2026-05-14, 08:45
Medlem
Finns även väljare som röstar på socialdemokraterna av den enkla anledningen att de tror att de är dom som betalar ut socialbidragen…
Citera
2026-05-14, 08:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prz11
De flesta som röstar S är icke svenskar. Över 50% av deras röster.

För att förtydliga vad du skriver så att det inte missuppfattas: Över 50% av utrikes födda röstar på (S). Däremot är det inte så att över 50% av rösterna på (S) kommer från utrikes födda.
Citera
2026-05-14, 09:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bofop
Nej, de kommer inte att vika ned sig mer än (M), (KD) och (L) har vikit ner sig för (SD) enbart för att få komma till makten. Tidölagets är inte självklart samlade utan de har fåt förhandla om vad de kan kompromissa kring vilket (S) också kommer att behöva göra med sitt regeringsunderlag. Skillnaden är att Tidölaget går ihop innan valet medan (S) kör den mycket förnuftigare strategin att alla går till val som enskilda partier och sedan får man förhandla när valresultatet är känt. Det är så demokratiska val ska fungera och inte som Tidölaget vill med att man har två på förhand definierade gäng att välja mellan.

(S) hade redan en stram invandring när de förlorade makten och påstått daltande med brottslingar är bara högerretorik för att skrämma väljarna. Däremot lär kanske bränslepriserna gå upp något, vilket det finns argument för är behövligt i viss utsträckning. Och som sagt, inget parti är ju helt perfekt men i alla fall jag tycker det är viktigare med en fungerande välfärd än glädjepriser på bensin och diesel.

Du är inte riktigt frisk i skallen va?
Minns du "Mitt Europa har inga murar" innan de fattade att det inte var rätt sak att säga för att locka röster.
Och hur kan du säga att det är rätt taktik att gå till val utan att säga vad de vill kompromissa om? Det om något är väl att undanhålla väljarna information?
Blir du nöjd som den vänsterextrema idiot som du är om C får lite att säga till om och genomför nåt superhögerförslag som inte ens Moderaterna ville genomföra då de satt i samma regering 2006 till 2014?
Citera
2026-05-14, 09:28
Medlem
Wyrdkins avatar
TS är så ytlig om politik att det är skrämmande.

Jag röstar på S i kommun och landsting för jag vill inte sälja ut vår sjukvård och vill ha en politik där man bygger en gemensam framtid för alla som vill vara med. Samt att jag inte vill importera bruna arbetare för att förstöra arbetarklassen.

Neoliberalismen som alliansen och nu L, C, och MP representerar är oerhört skadlig för vårt land.

Regering röstar jag SD då S är för bundna av MP och V.
Citera
2026-05-14, 09:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KillenArCP
Du som tänker rösta på S i höst – varför?

Är det gammal vana?
Trygghet?
För att de alltid varit stora?

För jag har svårt att förstå vilka Socialdemokraterna faktiskt är till för idag.

Vad är de bäst på?

Miljö? Då finns MP och C
Bidrag och trygghetssystem? Då är V betydligt mer generösa.
Frihet och liberalism? C och M.
Lag och ordning? M och SD.
Familjepolitik? KD
Småföretagande? Knappast S i alla fall. Samtliga andra partier är avsevärt bättre

S känns idag som ett parti som försöker vara allt för alla — och därför inte längre är bäst för någon.

Välbetald akademiker med vänstersympatier? L eller MP
Kommunalarbetare? V eller SD
Byggjobbare? SD
Företagare? C eller M
Höginkomsttagare? M
Storstadsmiljöpartist? MP
Traditionell barnfamilj? KD

Så vilka är egentligen Socialdemokraternas kärnväljare idag?

Eller röstar folk bara på S för att man alltid gjort det?

Gammal vana tror jag det mest är.. Svenskar är extremt rädda för förändringar och osäkerhet och prova något nytt och Socialdemokraterna och eller Moderaterna har alltid varit dom största. Extremt svårt för mindre partier att lyckas köra om.

Själv röstar jag inte på någon i regeringen ..

Ny mätningar om valet 2026 kom ut idag..

” SVT/Verian: Tidöpartierna tappar manliga väljare – oppositionen drar ifrån”
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/svtverian-tidopartierna-tappar-manliga-valjare-oppositionen-drar-ifran
Citera
2026-05-14, 09:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fjodor1000
Du är inte riktigt frisk i skallen va?
Minns du "Mitt Europa har inga murar" innan de fattade att det inte var rätt sak att säga för att locka röster.
Och hur kan du säga att det är rätt taktik att gå till val utan att säga vad de vill kompromissa om? Det om något är väl att undanhålla väljarna information?
Blir du nöjd som den vänsterextrema idiot som du är om C får lite att säga till om och genomför nåt superhögerförslag som inte ens Moderaterna ville genomföra då de satt i samma regering 2006 till 2014?

