2026-05-15, 08:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalaskula544
Exakt, för 5år sedan när jag tog mitt körkort så blev jag upplärd på det sättet, att man ska blinka vänster om man ska vänster i cirkulationsplatsen, eller ofta 3e avfarten, då vet bilisterna att jag inte ska svänga av som har eventuellt skymd sikt pga rondellen har en staty eller träd på sig.. (Jag blinkar såklart höger innan avfart i god tid)

Dom flesta jag ser i cirkulationsplatsen blinkar inte alls oavsett destination, blir totalstopp innan cirkulationsplatsen och dödar dess syfte totalt.

Ja.
Och jag vet oxå att det inte är lag på att blinka vänster, så det är inget jag trycker upp i ansiktet på andra förare, men det är otroligt irriterande när man TROR att en bil kommer köra av, men fortsätter och svänger av vänster istället.

De börjar blinka höger för tidigt, eller så blinkar de inte alls.

Det är ju inte direkt svårt eller ansträngande att visa vad man tänker göra liksom.
Citera
2026-05-15, 08:56
Medlem
PappaTribes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RFT
Jag har sedan ett tag tillbaka märkt att bilar som kommer från höger och ska köra in i rondellen, gärna vill köra rakt in framför mig som redan är inne i rondellen.
Jag som är inne i rondell har ju förkörsrätt och den som kommer in från höger går ju ”lämna företräde”. Men många verkar strunta i det och kör bara rakt in i rondellen. Jag har inte stannat mitt i rondellen och den som försöker tränga sig före har alltså fått ”stå på bromsen” när han/hon märkt att jag inte släppt vederbörande före.
Någon mer som upptäckt detta?

Intressant faktiskt då jag vid upprepade tillfällen har märkt att en del bilar tutat för att de vill in i rondellen.
Citera
2026-05-15, 09:17
Medlem
Fettsugnings avatar
Det där jävla vänsterblinkandet som inte åtföljs av högerblink ut ur cirkulationsplatsen är ett jävla mög.
Citera
2026-05-15, 09:50
Medlem
Queutards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Det handlar ju om att du vill visa vart du ska ta vägen i rondellen.

En rondell är en speciell raksträcka med avfarter. Blinka innan avfart, inte annars.
Citera
2026-05-15, 09:59
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Queutard
De blinkar vänster redan när de kommer in i rondellen. Trafikskolorna har missat något väsentligt här, eftersom det är så utbrett.
Trafikskolorna lär ut att man ska blinka vänster när man kör in i rondellen om man tänker ta tredje avfarten men det är inget lagkrav.
Citera
2026-05-15, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Buttergoeken
Jag har egen erfarenhet av regeln. En bil körde in i sidan på mig när den ville byta fil inuti rondellen. Jag fick fel eftersom jag precis kommit in i rondell och inte passerat en avfart som med finare ord kallas "införd i trafik".

Så även om du är inne i en rondell så måste du lämna företräde för andra bilar i rondellen som redan är "införda i trafik".

Ja det är väl ganska självklart?

När du kör in i en rondell så ska du lämna företräde till de inne i rondellen - i BÅDA körfälten om det finns det.

Samma sak om du kör ut på en huvudled framför en bil och blir påkörd bakifrån.

Givetvis blir det en bedömning - om du hunnit köra 2 meter och blir påkörd så är det det ditt fel. Har du kört 50 meter så är det nog inte ditt fel. Någonstans går gränsen.

Rondeller med dubbla körfält och dubbla körfält för utfart är luriga. Den kan ligga en bil i innerfilen men du kan inte vara säkert på att du kan köra in ändå för bilen i innerfilen kan när som helst påbörja ett filbyte.
Citera
2026-05-15, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PappaTribe
Intressant faktiskt då jag vid upprepade tillfällen har märkt att en del bilar tutat för att de vill in i rondellen.

Ja, alltså det händer ju ganska ofta när det är mycket trafik att bilister ligger tätt för att inte släppa in någon från annat håll och när väl någon blir insläppt, så skiftar flödet helt, alltså att man varken respektera att hjälpas åt att komma in i ett körfält eller blixtlås modellen.
Nu är det ju dem i rondellen som har förkörsrätt, men man ska ju också hålla rimligt avstånd till bilisten framför och tutar andra bilar, så kan man utgå från att de ligger tätt som tusan mellan varandra i rondellen.
Citera
2026-05-15, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Queutard
En rondell är en speciell raksträcka med avfarter. Blinka innan avfart, inte annars.

Jag har inga problem med att blinka höger vid avfart. Det är dessutom lag på det.
Det är de som aldrig visar vart de ska ta vägen som du behöver läxa upp.
Citera
2026-05-15, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
Ja det är väl ganska självklart?

När du kör in i en rondell så ska du lämna företräde till de inne i rondellen - i BÅDA körfälten om det finns det.

Samma sak om du kör ut på en huvudled framför en bil och blir påkörd bakifrån.

Givetvis blir det en bedömning - om du hunnit köra 2 meter och blir påkörd så är det det ditt fel. Har du kört 50 meter så är det nog inte ditt fel. Någonstans går gränsen.

Rondeller med dubbla körfält och dubbla körfält för utfart är luriga. Den kan ligga en bil i innerfilen men du kan inte vara säkert på att du kan köra in ändå för bilen i innerfilen kan när som helst påbörja ett filbyte.

Du kan även ligga i vänsterfilen och svänga av åt höger.

Det är långt ifrån optimalt eller trafiksäkert, men det finns ju ändå två filer både i rondellen och ut från rondellen.
Citera
2026-05-15, 10:51
Medlem
1754s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moob
Ärthjärna. Lär inte ut felbeteenden. Det finns inget "fortsätta vänster" i en cpl, motsols finns det endast och högeravfarter. Det är samma regler som på en allmän väg att köra runt rondellen. Man blinkar inte annat än vid sidledesförflyttningar.

Gissar varför puckon kör rakt in i cpl och skiter i väjningsplikt? Jo för att dumskallar lär ut VB.

Det är pågrund av idioter som dig trafiken flyter på dåligt i rondeller.
Hoppas du blir påkörd.
Citera
2026-05-15, 11:16
Medlem
Cameltotems avatar
Brukar inte störa mig på blikning, men att inte blinka ur rondell är fan hemskt.
Citera
2026-05-15, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Du kan även ligga i vänsterfilen och svänga av åt höger.

Det är långt ifrån optimalt eller trafiksäkert, men det finns ju ändå två filer både i rondellen och ut från rondellen.

Ja det stämmer.

Vissa rondeller är även linjerade så - att man kan ligga i vänster körfält och lämna rondellen direkt via det vänstra körfältet på utfarten. Står man och bara ska svänga höger i rondellen så är det dock vanskligt att köra ändå för personen som kör i vänstra körfältet i rondellen kan ju (och har rätt) att byta körfält - t ex köra i vänster körfält men välja höger körfält på utfarten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in