2026-05-14, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Keus
Även Lundsberg är emot kamratuppfostran.

Man vill ha mentorskap och det finns mycket bra med det.

Vad jag kan se är probmet i detta specifika fall att Gudfadern struntat i att kontrollera gruppen och låtit den härja fritt.

Gudfadern? Husfadern menar du väl?

Han vill väl vara populär bland eleverna och inte riskera sparken? 🤔
Citera
2026-05-14, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrBump
Nu ska det sägas att jag ännu inte har sett programmet men från vad jag läser här är det dessvärre tydligt att Gunilla von Platen genom sin medverkan har förstört sin sons framtid. Eftersom "alla" visste att hennes son dömdes skulle hon prångt försöka rädda sitt eget och hans anseende genom att försöka vända på allt och göra honom till offret. Hon förstod inte vad hennes medverkan kommer innebära men jag är övertygad om att hennes son vid det här laget har förklarat det för henne. Stackars sate.

Finner både hennes och pappans intervjuer mycket integritetskränkande mot sonen, i synnerhet då de inte hade sonens samtycke. Han visste ju inte ens om det.

Sen blir det lite löjligt när de utgår ifrån att sonen sagt hela sanningen till dem.
Citera
2026-05-14, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Gudfadern? Husfadern menar du väl?

Han vill väl vara populär bland eleverna och inte riskera sparken? 🤔

Ja, antagligen och det låter för lite att bara ha en person på en sådan roll. Om det nu är så det är.
Citera
2026-05-14, 14:14
Medlem
Citat:
Ja, antagligen och det låter för lite att bara ha en person på en sådan roll. Om det nu är så det är.

Eftersom detta är ett återkommande problem, borde man ha installerat kameror i korridorerna och sett till att ha tillräckligt med personal på plats varje natt.

Om föräldrarna inte har lyckats med sin barnuppfostran, hur kan man tro att en stackars husfru/husfader kunde uppfostra en hel skock av dessa smågangstrar?

Det är patetiskt att lyssna på redovisningar av poäng hit och dit. Och hur niorna måste lyda något år äldre snorungar inrädalan för att annars bli utestängda av allt det roliga.
Citera
2026-05-14, 14:22
Medlem
Citat:
Eftersom detta är ett återkommande problem, borde man ha installerat kameror i korridorerna och sett till att ha tillräckligt med personal på plats varje natt.

Om föräldrarna inte har lyckats med sin barnuppfostran, hur kan man tro att en stackars husfru/husfader kunde uppfostra en hel skock av dessa smågangstrar?

Det är patetiskt att lyssna på redovisningar av poäng hit och dit. Och hur niorna måste lyda något år äldre snorungar inrädalan för att annars bli utestängda av allt det roliga.

Där det finns barn finns det våld. Föräldrarna har inte misslyckats med barnuppfostran. De är barn.

Tror kameror är svårt av integritetsskäl.

Men ja, av vad som framkommit är det för lite personal.
Citera
2026-05-14, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrBump
Nu ska det sägas att jag ännu inte har sett programmet men från vad jag läser här är det dessvärre tydligt att Gunilla von Platen genom sin medverkan har förstört sin sons framtid. Eftersom "alla" visste att hennes son dömdes skulle hon prångt försöka rädda sitt eget och hans anseende genom att försöka vända på allt och göra honom till offret. Hon förstod inte vad hennes medverkan kommer innebära men jag är övertygad om att hennes son vid det här laget har förklarat det för henne. Stackars sate.

Gunilla har ju rätt såtillvida att alla elever som går på Lundsberg är offer för den här sortens kamratuppfostran som inte hör hemma i vårt samhälle.

Gunilla med make borde ha gjort samma sak som nu dessa föräldrar vars söner Gunillas son kränkte och misshandlade gjorde. De borde ha polisanmält och stämt förövarna.

Man kunde lika väl hävda att dessa föräldrar till brottsoffren inte ha fattat vad de har ställt till med med dessa polisanmälningar. Och hur domarna - särskilt som de är offentliga - nu har förstört sönernas framtid.

Omertà tycks ju gälla på Lundsberg och nu har dessa brottsoffer brutit mot den regeln.
Citera
2026-05-14, 14:43
Medlem
Citat:
Där det finns barn finns det våld. Föräldrarna har inte misslyckats med barnuppfostran. De är barn.

Tror kameror är svårt av integritetsskäl.

Men ja, av vad som framkommit är det för lite personal.

Det finns kameror på andra arbetsplatser. Varför skulle det vara mer integritetskränkande där än tex på hotell, restauranger etc?