Du behöver inte komma med personangrepp bara för att vi har olika åsikter, det visar bara att du inte klarar av att diskutera när det blir lite jobbigt. Vilket faktiskt gör dig - inte mig - till en idiot som inte är riktigt frisk i skallen. Klarar du inte av att avstå från personangrepp så kommer ingen att någonsin ta dig på allvar så lägg ner det helt enkelt.

Tanken med att ha fler än två partier är att man ska kunna rösta på parti, inte på ett av två alternativ där man garanterat inte håller med allt som respektive gäng står för. Du röstar på det parti som står dig närmast och sedan litar du på att det partiet gör vettiga kompromisser för att driva igenom sin politik i regeringsbildningen. Det kallas representativ demokrati.
Citera
2026-05-14, 09:42
Medlem
Glödskals avatar
Kvinnor i offentlig sektor, pensionärer och bidragsförsörjda. Sista gruppen består av många invandrare som totalt skiter i politik så länge som de får pengar.
Citera
2026-05-14, 10:09
Medlem
För att svenskar är efterblivna. Svensken är den enda människan i världen som vill att sin dotter våldtas och sin son rånas o misshandlas.

Förr blev man upprörd . Idag sitter jag faktiskt bara o skrattar åt alla gruppvåldtälter man läser om. För att kvinnor helt enkelt själva vill ha det
Citera
2026-05-14, 10:10
Medlem
LKKINGENs avatar
Läste i morse, tror de va svtnyheter, om en ny undersökning som påstod att S, V och MP skulle få egen majoritet.

Inte för att denna statistik behöver ha något med valet i höst att göra men att få MP i en regering igen skulle slå sista spiken i kistan på upplevelsen Sverige.

Är helt rådvill inför stundande valet. Moderaterna tar död på samhället, SD är tyst och småpartierna har aldrig varit relevanta.
Jag hade gärna röstst på S men dom har en sak jag inte kan med, att välkomna tillresta. Maggan skäms inte för att öppet fiska muslimröster, våra politiker är en skam som sätter sin egen plats i toppen framför Sveriges väl.
I denna fråga skulle gärna rösts på ett Nationalsoclistiskt parti och med glädje anmäla mig som frivillig i det arbeta jag behöver utföras akut innan något annat ens är lönt att titta på.
Citera
2026-05-14, 10:24
Medlem
Wajis avatar
Enkelt svar på det

1. Du jobbar inte och lever på bidrag. Då är S partiet för dig
2. Du vill att varje invandrare ska bo i Sverige så är S partiet för dig.
3. Våldtäkter på äldre, unga som utförs av 99% av invandrare blundar man för. Den 1% av svenskar ska man lyfta fram. Det är S
4. Är du gammal och senil så kommer du bara ihåg S.
5. Är du muslim eller annan invandrare som vill utplåna Sverige så är S partiet för dig.
Citera
2026-05-14, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bofop
Nej, de kommer inte att vika ned sig mer än (M), (KD) och (L) har vikit ner sig för (SD) enbart för att få komma till makten. Tidölagets är inte självklart samlade utan de har fåt förhandla om vad de kan kompromissa kring vilket (S) också kommer att behöva göra med sitt regeringsunderlag. Skillnaden är att Tidölaget går ihop innan valet medan (S) kör den mycket förnuftigare strategin att alla går till val som enskilda partier och sedan får man förhandla när valresultatet är känt. Det är så demokratiska val ska fungera och inte som Tidölaget vill med att man har två på förhand definierade gäng att välja mellan.

(S) hade redan en stram invandring när de förlorade makten och påstått daltande med brottslingar är bara högerretorik för att skrämma väljarna. Däremot lär kanske bränslepriserna gå upp något, vilket det finns argument för är behövligt i viss utsträckning. Och som sagt, inget parti är ju helt perfekt men i alla fall jag tycker det är viktigare med en fungerande välfärd än glädjepriser på bensin och diesel.
Så att om du kan slippa utvisning som utländsk våldtäktsman eller få svenskt medborgarskap efter du begått ett mord så är detta inte att dalta med kriminella utan bara ”högerretorik”.

Klassisk arrogant sosse. Perfekt parti för dig. Dessutom är det inte glädjepriser på bensin eller diesel nu. De är höga och fortsätter höjas. Lever totalt i en bubbla ser jag. Sen så ökar vårdköerna i region Stockholm där S styr. S har slaktat välfärden i decennier och aldrig någonsin satsat på den
Citera
2026-05-14, 11:18
Medlem
Jag vet inte ens vad jag ska rösta på
Jag har gått från sossarna till sd för ca 10 år sedan
Men med tanke på vad dom sysslar med sittande regering så blir det nog Kalle Anka eller så
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in