Citat:
Ursprungligen postat av
KapitalismKnullad
Det som skulle behövas är ett parti som vänsterpartiet, men som fokuserar klasskamp hundra procent och inte alls håller på med identitetspolitik. Detta parti kunde alla arbetstagare rösta på.
Feminism är t.ex en totalt idiotisk sak. Vattenfalls VD. En kvinnlig moderat. Är hon förtryckt av städaren Nisse...Hennes lön 16 mille. Hans lön 230 tusen.
Sedan kunde arbetsgivare rösta på typ moderaterna. De med lite hjärta kanske också röstar på vänsterpartiet.
Jag är förvisso offentligt anställd som läkare, har aldrig hört en moderat gnälla på att de måste bekosta min lön som är betydligt högre än valfri bidragstagares bidrag... Regionen får pröjsa rätt duktigt för mig...
Hur som haver röstar jag självklart åt vänster trots att jag sitter i förarsätet när det gäller lön. Jag har även fördelen att jag kan påverka samhällskostnader genom att göra mitt jobb korrekt, sjukskriva rätt osv. Men helt ärligt 2000kr hit och dit med min lön gör mig ingen större skillnad.
Det som slår mig är att hela högern verkar ha missat hur välfärdsbrott skjutit i höjden med bla skojare som bedriver sjukvård och som sannolikt kostat betydligt mer än de som befinner sig på samhällets botten, bidragstagarna. Allt detta har högern gjort möjligt, i valfrihetens namn. Sedan kommer rasisterna och kopplar det till etnicitet... tänker att det bästa är att behålla skattefinansierad välfärd inom det offentliga. Vi kanske inte träffar 100 patienter per timme, men vi drivs nästan alla, åtminstone läkare av att vi vill göra rätt bedömningar. Åtminstone jag är ingen "snäll" läkare som gör det som patienter vill (de gnälligaste är oftast de som minsann betalat skatt hela livet och därför har rätt till diverse undersökningar).
Bidragstagare träffar jag, de har inget fett liv. De kan ha valt fel partner och stå där med ansvaret för en massa barn och jobb där ekonomin inte går ihop utan de behöver extra bidrag.
Eller så går de hemma och sköter barnen, med vetskapen att så fort barnen är stora så kommer de inte ha någon pension att tala om utan får förlita sig på att barnen hjälper dem. Barnen som växer upp utan bra förebilder och ofta också hamnar på samhällets botten, dras in i kriminellt skit osv. Att som Moderaterna göra politik av dessa familjer och vilka lyxbidrag de får är bara löjligt. Fyyyyyrtioseeeex tuuuusen per familj. Vafan, min familj drar in cirka 80 000 i månaden efter skatt och vi får också ett par 1000 i barnbidrag.
Orkar inte gnälla om vi får 75 000kr ut i månaden istället. Sen ska såklart skattepengarna användas rätt och för samhällets bästa. Där finns en hel del att diskutera men mitt intryck är att alla oavsett politisk färg är lika goda kålsupare när det gäller att slösa med det gemensamma. Sen ska man ha klart för sig att blandar man in privat i det offentliga så letar de sätt att utnyttja systemet och casha in extra mycket. Skillnaden är entreprenörerna gör det av girighet, bidragstagarna får bidragen för att kunna leva på existensminimum.