Citat:
Ursprungligen postat av
buffalo3tys
Jag vet inte, men det är sannolikare än att Dumpen sitter och fabricerar berättelser.
Förstår du inte hur sjukt det skulle vara?
De berättelser jag har läst har haft en viss ton och detaljer.
Som tidigare så väljer du att spotta överlevare i ansiktet med din skepsis.
Det är inte sannolikt att alla berättelser på Dumpen är fejk.
Varje berättelse har ju detaljer och en egen ton.
Det skulle vara absurt om det stämde.
Skulle du satsa på den hästen är du väldigt verklighetsfrånvänd.
Så du gillar inte att de fick igenom lagändringen då?
Jag märker att du inte är speciellt insatt.
En annan stor organisation som jobbar mot sexuella övergrepp är Rise – Riksföreningen mot incest och andra sexuella övergrepp i barndomen. Där får inte ens Patrik gå med då de inte tar emot manliga medlemmar. Så de är väl bra att Dumpen och ECPAT och andra får finnas som har olika ingångar på att bemöta problemet?
Du får fortsätta ställa frågor till Skynet(chatgpt).
Vet du hur skicklig dagens AI-teknik faktiskt är?
Om jag matar en AI med 50 tidigare texter eller kröniker av Sjöberg och ber den skriva en ny krönika med samma
ton, detaljer och språkliga mönster så kommer den göra det så bra att du aldrig någonsin skulle kunna se skillnaden. Det kallas för att
stajla en prompt. En AI kan få dig att tro på precis vad som helst om man skriver prompten rätt - den kan få folk att sitta och hylla en maskinskriven text som om den vore skriven med blod, svett och tårar. Den kan få dig att dricka ditt eget piss.
Dagens språkmodeller är designade för att vara mänskligare än oss själva. De kan lägga in precis rätt mängd folklighet, patos och specifika detaljer för att lura precis vilken dumjävel som helst som inte är tekniskt insatt. Att du köper det som
äkta beror inte på att det är Sjöberg som skriver, utan på att algoritmen har gjort sitt jobb perfekt: den har gett dig precis den bekräftelse du ville ha.
Vi lever i en tid där man kan få folk att tro på vad som helst genom en välformulerad prompt. Att tro att Sjöberg eller Kattarina sitter och handformulerar dessa djupsinniga texter när de kan generera dem på fem sekunder är tyvärr bara jävligt naivt.