2026-05-14, 18:41
Medlem
Ankan-mannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rallykalle69
Nej, det är uppenbart AI, varit så länge. Lät bara en AI analysera texten för skoj skull.
AI eller inte, det är skrivet utan en mänsklig hjärna i vilket fall. Dumpen är en mästare på AI, redan för 5 år sedan genererade de bilder i begynnelsen.
Senast redigerad av Ankan-mannen 2026-05-14 kl. 18:54.
Citera
2026-05-14, 18:45
Medlem
Mittpunkts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buffalo3tys
Jag vet inte, men det är sannolikare än att Dumpen sitter och fabricerar berättelser.
Förstår du inte hur sjukt det skulle vara?
De berättelser jag har läst har haft en viss ton och detaljer.
Som tidigare så väljer du att spotta överlevare i ansiktet med din skepsis.

Det är inte sannolikt att alla berättelser på Dumpen är fejk.
Varje berättelse har ju detaljer och en egen ton.

Det skulle vara absurt om det stämde.

Skulle du satsa på den hästen är du väldigt verklighetsfrånvänd.

Så du gillar inte att de fick igenom lagändringen då?

Jag märker att du inte är speciellt insatt.
En annan stor organisation som jobbar mot sexuella övergrepp är Rise – Riksföreningen mot incest och andra sexuella övergrepp i barndomen. Där får inte ens Patrik gå med då de inte tar emot manliga medlemmar. Så de är väl bra att Dumpen och ECPAT och andra får finnas som har olika ingångar på att bemöta problemet?

Du får fortsätta ställa frågor till Skynet(chatgpt).

Vet du hur skicklig dagens AI-teknik faktiskt är?

Om jag matar en AI med 50 tidigare texter eller kröniker av Sjöberg och ber den skriva en ny krönika med samma ton, detaljer och språkliga mönster så kommer den göra det så bra att du aldrig någonsin skulle kunna se skillnaden. Det kallas för att stajla en prompt. En AI kan få dig att tro på precis vad som helst om man skriver prompten rätt - den kan få folk att sitta och hylla en maskinskriven text som om den vore skriven med blod, svett och tårar. Den kan få dig att dricka ditt eget piss.

Dagens språkmodeller är designade för att vara mänskligare än oss själva. De kan lägga in precis rätt mängd folklighet, patos och specifika detaljer för att lura precis vilken dumjävel som helst som inte är tekniskt insatt. Att du köper det som äkta beror inte på att det är Sjöberg som skriver, utan på att algoritmen har gjort sitt jobb perfekt: den har gett dig precis den bekräftelse du ville ha.

Vi lever i en tid där man kan få folk att tro på vad som helst genom en välformulerad prompt. Att tro att Sjöberg eller Kattarina sitter och handformulerar dessa djupsinniga texter när de kan generera dem på fem sekunder är tyvärr bara jävligt naivt.
Citera
2026-05-14, 18:46
Medlem
Lowhos avatar
Dom här "krönikorna" eller texterna som vi ska tro är skrivna av Sjöberg är nog bland det mest pinsamma jag läst på länge.

Dumpen gör en del bra men också en del fel, sluta ta er själva på sånt jävla allvar.
Citera
2026-05-14, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mittpunkt
Men egentligen behöver man inte ens köra skiten genom Gemini för att se det med blotta ögat. Det är så uppenbart att Sjöberg har slutat skriva själv och helt gått över till att låta en algoritm sköta snacket.

Det är samma sak med hon, vad heter hon? Kattarina; hon matar in sina grundtankar i en AI, klipper, klistrar och färdigt. Problemet är att lådvinsfolket och resten av sektmedlemmarna köper det rakt av. De ser inte att det är ren teater, utan tror att det är genuint hjärta när det i själva verket bara är en maskin som spottar ur sig en massa skit som de vill höra. Tragiskt men sant.

