Citat:
Ursprungligen postat av
jcocker
Absolut, det är så det funkar och det är så det behöver funka, om det överhuvudtaget ska funka.
Jag märker att jag har svårt att göra mig förstådd. Om jag frågar så här; hur ser du på världens nuvarande resursutvinning och -fördelning och dess konsekvenser? Ser du någon långt pågående och ohållbar trend?
Ser en mycket positiv trend egentligen. Tittar du på närmiljön så är den mycket bättre än på 8- eller 90-talet. Nästan alla industrier har rening av rökgaser. Det är inte fullt med svart sot i snön, även precis bredvid motorvägen.
Resurs-utvinning är ett konstigt begrepp egentligen eftersom inget egentligen förbrukas (undantag är Helium antar jag). Så snart det blir lönsamt att använda soptippar istället för gruvor så kommer det att göras.
De ohållbara trenderna som finns är alla mänskliga och inte tekniska egentligen. Typ att det verkar vara modernt att förespråka att samma ruttna vänster tankar som gjort fiasko överallt (Sovjet, Nazi-Tyskland, Argentina under Peron, Venezuela under Chavez, etc) kommer att funka just nu och just här bara folk röstar på näste korrupta politiker...
Läser man ett par av John Stuart Mill's böcker så argumenterade han alltid emot demokrati och ville inte att den skulle införas. Först måste de potentiella väljarna utbildas till att förstå lite mer om hur samhället fungerar. Annars blir ett demokratiskt styre ännu mer despotiskt än feodalsystemet. En feodalherre behövde övertyga den del av samhället som förstod politik och ekonomi (typ lokala Domare, Handelsmän, Industrimän, etc). Det gick aldrig bara att styra utan att ha samhället med sig. En modern demokratisk politiker behöver locka den mest korkade och lättlurade delen av befolkningen.
Frågan blir hur dumma och obildade den sämsta halvan av befolkningen verkligen är? Som skolan ser ut nu är väl det den mest ohållbara trenden?