Citat:
Ursprungligen postat av
Kalaskula544
Jodå, dock var det aldrig på tapeten att Ukraina skulle med i Europeiska Unionen innan Ryssland skulle befria ryssarna i Ukraina från Ukraina.
Jag litar 0 på Ryssland, Sverige och Ryssland har varit i krig sedan urminnes tider.
Citat:
Ursprungligen postat av
Africagonzo
Nja, visumfriheten för Ukrainska medborgare till EU 2017 var ett steg på vägen.
2019 röstade det ukrainska parlamentet igenom en grundlagsändring som slog fast att fullt medlemskap i både EU och Nato var landets strategiska mål.
Avtal 2014 med EU om frihandel och en plan till medlemskap.
Så visst var det på gång och det fanns en plan för både EU och Nato.
Citat:
Ursprungligen postat av
Jan-A
Det är alla fria länders rätt att själva bestämma över dess framtid.
Hotet från Ryssland är orsakat helt och hållet av Ryssland själva och ingen annan.
Hade Ryssland varit en vänligt sinnad stat som främst såg till sin eget bästa hade NATO aldrig haft den stora expansion i Europa som den haft.
Ryssland får skylla sig själva.
Faktum kvarstår, 2020 var opinionen i Ukraina för ett inträde i NATO runt 30%.
Idag ligger den runt 70%.
Och ALLA begriper exakt varför.
Har jag påstått något annat? Du ser vad jag svarade på.
Anser du att jag har faktafel?
Med det sagt, tar man beslut om medlemskap i EU eller Nato så finns risken att någon inte anser det vara ok, i det här fallet Ryssland.
Betänk att Ryssland skulle placera missiler på Kuba eller alliera sig med Venezuela, vad skulle USA göra då? Dom skulle kanske hota med kärnvapenkrig eller helt enkelt kidnappa landets ledare.
Betänk att Taiwan skulle ansöka om medlemskap i Nato, vad skulle Kina göra? (Jo jag vet om artikel 10)
Alla beslut man gör/tar här i världen får konsekvenser, sedan kan vi tycka en sak men det betyder inte att alla andra tycker likadant. De människor som lever i länder du anser "ofria länder" är i förkrossande majoritet.
Beträffande kriget o Ukraina så märker vi med Putins tal att han är villig att träffa Zelensky och det var längesedan Zelensky och EU ledare uttalade sig om att markavträdelser är otänkbart, är det ett skifte i retorik på gång?
Utrikesminister Sybiha uttalade nyligen att Ukrainas nya infallsvinkel för att nå fredssamtal är att nå ett hållbart eldupphör där man "stannar där vi är nu".
Kan vara en öppning för fredsavtal.