2026-05-15, 08:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oyegie
Om jag hade sett med egna ögon hade min tro varit meningslöst eftersom det är fakta.
Bibelns vittnesmål får vara mina ögon, utan dessa hade vi inte haft kyrkan,bibeln, eukaristin ikonbilder mm.
Fakta meningslös ? Bibeln talar ju fakta
Citera
2026-05-15, 08:42
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57000
Det är ju inte fakta, det är önskningar som du kommer med vilket alla andra ser utom du.

Om jag kommer resonera som du gör om jag blir kristen väljer jag att avstå, du gör en väldigt dålig reklam för din gud.
Och du bestämmer vad som är fakta och inte? Baserat på vad du vill ska vara fakta?
Citera
2026-05-15, 08:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
"Källan är vinklad" — en feg flykt från ärlighet
Det finns en retorisk rörelse som är lika vanlig som den är intellektuellt ohederlig. Den ser ut så här: någon lyfter ett faktum, en studie, en rapport — och istället för att bemöta innehållet svarar motparten: "Men den källan är ju vinklad."
Därmed är samtalet, i den personens mening, avslutat.
Det är det inte. Det har knappt börjat.

Att påpeka att en källa har en vinkel är i sig nästan alltid sant och nästan alltid meningslöst. Alla källor har en vinkel. En rapport från Naturvårdsverket har en vinkel. En studie publicerad i en vetenskaplig tidskrift har redaktörer med perspektiv. En artikel i Dagens Nyheter är skriven av en människa med en världsbild. Det finns inga olympiska gudar som svävar ovanför all bias och delar ut ren, oförmedlad sanning.
Att en källa kan vara vinklad säger alltså ingenting — det är en tom observation. Det enda relevanta frågan är: är påståendet sant eller falskt? Är resonemanget hållbart eller inte?
Och det är precis den frågan som "källan är vinklad" konsekvent vägrar att ställa.

Varför är detta så problematiskt? Därför att det är ett immuniseringsknep — ett sätt att göra sin egen position opåverkbar av argument. Om alla motargument kan avfärdas med källkritik som aldrig konkretiseras, behöver man aldrig faktiskt ha rätt. Man behöver bara ha tillräckligt mycket misstänksamhet.
Och märk: det används nästan aldrig symmetriskt. Den som ropar "vinklad källa" citerar sällan en opartisk motrapport. De visar sällan att den vinkel de påstår finns faktiskt påverkar slutsatserna i en specifik och verifierbar riktning. De specificerar inte vilka delar av materialet som är kontaminerade och vilka som fortfarande håller. De säger bara — med stor auktoritet och noll substans — att man inte behöver lyssna.
Det är inte källkritik. Det är källflykt.

Ärlig debatt kräver uppföljelse. Om du anser att en källa är vinklad, måste du:

Säga vad vinkeln är — konkret, inte bara institutionell ("de finansieras av staten" räcker inte).
Visa hur vinkeln påverkar slutsatsen — inte bara att den skulle kunna påverka den.
Presentera ett alternativ — en annan studie, en annan datakälla, ett annat resonemang.

Utan dessa tre steg är "källan är vinklad" inte ett argument. Det är ett humör. Det är ett sätt att säga jag gillar inte det här utan att behöva motivera varför.

Det allvarligaste är inte att enskilda människor gör detta i Facebooktrådar. Det allvarligaste är att det blivit en legitim diskursstrategi — att man kan stiga ur vilken debatt som helst med denna formulering och framstå som kritiskt tänkande snarare än det man faktiskt är: en person som vägrar engagera sig.
Det underminerar möjligheten till gemensam kunskapsbildning. Det gör att fakta aldrig kan vinna, eftersom alla fakta kan dömas ut utan att granskas. Och det gynnar systematiskt de som inte vill att sanningen ska komma fram — för de har alltid mer att förlora på att samtalet faktiskt förs.
Från AI.
Du trollar din egen tråd
Citera
2026-05-15, 08:44
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirev
Du trollar din egen tråd
Varför?
Citera
2026-05-15, 08:45
Medlem
Citat:
Du trollar din egen tråd
Ha, ha!!!
Citera
2026-05-15, 08:47
Medlem
Citat:
Som skriver ju det lite sådär mellan raderna fast ändå inte.
?
Citera
2026-05-15, 08:48
Medlem
oyegies avatar
Citat:
Fakta meningslös ? Bibeln talar ju fakta
Bibeln kan ju ses som lite bevis eller snarare ett hopp om att tron är sann.
Hade jag sett Jesus med egna ögon hade jag varit ett av alla vittnen, hade folk trott mig, förmodligen inte.
Citera
2026-05-15, 08:48
Medlem
Citat:
Och du bestämmer vad som är fakta och inte? Baserat på vad du vill ska vara fakta?
Fakta är när vem som helst kan bekräfta att en sak stämmer, inte när något hände för 2000 år sedan och vi bara ska tro det för att någon säger det (eller påstår att det finns ögonvittnen).