Det är föräldrarnas ansvar att uppfostra sina barn. Det är även föräldrarnas ansvar att lära sina ungar att ens ”heder” inte beror på vad en snorunge på en rosting kläcker ur sin mun. Det är även föräldrarnas ansvar att lära sina barn att man inte hämnas sårande ord med knytnävarna.

Självklart är det inte så att själva närvaron av barn automatiskt innebär våld.
Men har man inte uppfostrat sina unga till empatiska och tänkande människor och därtill lämnar de åt sitt öde på en ”Flugornas herre” -skola, då lär våld bli en del av deras vardag.
Citera
2026-05-14, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Personkrets3-1
Tvärt om har de försvarat sina familjers heder genom att hämnas de verbala kränkningarna med våld.

På våra särskilda områden händer detta dagligen. Någon kränker någon annan genom att hävda att man minsann har knullat den andres syster/mamma - och då är kriget igång bland dessa mentalt handikappade individer.

Istället för att lämna den sortens uttalanden obemärkta eller genom att anmäl kränkaren.
Citera
2026-05-14, 17:29
Medlem
Ducadreams avatar
Jag kommer aldrig förstå varför man skulle uppoffra sina barns lycka och chansen att ha ett normalt liv genom att sätta dem i en sådan skola för att det är "status".

Jag kan dessutom köpa att Gunnels barn blivit utsatt för rasism som syrian eller med vilken invandrarbakgrund som helst, men hon får skylla sig själv. Du kastade ditt barn bland hajar aka rasister, vad förväntade hon sig? Det skulle vara betydligt bättre om hon satte honom i en skola med mer mångfald.

Varför försöker du leka något du inte ens är? Och Gunnel av alla namn? Du kommer aldrig bli svensk eller något annat än du är. Acceptera och älska dig själv.

Med det sagt så är inte alla rasister på Lundsberg innan någon går i attack mot mig.
Senast redigerad av Ducadream 2026-05-14 kl. 17:35.
Citera
2026-05-14, 17:40
Medlem
HomoDeuss avatar
En massa avundsjuka och misslyckade b-svennar utan erfarenhet från internat har åsikter om något de inte förstår eller har en aning om. Jaha.. what's new? 😂
Citera
2026-05-14, 18:00
Medlem
JustTrollings avatar
Jag såg programmet på SVT och det kan var den sämsta, mest förljugna och hårdvinklade dynga som SVT producerat i år.

Och då har jag sett mycket skit från SVT, som skräpet om Paradise Hotell och Jockieboii. (Nej, jag inte har inte sett mycket skit, men allt jag har sett från SVT har visat sig vara skit.)

Den här snorungen är precis lika god kålsupare som övriga inblanda snorungar. Men SVT gör allt för att måla upp den här snorunge som ett ensamt offer. Och en isolerad mindre del i ett långt skeende av händelser får allt fokus, medan alla andra aspekter blir helt mörkade för TV-tittarna. För att detaljerna inte är fördelaktiga för snorungen.

Märks att SVT tar sig extremt liberala friheter i förhållande till sitt sändningsuppdrag nu. Kanske eftersom dyngan om Jockieboii blev friad av granskningsnämnden.
Citera
2026-05-14, 18:02
Medlem
Citat:
Det finns kameror på andra arbetsplatser. Varför skulle det vara mer integritetskränkande där än tex på hotell, restauranger etc?

Det är föräldrarnas ansvar att uppfostra sina barn. Det är även föräldrarnas ansvar att lära sina ungar att ens ”heder” inte beror på vad en snorunge på en rosting kläcker ur sin mun. Det är även föräldrarnas ansvar att lära sina barn att man inte hämnas sårande ord med knytnävarna.

Självklart är det inte så att själva närvaron av barn automatiskt innebär våld.
Men har man inte uppfostrat sina unga till empatiska och tänkande människor och därtill lämnar de åt sitt öde på en ”Flugornas herre” -skola, då lär våld bli en del av deras vardag.

Det är det här gemene man inte förstår. Du kan ha tur och samla en grupp barn där det inte förekommer något våld men om du har en samling på över 200 elever är det mycket osannolikt att det inte skulle förekomma våld. Det normala är att det förekommer våld i en sådan situation och ofta är det ett fåtal elever som står för nästan allt våld.

Eftersom eleverna på Lundsberg lever på skolan blir det än mer onormalt med att det inte skulle förekomma våld på en sådan skola. Det beror i de flesta fall inte på föräldrarna utan är en naturlig följd av genetisk variation.
Senast redigerad av Keus 2026-05-14 kl. 18:06.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in