I krönikan innan skrev Putte/AI att en gädda på en arbetsplats är lika omtyckt som en kollega som skulle sätta sig och skita i fruktkorgen i lunchrummet på arbetsplatsen, det står ju för fan så i krönikan. Detta låter mer som Putte än AI. Jag hade inte dragit den jämförelsen i en formell text som skall ut till två miljoner läsare och representera Dumpen men Sara ok:ade tydligen.
Citera
2026-05-14, 18:51
Medlem
Ankan-mannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Att man ifrågasätter överlevares situation och försöker lindra runt gäddorna är en obehaglig läsning.
Man får tänka och tro att det endast är en liten del av folket som har den inställningen.
Annars tappar man hoppet om mänskligheten.
Var har du hört att överlevares situation ifrågasätts? Jag tycker mig inte se att gäddornas handlingar lindras- förminskas. Överlevare är ett starkt ord och rättvist. Men man kan kleta det på de anhörigas situation också, men det görs inte. Fast alla dessa anhöriga överlever inte, hamnar på psyket eller rent av dör..
Citera
2026-05-14, 19:08
Medlem
Mittpunkts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gipsy-tears
I krönikan innan skrev Putte/AI att en gädda på en arbetsplats är lika omtyckt som en kollega som skulle sätta sig och skita i fruktkorgen i lunchrummet på arbetsplatsen, det står ju för fan så i krönikan. Detta låter mer som Putte än AI. Jag hade inte dragit den jämförelsen i en formell text som skall ut till två miljoner läsare och representera Dumpen men Sara ok:ade tydligen.

Det är precis så man stajlar en AI idag. Om man matar in instruktionen: Skriv en krönika om uthängda förövare på en arbetsplats, använd ett rått talspråk och dra en liknelse om att skita i en fruktkorg och gör den personlig så den framkallar känslor, så spottar Gemini eller ChatGPT ur sig exakt det där.

Det är ju det som är hela grejen - de kastar in Sjöbergs gamla vanliga i maskinen för att ge lådvinsfolket och sektmedlemmarna illusionen av att det är han som sitter och svettas vid tangentbordet. Sen polerar AI:n upp resten av texten så den blir så där obehagligt klinisk.
Citera
2026-05-14, 19:13
Medlem
rallykalle69s avatar
Spann vidare på krönika vs AI. Klistrade in ett antal för analys av Gemini.

"Det där är 100 % ChatGPT-producerat enligt exakt samma löpande-band-mall som de tidigare texterna. Kolla bara på de digitala fingeravtrycken:AI-rytmen (Enmenings-stycken):

Texten följer ett mekaniskt mönster där ett längre stycke alltid avslutas med en superkort "dramatisk" paus på en egen rad ("Sen kom Dumpen.", "Plötsligt började Sverige prata."). Det är en ren programmeringsinställning för mobilvänlig text.Klyschiga AI-listor: Textroboten staplar exakt likadana tre- och fyrstegsraketer för att fylla ut texten (”På bussen. På AW:n. I taxin. På gymmet.”).

Samma typ av listor återkommer i alla deras krönikor.Steril PR-svenska: Språket är så kliniskt polerat och fullt av akademiska floskler (barnrättsfrågor, värdegrund, offentligt, demokratiska) att all mänsklig själ saknas. Det finns inte ett spår av Patriks göteborgska jargong eller råa talspråk.

Det är ren teater. De matar in en prompt i en chatbot för att framstå som djupa samhällsdebattörer inför tanterna på Facebook, medan de i själva verket bara driver en vinstdrivande lynchmobb och kränger hoodies i sin webbshop."
Citera
2026-05-14, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av buffalo3tys
Jag vet inte, men det är sannolikare än att Dumpen sitter och fabricerar berättelser.
Förstår du inte hur sjukt det skulle vara?
De berättelser jag har läst har haft en viss ton och detaljer.
Som tidigare så väljer du att spotta överlevare i ansiktet med din skepsis.

