Citat:
Ursprungligen postat av
fsck
En mycket bra artikel. Ni som har möjlighet att läsa rekommenderas varmt att göra det. Den är ganska lång men det är värt tiden det tar att läsa den. Här är ett par citat.
Skulle gärna läsa den.
Här kommer en länk till en öppen artikel om henne.
https://web.archive.org/web/20230316070251/https://www.dn.se/sverige/svenskar-har-ingen-aning-om-skuggsamhallet/
Liza är rysk oppositionell och kom till Sverige på ett stipendium för fem år sedan. I Ryssland arbetade hon för en människorättsorganisation som numera är förbjuden och det politiska motståndet väcktes tidigt inom henne. Hon var bara 15 år när Vladimir Putin tog makten.
Fakta. Liza Alexandrova Zorina
Född: 1984 i dåvarande Leningrad. Uppvuxen i staden Kovdor på Kolahalvön, nära Murmansk, två mil från den finska gränsen.
Titel: Journalist, författare och tidigare aktivist. Arbetade i ett år för människorättsorganisationen Team 29 i Sankt Petersburg.
Aktuell med: Boken ”Imperiets barn” (Volante).
Bor: Djursholm, Danderyds kommun.
Familj: Maken Dmitri Plax, författare och dramatiker, och sonen Maximilian, 1,5 år gammal.
Bakgrund: Intresset för Sverige väcktes på en konferens för ryska och svenska författare i Visby. Under flera år rörde hon sig mellan Moskva och Sverige på korta visum. Liza tilldelades ett arbetsstipendium och började skriva om svensk kultur och politik för ryska medier och senare tidningar som Sydsvenskan och Expressen.
I februari 2021 ansökte hon om uppehållstillstånd och i maj gifte hon sig med Dmitri Plax. I september samma år föddes sonen Maximilian.
I november 2022 fick hon avslag och fyra veckor på sig att lämna Sverige. Några dagar senare ändrade sig Migrationsverket och beviljade ett tvåårigt uppehållstillstånd.
Visa mindre
– Han var KGB-man, så otäck, och för mig var det självklart att protestera. Jag vet inte om min mamma var politiskt engagerad men hon röstade iallafall på oppositionen. För mig kändes det likadant.
Protesterat har hon gjort i åratal nu, som journalist och författare och tidigare aktivist och det är ett engagemang som skapat en kluven inställning till hemlandet och en insikt om att hon kanske inte kan återvända.