Du vet vad fakta är men du anser att dina "forskare" har lagt fram fakta vilket de inte har. Att människor säger sig ha upplevt något är inte fakta, det är en upplevelse och det spelar ingen roll om tusen människor säger samma sak.
Citera
2026-05-15, 08:49
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
?
https://www.sci.news/physics/scientists-suggest-turin-shroud-authentic.html

Bara läs artikeln, dom använder inte just ordet "övernaturlig" specifikt men det är ju typ vad dom menar om man förstår *blink *blink
Citera
2026-05-15, 08:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oyegie
Bibeln kan ju ses som lite bevis eller snarare ett hopp om att tron är sann.
Hade jag sett Jesus med egna ögon hade jag varit ett av alla vittnen, hade folk trott mig, förmodligen inte.
Bibeln är inget bevis, de flesta människor och historier i bibeln går inte att bekräfta t ex David.

Och nej, hade du sagt att du sett jesus hade det inte varit ett bevis. Det hade varit din upplevelse och tro men inget bevis.
Citera
2026-05-15, 08:56
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Skulle inte samma sak gälla för solen då? Det går ju att få till en bild med solens hjälp? Vad skulle skillnaden vara?

Det du inte verkar förstå är skillnaden mellan att utstråla och att ta emot denna strålning.

Ja, solen utstrålar energi i alla riktningar, så enbart den strålningen skulle inte ge någon bild eftersom det är samma mängd energi i alla riktningar.

Därför behövs maskning på något sätt så att olika platser på tyget får olika mängd ljus för att kunna få en bild snarare än en enhetligt missfärgning.

Därför jag skrev att man skulle ha kunnat låta solljus lysa genom en sotad glasskiva för att få en liknande avbildning, men det krävs koncentrerat solljus för att uppnå en sådan effekt på relativt kort tid, och jag förklarade också hur man skulle ha kunnat löst det problemet.

Men med en kropp som i sig utstrålar energi skulle det inte finnas någon maskning mellan kroppen och tyget, så om kroppen orsakade den energinivå som krävs så skulle hela tyget ha samma nyans överallt där tyget inte var dubbelt och det skulle inte finnas någon anledning till att det skulle finnas 3D-information, som till exempel en svagare infärgning vid ögonhålorna och sidan av ansiktet jämfört med pannan och näsryggen.

Förklaringen om en graderad färgskala där strålningen försvagas gradvis när den krockar med luftens molekyler så att ju kortare avståndet var mellan kroppen och tyget, desto mörkare blev färgen är en fantasirik förklaring, men knappast särskilt fysiskt belagd. Den typ av energi som missfärgar tyg stoppas inte av luftpartiklar, eller är det någon sorts radioaktiv strålning som snabbt tappar energi i kubik mot avståndet eller liknande?

Alfa-partiklar stoppas visserligen efter några centimeter luft, men det beror på att de har en skarp räckviddsgräns, inte att de försvagas av luften, alltså att de skulle dämpas gradvis för att sedan mjukt tona ut, nej, alfapartiklar når inte mer än några centimeter därför att de snabbt joniseras och avger sin energi, så antingen så når de fram med bevarad full energi eller så når de inte fram alls.

Det finns såvitt jag vet ingen strålning eller annan typ av energi som försvagas gradvis när den krockar med luftens molekyler där några centimeter skulle göra stor skillnad i energinivå.

Dessutom stämmer inte den teorin med den faktiska bilden eftersom det skulle innebära att avstånd X alltid skulle behöva ge nyans Y, men så är det inte med bilden. Istället är skuggningen från nästippen till överläppen ljusare än från näsroten till ögonlocken, vilket är ett betydligt kortare avstånd. Avståndet från näsroten (mellan ögonen) ner till ögonlocken är anatomiskt sett ganska kort – betydligt kortare än avståndet från nästippen ner till överläppen. Ändå är kontrasten och skuggningen kring ögonen djupare och mer markerad än vad den strikta geometrin i så fall skulle ha orsakat.

Så, nej, det du påstår stämmer inte, oavsett var du hittade den informationen.
Citera
2026-05-15, 08:58
Medlem
Citat:
Du trollar din egen tråd

Citat:
Varför?
Tråden skulle enligt dig vara debatt men tydligen ämnade du att trolla, varför du ämnade ett sådant förfarande vet inte jag
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in