2026-05-14, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RFT
Jag har sedan ett tag tillbaka märkt att bilar som kommer från höger och ska köra in i rondellen, gärna vill köra rakt in framför mig som redan är inne i rondellen.
Jag som är inne i rondell har ju förkörsrätt och den som kommer in från höger går ju ”lämna företräde”. Men många verkar strunta i det och kör bara rakt in i rondellen. Jag har inte stannat mitt i rondellen och den som försöker tränga sig före har alltså fått ”stå på bromsen” när han/hon märkt att jag inte släppt vederbörande före.
Någon mer som upptäckt detta?

Polisen hutade åt mig i Frankrike för att jag inte släppte in bilar som ville in i rondellen. Jag fattade ingenting förrän jag kom hem och läste att de har precis omvända regler - Där är det de som ska in i rondellen som har företräde. (länge sen).
Citera
2026-05-14, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RFT
Men många verkar strunta i det och kör bara rakt in i rondellen. Jag har inte stannat mitt i rondellen och den som försöker tränga sig före har alltså fått ”stå på bromsen” när han/hon märkt att jag inte släppt vederbörande före.
Någon mer som upptäckt detta?
Faktiskt inte. Däremot kan jag passa på att varna för en lurighet åt andra hållet, där den som kör in i rondellen tydligen ska lämna företräde i vidare bemärkelse än jag tidigare insett: Säg att jag ska köra in i rondellen och gör det med god marginal till den närmaste bilen som finns inne i rondellen. Då har jag tidigare tyckt att jag därmed tillgodosett deras förkörsrätt och inte behövde tänka på det mer. Men säg att en bil som var inne i rondellen före mig, i innerfilen, ska köra ut vid nästa utfart. Jag ligger i ytterfil. I det fallet verkar expertisen tycka att förkörsrätten för den andra bilen fortfarande gäller, så att jag ska låta den bilen byta fil och köra ut ur rondellen. Principiellt sett tycker jag det är märkligt (och att den som byter fil borde lämna företräde) men jag är inte någon expert.
Citera
2026-05-14, 19:10
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Korrekt. Man har rent formellt inte FÖRTUR men andra kan ha väjningsplikt. Men ganska aspigt att hacka på det ordvalet som TS hade...
jag har asperger Har du problem med de
Citera
2026-05-14, 19:21
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoeDough
Det finns inget förkörsrätt däremot har väjningsplikt en central roll i trafiklagstiftningen.

Den som ska in i rondellen har väjningsplikt gentemot de som redan är inne i rondellen.
Därmed har jag uttryckt mig utan att använda ordet förkörsrätt.
Citera
2026-05-14, 19:28
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xowodim
Blinkar de höger och vänster i vanliga kurvor också?

En del folk verkar inte begripa att en rondell är en enkelriktad väg där du ENBART kan ta av till höger. Ditt filval IN i rondellen avgör när du avser att ta av. Ibland är rondeller konstruerade så att man får göra ett filbyte i rondellen, men bilen placering in i rondellen avgör nästan alltid när du ska ta av. Blinka vänster i en rondell är hjärndött.
Citera
2026-05-14, 19:31
Medlem
immenhusens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Mlyric.
Nix, dom blinkar höger för att sedan blinka vänster när dom svänger av. Ser det hela tiden.

Detta har jag aldrig någonsin upplevt. Och då har jag spenderat hela dagar på vägarna under en period av mitt yrkesliv.

/AI
Citera
2026-05-14, 19:32
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Mlyric.
Folk är väldigt stressade. Ett annat fenomen är att folk blinkar vänster när dom ska ut från rondellen. Ser det nästa varje dag.
Det är mer förekommande än att köra ut framför en när man är i rondellen

Att blinka åt fel håll är nästan värre att inte blinka alls
Citera
2026-05-14, 19:44
Medlem
Tycker folk kör precis lika uselt som vanligt
Citera
2026-05-14, 19:49
Medlem
Särskilt när folk kommer med fart utan att bromsa inför väjningsplikten så tycker de att de "hinner före" dig i rondellen även om du är precis intill. Trafiken blir mer och mer som vilda västern.
Citera
2026-05-14, 20:09
Medlem
Hygrotorks avatar
Därför jag hatar rondeller, speciellt flerfiliga. Fungerar utmärkt i teorin men inte i verkligheten med riktiga människor.
Citera
2026-05-14, 20:14
Medlem
Karmans avatar
Ja, när en av vägarna som går in i rondellen är större, med mer trafik jämfört med övriga vägar, kör de som kör på "stora vägen" ofta bara rakt in i rondellen med hög fart och struntar i väjningsplikten som man har när man kör in i en rondell. Har säkert varit så i minst tio år här i Stockholm. Säger inte att alla gör det, men ganska många ändå.
Citera
2026-05-14, 20:24
Medlem
En vänsterblinkare såg jag senast idag. Underligt att så många tycker det är lämpligt att blinka vänster när man lämnar en rondell.

Det som är otrevligast är dock filbytarna som ska ur rondellen precis framför en. Då får man stå på bromsen. Ofta kommer de så hastigt att man inte hinner uppfatta dem i backspegeln.

Och ja, många kör in i rondellen för snävt, de tycks missbedöma hastigheten. Eller är trötta på att vänta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in