2026-05-14, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olikasmakeravbajs
Det kanske är turister eller invandrare från Storbritannien, Irland, Malta, Cypern, Japan, Thailand, Indien, Indonesien, Malaysia, Pakistan, Hong Kong, Singapore, Australien, New Zealand, Papua Ny Guinea, Fiji, Sydafrika, Kenya, Tanzania, Uganda, Zimbabwe, Botswana, Mozambique, Jamaica, Bahamas, Barbados, Trinidad og Tobago, Guyana och Surinam.

Who knows...
Citera
2026-05-14, 17:58
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Buttergoeken
Du har förtur endast om du är "införd i trafik". Det blir du först när du passerat en utfart inne i rondellen.
I Trafikförordningen (1998:1276) finns det inget som heter "förtur", "förkörsrätt" eller "huvudledsrätt" för en enskild förare. Lagen är istället skriven utifrån vilka skyldigheter du har som bilist.
Citera
2026-05-14, 18:33
Medlem
sommarlovs avatar
De flesta av de problemen ni räknar upp här, kan undvikas genom att hålla lite större avstånd till bilen framför, så folk inte tvingas köra som galningar!
Citera
2026-05-14, 18:45
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torstenejag
I Trafikförordningen (1998:1276) finns det inget som heter "förtur", "förkörsrätt" eller "huvudledsrätt" för en enskild förare. Lagen är istället skriven utifrån vilka skyldigheter du har som bilist.
De som ska in i rondellen har väjningsplikt mot de som redan är inne i rondellen. Derbyrivalerna där det brister. Man struntar i väjningsplikten och kör rakt in i rondellen.
Citera
2026-05-14, 18:50
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av RFT
De som ska in i rondellen har väjningsplikt mot de som redan är inne i rondellen. Derbyrivalerna där det brister. Man struntar i väjningsplikten och kör rakt in i rondellen.
Exakt det finns skyldigheter men inga rättigheter , förstod du inte vad jag citerade för lag ?
Citera
2026-05-14, 18:50
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Buttergoeken
Du har förtur endast om du är "införd i trafik". Det blir du först när du passerat en utfart inne i rondellen.

Vet inte vad du surrar om. Man har väjningsplikt mot de som redan är i cirkulationsplatsen = de bilar som kommer från vänster.
Citera
2026-05-14, 18:56
Medlem
bzsx0809s avatar
Ja, jag märkte det tydligt idag när jag var ute och körde, att folk inte följer väjningsplikten eller blinka ur rondell. De sitter oftast med telefon i högerhanden. Ibland så kanske automatlåder inte var så bra för samhället, för då hade de i alla fall behövt växla upp och ned...
Citera
2026-05-14, 18:59
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Vet inte vad du surrar om. Man har väjningsplikt mot de som redan är i cirkulationsplatsen = de bilar som kommer från vänster.
Exakt och INGEN har förtur man har bara skyldigheter
Citera
2026-05-14, 19:02
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torstenejag
Exakt och INGEN har förtur man har bara skyldigheter

Korrekt. Man har rent formellt inte FÖRTUR men andra kan ha väjningsplikt. Men ganska aspigt att hacka på det ordvalet som TS hade...
Citera
2026-05-14, 19:05
Medlem
Mailmanss avatar
Citat:
Jag har sedan ett tag tillbaka märkt att bilar som kommer från höger och ska köra in i rondellen, gärna vill köra rakt in framför mig som redan är inne i rondellen.
Jag som är inne i rondell har ju förkörsrätt och den som kommer in från höger går ju ”lämna företräde”. Men många verkar strunta i det och kör bara rakt in i rondellen. Jag har inte stannat mitt i rondellen och den som försöker tränga sig före har alltså fått ”stå på bromsen” när han/hon märkt att jag inte släppt vederbörande före.
Någon mer som upptäckt detta?

Är det vid köbildning eller rent allmänt?
Citera
2026-05-14, 19:05
Medlem
JoeDoughs avatar
Citat:
Jag har sedan ett tag tillbaka märkt att bilar som kommer från höger och ska köra in i rondellen, gärna vill köra rakt in framför mig som redan är inne i rondellen.
Jag som är inne i rondell har ju förkörsrätt och den som kommer in från höger går ju ”lämna företräde”. Men många verkar strunta i det och kör bara rakt in i rondellen. Jag har inte stannat mitt i rondellen och den som försöker tränga sig före har alltså fått ”stå på bromsen” när han/hon märkt att jag inte släppt vederbörande före.
Någon mer som upptäckt detta?
Det finns inget förkörsrätt däremot har väjningsplikt en central roll i trafiklagstiftningen.
Citera
2026-05-14, 19:06
Medlem
Mailmanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Mlyric.
Folk är väldigt stressade. Ett annat fenomen är att folk blinkar vänster när dom ska ut från rondellen. Ser det nästa varje dag.

Detta har blivit extremt vanligt senaste tiden. Hur kan man vara så korkad
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in