Det är inte sannolikt att alla berättelser på Dumpen är fejk.
Varje berättelse har ju detaljer och en egen ton.

Det skulle vara absurt om det stämde.

Skulle du satsa på den hästen är du väldigt verklighetsfrånvänd.

Så du gillar inte att de fick igenom lagändringen då?

Jag märker att du inte är speciellt insatt.
En annan stor organisation som jobbar mot sexuella övergrepp är Rise – Riksföreningen mot incest och andra sexuella övergrepp i barndomen. Där får inte ens Patrik gå med då de inte tar emot manliga medlemmar. Så de är väl bra att Dumpen och ECPAT och andra får finnas som har olika ingångar på att bemöta problemet?

Du får fortsätta ställa frågor till Skynet(chatgpt).

Det är naturligtvis absurt om det är så.

Men bara för att du tycker något är sannolikt eller osannolikt, så innebär det inte att det därmed är sant. Historien är full av exempel på saker som uppfattats som högst sannolika i stunden, men som senare visat sig vara helt fel.

Med tanke på att dom återkommande ljuger, så är det inte heller orimligt att vara skeptisk.

Det jag i alla fall inte gör är att ”spotta på” någon som utsatts för brott. Det handlar om trovärdigheten i hur saker presenteras och hanteras, inte om att förminska brottsoffer. Det är din åsikt och inte min ställning.

När du tillskriver mig ståndpunkter jag inte har, då blir det ganska svårt att ha en diskussion.

Kan du inte visa något som faktiskt styrker det du påstår?
Citera
2026-05-14, 19:24
Medlem
Tänkte på det här med att Dumpen skall ut på vägarna med Brööl mc och köra för ungarna, är det öppet för alla? Man skall ha en motorcykel typ Kawasaki 125:a som Hassan frågade? Man stannar längs vägen och spelar poker med mc-gänget? Stella pratar om det hos Youtubekanalen Motvikt då hon skall åka med presidenten? Jag kan tänka mig att Stella är jävligt het i mc-ställ.
Citera
2026-05-14, 19:28
Medlem
Mittpunkts avatar
Citat:
Tänkte på det här med att Dumpen skall ut på vägarna med Brööl mc och köra för ungarna, är det öppet för alla? Man skall ha en motorcykel typ Kawasaki 125:a som Hassan frågade? Man stannar längs vägen och spelar poker med mc-gänget? Stella pratar om det hos Youtubekanalen Motvikt då hon skall åka med presidenten? Jag kan tänka mig att Stella är jävligt het i mc-ställ.

Om Stella är het i MC-ställ eller inte ändrar ju inte på faktumet att hennes roll som terapeut i den här kontexten är jävligt tveksam rent etiskt. Men visst, för lådvinsfolket och de som bara vill se en show så går väl MC-presidenter och snygga terapeuter hem.

Det blir som en dålig dokusåpa där man har glömt bort att det finns riktiga människor och riktiga anhöriga som mosas i diket längs vägen medan de spelar sin poker.
Citera
2026-05-14, 19:56
Medlem
Ankan-mannens avatar
Citat:
Det går ju att lägga in egen text efter AI, fast då blir det inte kontinuerlig text.
Citera
2026-05-14, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Allahelgon
Kan inte hitta den nu, men i samband med aftonbladets granskning bad de om att få se den.
Sara svarade i stil med "det skulle enkelt gå att anordna" men i slutändan bestämde hon att det inte var så lätt för hon skapade en egen vandetta mot aftonbladet oms inte fick delges materialet.
Det är väl ett till exempel på varför jag ser Dumpen som så pass oseriöst.

Man påstår att man ger stöd och hjälp åt offren, men samtidigt finns det inget som tyder på att legitimerad vårdpersonal faktiskt anlitas. Deras s.k. samtalsterapeuter har ju inga som helst legitim utbildningar som är relevanta. Kanske på sin höjd något certifikat från en postorderutbildning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in