2026-04-18, 13:02
  #1
Medlem
smickras avatar
Jag har i hela mitt liv trott, i min enfald, att ministerposter fördelas procentuellt efter valresultatet.
Varför är det inte så?

Vänsterpartiet, ~20% av ministerposterna, Socialdemokraterna ~70~ och så vidare.
Citera
2026-04-18, 13:29
  #2
Medlem
Nix. Riksdagen röstar om vem som ska få bilda regeringen. Personen får på eget bevåg välja vem han eller hon vill ha med sig i regeringen. Samt antal departement och vilka ministrar som ska ha portfölj. Rent teoretiskt sett skulle Andersson kunna utse Jimpan till sumprunkarminister om hon ville. Att statsministern ofta utser ministrar utanför sitt eget parti beror på att han eller hon tvingas till det för att vinna statsministeromröstningen.
Citera
2026-05-14, 17:06
  #3
Medlem
Tranquility Bass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smickra
Jag har i hela mitt liv trott, i min enfald, att ministerposter fördelas procentuellt efter valresultatet.
Varför är det inte så?

Hur kan du har trott det? Är bara att titta på vilken regering som helst så borde vem som helst så har minsta förstånd snabbt inse att det inte är så.

Att man inte gör det beror på att valresultatet bestämmer fördelningen mellan partierna i Riksdagen, ledamöterna röster sedan fram en statsminister som sedan utser ministrar. Sedan hur menar du? Ska alla partier i Riksdagen få ministerpostar?
Citera
2026-05-14, 17:10
  #4
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smickra
Jag har i hela mitt liv trott, i min enfald, att ministerposter fördelas procentuellt efter valresultatet.
Varför är det inte så?

Vänsterpartiet, ~20% av ministerposterna, Socialdemokraterna ~70~ och så vidare.
Riksdagen är inte regeringen.
Riksdagen är de folkvalda. Det, eller de, partier som får majoritet for bilda regering. Och därmed utse ministrar. Samhällskunskap på gymnasienivå.

Och V har aldrig varit ens nära 20%
Citera
2026-05-14, 22:05
  #5
Medlem
smickras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels

Och V har aldrig varit ens nära 20%

Detta i ditt svar bekräftade just mina fördomar om den genomsnittliga intelligensen här på forumet. Stor underhållning.
Citera
2026-05-14, 23:58
  #6
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smickra
Detta i ditt svar bekräftade just mina fördomar om den genomsnittliga intelligensen här på forumet. Stor underhållning.
För att Vs ~8% i valresultat borde ge dem 20% av ministerposterna?
Varför? För att de är ett av fem partier?
Så, qft, du skrev ’ Vänsterpartiet, ~20% av ministerposterna,’
Förklara gärna varför.
Och S 70? Vad med resten av partierna?

Du har just visat bottennivån på kunskap här.
__________________
Senast redigerad av mikaels 2026-05-15 kl. 00:03.
Citera
2026-05-16, 21:50
  #7
Medlem
smickras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
För att Vs ~8% i valresultat borde ge dem 20% av ministerposterna?
Varför? För att de är ett av fem partier?
Så, qft, du skrev ’ Vänsterpartiet, ~20% av ministerposterna,’
Förklara gärna varför.
Och S 70? Vad med resten av partierna?

Du har just visat bottennivån på kunskap här.

Jag förstår att du tycker det är svårt.
Procentuellt, hur många ministrar har vi i regeringen från opposition?
Tänk till nu innan du gräver gropen ännu djupare.
Citera
2026-05-16, 23:47
  #8
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smickra
Jag förstår att du tycker det är svårt.
Procentuellt, hur många ministrar har vi i regeringen från opposition?
Tänk till nu innan du gräver gropen ännu djupare.
Inga. De är ju opposition, inte regering.
Regeringen utses av det/de partier som har majoritet i riksdagen.
Och även om riksdagen utgjorde regering skulle inte V ha 20%, efter som de har under 10% av rösterna, så hur tänker du?
Tycker du % är svårt?

Varför borde V ha 20% ministrar? Och S 70%? Vilka ska då ha resterande 10%
Failade du matten redan på lågstadiet? Eller är du bara helt dum i huvudet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in