Citat:
Ursprungligen postat av
RFT
Men många verkar strunta i det och kör bara rakt in i rondellen. Jag har inte stannat mitt i rondellen och den som försöker tränga sig före har alltså fått ”stå på bromsen” när han/hon märkt att jag inte släppt vederbörande före.
Någon mer som upptäckt detta?
Faktiskt inte. Däremot kan jag passa på att varna för en lurighet åt andra hållet, där den som kör in i rondellen tydligen ska lämna företräde i vidare bemärkelse än jag tidigare insett: Säg att jag ska köra in i rondellen och gör det med god marginal till den närmaste bilen som finns inne i rondellen. Då har jag tidigare tyckt att jag därmed tillgodosett deras förkörsrätt och inte behövde tänka på det mer. Men säg att en bil som var inne i rondellen före mig, i innerfilen, ska köra ut vid nästa utfart. Jag ligger i ytterfil. I det fallet verkar expertisen tycka att förkörsrätten för den andra bilen fortfarande gäller, så att jag ska låta den bilen byta fil och köra ut ur rondellen. Principiellt sett tycker jag det är märkligt (och att den som byter fil borde lämna företräde) men jag är inte någon expert.