra motorfordon eller inte. Så en varning eller till och med indragning kan absolut bli aktuellt om dom är på det humöret.
Citera
2026-05-15, 14:29
Medlem
Varför fick du böter om du inte var över mittlinjen?
Citera
2026-05-15, 14:31
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Den gamla fortkörningen kommer knappast att påverka någonting. Men vad var motiveringen till 3000kr i böter? Och varför godkände du böterna, om du nu gjorde det?
Det är samma sak som att erkänna handlingen, som sedan rapporteras vidare till Transportstyrelsen för bedömning.

Om du haft körkortet så många år som 19 utan att blivit fälld för något under den tiden, gissar jag på en varning eller ingen åtgärd. Det kan ta någon månad innan du får besked om det.
För en nybliven körkortsinnehavare kan det bli tuffare.
Senast redigerad av sykkelpump 2026-05-15 kl. 14:37.
Citera
2026-05-15, 14:40
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Omöjligt att säga, det beror till stor del på Tansportstyrelsens dagsform men jag skulle säga du får behålla körkortet till 95% Gör inget mer några år framåt bara. Din gamla fortkörning har fallit ur papperen för länge sedan. Skulle du få en till inom fem år tappar du nästan garanterat körkortet.

Som någon sa ovan, mycket konstigt du fick böter om du inte bröt spärrlinjen? Fast jag är ju inte polis.. De måste varit extremt griniga just då?
Citera
2026-05-15, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump
Den gamla fortkörningen kommer knappast att påverka någonting. Men vad var motiveringen till 3000kr i böter? Och varför godkände du böterna, om du nu gjorde det?
Det är samma sak som att erkänna handlingen, som sedan rapporteras vidare till Transportstyrelsen för bedömning.

Om du haft körkortet så många år som 19 utan att blivit fälld för något under den tiden, gissar jag på en varning eller ingen åtgärd. Det kan ta någon månad innan du får besked om det.
För en nybliven körkortsinnehavare kan det bli tuffare.

Jag tjafsar inte med poliser och jag hade ju helt tydligt gjort en felaktig omkörning. Både min farsa och min svärdotter är poliser men de kan inte besvara mina frågor.
Citera
2026-05-15, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Omöjligt att säga, det beror till stor del på Tansportstyrelsens dagsform men jag skulle säga du får behålla körkortet till 95% Gör inget mer några år framåt bara. Din gamla fortkörning har fallit ur papperen för länge sedan. Skulle du få en till inom fem år tappar du nästan garanterat körkortet.

Som någon sa ovan, mycket konstigt du fick böter om du inte bröt spärrlinjen? Fast jag är ju inte polis.. De måste varit extremt griniga just då?

Jag kanske körde "på" mittlinjen, jag vet inte men i ögonblicket kändes det rätt att köra om då en annan gjorde det före mig (fast utan möte) Det va dumt kanske men fan inte 3000 spänn och indraget körkort dumt. Gott om plats.
Citera
2026-05-15, 14:50
Medlem
Onanikrems avatar
Början av Maj fram till midsommar är de väldigt aktiva ute på vägarna om man har oturen att ha en polisskola i närområdet. Så ta det lugnt ute på vägarna framöver.
Citera
2026-05-15, 15:28
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbex73
Varför fick du böter om du inte var över mittlinjen?

Precis. Detta låter som fejk av nån som inte ens kan trafikreglerna.
Citera
2026-05-15, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Precis. Detta låter som fejk av nån som inte ens kan trafikreglerna.

Som jag sa kanske jag va på mittlinjen men absolut inte i mötande körfält. Det är inte det tråden handlar om. Jag följde trafikrytmen bara även om jag borde ha bromsat in och lagt mig bakom epan vilket extremt få personer hade gjort inklusive flashbackare. Jag hade otur och mötte två väldigt unga men trevliga poliser. Jag tar boten men är orolig för körkortet då jag behöver det stundvis i mitt arbete inom vården för att åka hem till patienter. Det räknas väl som vårdslöshet i trafik vilket förmodligen hamnar på transportstyrelsens bord.
Senast redigerad av Bib-bo 2026-05-15 kl. 15:53.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in