2026-05-15, 07:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av torstenejag
I Trafikförordningen (1998:1276) finns det inget som heter "förtur", "förkörsrätt" eller "huvudledsrätt" för en enskild förare. Lagen är istället skriven utifrån vilka skyldigheter du har som bilist.

Han menade sannolikt företräde.

Om den som vid en korsning kommer från höger har föraren företräde dvs att vederbörande som kommer från vänster, måste lämna företräde.

Den som vill in i rondellen måste lämna företräde vilket även är skyltat med de röd/vita företrädeskyltarna.
Citera
2026-05-15, 07:26
Medlem
Duvlorts avatar
Inte bara ett nytt beteende i rondeller, finns lika mycket varianter som det finns infarter till cirkulationsplatsen. Vill nog tro att körskolorna tappat det fullständigt här i Sverige.
Tio bilar av tio har eget sätt att hantera cirkulationsplatser.
Citera
2026-05-15, 07:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RFT
Jag har sedan ett tag tillbaka märkt att bilar som kommer från höger och ska köra in i rondellen, gärna vill köra rakt in framför mig som redan är inne i rondellen.
Jag som är inne i rondell har ju förkörsrätt och den som kommer in från höger går ju ”lämna företräde”. Men många verkar strunta i det och kör bara rakt in i rondellen. Jag har inte stannat mitt i rondellen och den som försöker tränga sig före har alltså fått ”stå på bromsen” när han/hon märkt att jag inte släppt vederbörande före.
Någon mer som upptäckt detta?

Har råkat ut för det några gånger att vissa idioter slår sig in i rondellen och utgår för att den i rondellen har väjningsplikt mot vederbörande dårfink, har alltid varit en invandrare som förmodligen inte ens har ett körkort.
Ingen rolig upplevelse, men sådant här och liknande märkligt beteende i massa andra situationer hör till i dagens multikulti Sverige.
Citera
2026-05-15, 08:20
Medlem
Blaskas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Jag spenderar ca 2-4h dagligen i Sthlmstrafiken. Jag har aldrig, verkligen aldrig sett någon blinka vänster ut ur en rondell.

Handlar nog snarare om folk som börjat med att signalera vänster som vissa spån gör, för att sedan inte byta till höger när dom ska ut. Har själv sett det ett antal gånger.
Citera
2026-05-15, 08:20
Medlem
Jag delar inte denna observation och jag kör i rondeller så gott som dagligen i Stockholm. Så gott som alla respekterar att de har väjningsplikt mot bilar som redan är inne i rondellen. Det är ytterst sällan man stöter på dårar som inte fattar detta.

Min dotter tog nyligen körkort och de gjorde i stort sett inget annat i körskolan än att träna på rondeller, så att körskolor skulle försumma detta stämmer inte heller.
Citera
2026-05-15, 08:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blaska
Handlar nog snarare om folk som börjat med att signalera vänster som vissa spån gör, för att sedan inte byta till höger när dom ska ut. Har själv sett det ett antal gånger.

Jag gör oxå det.

Det handlar ju om att du vill visa vart du ska ta vägen i rondellen.

När du kör in i rondellen så fattar ju alla att du även kommer att köra ut igen, så varför inte visa var du tänker ta vägen?

Det var vanligt att göra så förut i trafiken.
Citera
2026-05-15, 08:28
Medlem
Jazkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Min misstanke är att detta utnyttjas friskt för att slippa ta svenskt körkort.
Jag kan bekräfta din misstanke. Skenskrivningar och "körkortsresor" förekommer. Det förekommer även att individer helt sonika köper falska EU-körkort. För några år sedan var jag inblandad i en trafikincident där den andre parten hade behörighet AM/B1/B/C1/C/D1/D/BE/C1E/CE/D1E/DE/T på ett polskt körkort, han medborgare i Azerbaijan. Helt osannolikt mycket bokstäver och siffror.

Jag tipsade polisen om att man via polska myndigheter kan kontrollera äktheten på körkort, sen vet jag inte vad de gjorde med den infon. Jag vet att det är svårt att kontrollera ID-handlingar i verkligheten, det krävs en hel del teknik för att lyckas med det.

Jag vet också att om du som tredjelandsmedborgare (utanför EU) skiter i att folkbokföra dig och "lever livet" med samordningsnummer, behöver du inte ta svenskt körkort. Däremot om du folkbokför dig, måste du ta svenskt körkort inom ett år.
Citera
2026-05-15, 08:32
Medlem
Kalaskula544s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Jag gör oxå det.

Det handlar ju om att du vill visa vart du ska ta vägen i rondellen.

När du kör in i rondellen så fattar ju alla att du även kommer att köra ut igen, så varför inte visa var du tänker ta vägen?

Det var vanligt att göra så förut i trafiken.

Exakt, för 5år sedan när jag tog mitt körkort så blev jag upplärd på det sättet, att man ska blinka vänster om man ska vänster i cirkulationsplatsen, eller ofta 3e avfarten, då vet bilisterna att jag inte ska svänga av som har eventuellt skymd sikt pga rondellen har en staty eller träd på sig.. (Jag blinkar såklart höger innan avfart i god tid)

Dom flesta jag ser i cirkulationsplatsen blinkar inte alls oavsett destination, blir totalstopp innan cirkulationsplatsen och dödar dess syfte totalt.
Senast redigerad av Kalaskula544 2026-05-15 kl. 08:35.
Citera
2026-05-15, 08:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Det där har jag hört sägas ibland, men har aldrig sett någon trovärdig källa för det. Har du någon?

Jag har egen erfarenhet av regeln. En bil körde in i sidan på mig när den ville byta fil inuti rondellen. Jag fick fel eftersom jag precis kommit in i rondell och inte passerat en avfart som med finare ord kallas "införd i trafik".

Så även om du är inne i en rondell så måste du lämna företräde för andra bilar i rondellen som redan är "införda i trafik".
Citera
2026-05-15, 08:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Vet inte vad du surrar om. Man har väjningsplikt mot de som redan är i cirkulationsplatsen = de bilar som kommer från vänster.

Det kallas filbyte och väjningsplikt har du bara om du inte är "införd i trafik".
Citera
2026-05-15, 08:42
Medlem
Moobs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Det är inget felbeteende med VB och det lärs ut av trafikskolorna på uppmaning av de myndigheter som styr trafikskolorna utbildning.

Detta har diskuterats och förklarats i den enorma tråden för just VB i cirkulationsplatser (CP)

Det finns absolut inget sakligt eller förnuftig med att VB skulle orsaka att folk kör rätt in i CP

Vill du ta denna diskussion vidare så fortsätt i tråden förr just detta då det blir för off topic i denna.
Det är definitivt fel att lära ut saker som ger dåliga konsekvenser. Bara att tänka lite så förstår man att om en förare lärt sig VB, kommer att utgå från att en utebliven VB på bil inne i CPL betyder att han ska av, och då tänker att det är ok att köra in framför bilen som inte alls tänkt köra av. Speciellt under rusning och stress då många kör med reptilhjärnan. Därför det är så viktigt med korrekthet i trafiken och inte köra på känsla. VB är ett känslodrivet beteende i en cpl. Hade det varit bra hade det varit lagstiftat, och det är trafikreglerna vi ska köra efter.
Citera
2026-05-15, 08:46
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Buttergoeken
Det kallas filbyte och väjningsplikt har du bara om du inte är "införd i trafik".

Går inte fatta vad du menar med "införd i trafik".

Kan du länka till den text i Trafikförordningen som visar det du försöker säga?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in