2026-05-13, 22:00
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jugbandblues
det är en kristen stad som bosättarna härjar i, och mängder av betydelsefulla kristna platser och kristna kyrkor är under ständig attack från de judiska invandrarna.

Vilken kristen stad ?
Citera
2026-05-13, 22:03
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .nattramn.
De flesta tror ju att templet stod just där på tempelberget

Vaddå tror? Vi har ju ruinerna under templet kvar. Menar du att ruinerna av templet inte är ruiner av templet utan av någon annan mystisk byggnad med exakt samma proportioner som templet hade?
Citera
2026-05-13, 22:27
Medlem
Citat:
Men låt mig då citera dig så du minns vad du skrev i det inläg som jag kritiserar dig över.

Du skrev:
"Nu vill de judiska extremister som kontrollerar Israel återigen "rena" Tempelberget.

Alla islamiska inslag ska förstöras och ett nytt judiskt tempel ska byggas
"

För att rena tempelberget behöver man bränna en felfri röd kviga.

Fel. En judisk sekt menar att man måste offra en röd kviga. Det betyder inte att alla sionazister eller alla judar håller med. Exempelvis finns inga uppgifter om att mackabéerna skulle ha offrat en röd kviga när de "renade" Tempelberget genom att slå sönder de grekiska statyerna.

Dessutom satte jag "rena" inom citationstecken eftersom "reningen" inte är av en andlig karaktär utan är av en rasideologisk karaktär. Att muslimer så länge dominerat Palestina anser man vara en stor förödmjukelse. Resterna av denna dominans vill man eliminera.

Citat:
"lurade svenskar som inte fattar att Israel drivs av religiös extremism. Den israeliska regimen är av exakt samma skrot och korn som talibanerna."

Du du fullständigt ljuger eller som minst falskt antyder att det är den Israeliska staten som håller på med detta. Men sanningen är att den Israeliska staten vill behålla situationen som den är.

Vilket jävla skitsnack du kommer med. Det är allmänt känt och det finns mängder med källor som visar att regimens långsiktiga mål är judisk dominans av hela Jerusalems Gamla stad. Det innefattar Tempelberget.

Citat:
Tempelinstitutet är de som håller på med detta och de har inte offrat någon kviga om de inte gjort detta i hemlighet.

Detta är symptomatiskt för din argumentation. Du misslyckas med att sätta in uppgifterna du läst dig till i sitt sammanhang. Det stämmer att en judisk sekt vill offra en kviga på Tempelberget. Men detta betyder inte att det inte samtidigt finns en önskan inom det israeliska etablissemanget om att kasta ut muslimerna ur Tempelberget inklusive att riva deras religiösa byggnader.

Du har helt enkelt väldigt väldigt dålig koll.
Citera
2026-05-13, 22:31
Medlem
.nattramn.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Vaddå tror? Vi har ju ruinerna under templet kvar. Menar du att ruinerna av templet inte är ruiner av templet utan av någon annan mystisk byggnad med exakt samma proportioner som templet hade?
Nej jag menar det inte så. Ledsen om det kom ut så.

Utan vad jag skrev om är att i diskussionen om byggandet av ett tredje tempel lyft det fram olika åsikter och teorier.

Som exempel detta.

"Vad jag verkligen funderade under mitt senaste besök i Davids stad var den provokativa teorin som nu övervägdes tack vare de senaste bevisen för att kanske Solomons Temples och Jesu tid faktiskt aldrig byggdes upp på vad som idag kallas Templet, men som faktiskt låg här i Davids stad"
...
"Andra tror att en överenskommelse kan göras för att båda byggnaden ska sitta sida vid sida."

https://jerusalemchannel.tv/full-speed-ahead-build-third-temple-new-theory-asks-interesting-questions/

Om man får för sig att intressera sig för ämnet ett snart byggande av tredje templet, kommer man ganska snabbt stöta på dessa två åsikter

Jag vet inte exakt vad de grundar det på. Kanske bara en längtan att få bygga ett tempel på en ej omöjlig plats.

Det är inte svårt att hitta artiklar om dessa två tankar, men de flesta handlar om varför man inte tror det stämmer.

Min poäng är att om ett tredje tempel skulle börja byggas i närtid tror jag mer att det sker vid sidan av eller i city of David. Eftersom det tredje alternativet är omöjligt i dagsläget. Det som måste vara på plats innan är det inte och det skulle innebära krig. Men kanske man ur längtan kan köra en mer light version inte så exakt enligt profetiorna.

Eller får man bara vänta på att Gud styr upp det. Det är väl endå så med profetsior, de är tämligen oundvikliga om de slår in.
Senast redigerad av .nattramn. 2026-05-13 kl. 22:39.
Citera
2026-05-13, 22:34
Medlem
jugbandbluess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
Vilken kristen stad ?

jerusalem är en helig stad för kristna
Citera
2026-05-13, 22:46
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jugbandblues
jerusalem är en helig stad för kristna

Ja, det förstår jag.

Men Jerusalem har väl aldrig tillhört kristna enbart någonsin ? Inte vad jag minns
Citera
2026-05-13, 22:57
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Men Jerusalem har väl aldrig tillhört kristna enbart någonsin ? Inte vad jag minns

Precis. Det var en kristen majoritet ett tag men det har alltid bott judar där.
Citera
2026-05-13, 23:02
Medlem
.nattramn.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EttTillKonto2
Det stämmer att en judisk sekt vill offra en kviga på Tempelberget. Men detta betyder inte att det inte samtidigt finns en önskan inom det israeliska etablissemanget om att kasta ut muslimerna ur Tempelberget inklusive att riva deras religiösa byggnader.

Du har helt enkelt väldigt väldigt dålig koll.
Du har absolut ingen koll på vad du skriver om.

Ingen vill offra en kviga på tempelberget.

Men dessa du kallar judisk sekt vill offra en felfri röd kviga på en kulle med utsikt över tempelberget.

Eftersom det är så det ska göras.

Nästan helt säker på att de redan köpt en kulle för detta ändamål ( Eller jag är säker, orkar bara inte fakta kolla det igen så jag inte av en händelse mins fel angående köpet).

Skulle det vara hemskt jobbigt för dig att besöka deras hemsida och kolla upp vad de faktiskt håller på med?
Senast redigerad av .nattramn. 2026-05-13 kl. 23:12.
Citera
2026-05-13, 23:20
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Precis. Det var en kristen majoritet ett tag men det har alltid bott judar där.

Hur kan då Tempelberget få muslimsk delstatus efter de har placerat al aqsa Moskeån 1500 år efter det varit en judisk kultplats i tusentals år innan ? Är det månne en efter en klassisk muhammedansk Imperialism anno 700-talet ?
Citera
2026-05-13, 23:27
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Hur kan då Tempelberget få muslimsk delstatus efter de har placerat al aqsa Moskeån 1500 år efter det varit en judisk kultplats i tusentals år innan ? Är det månne en efter en klassisk muhammedansk Imperialism anno 700-talet ?

Det är klart men Al Aqsa byggdes innan Koranen skrevs. Den är inte ens riktad mot Mecka.
Citera
2026-05-13, 23:34
Medlem
eldrattans avatar
Citat:
Du skrev att det var staten Israel som gjorde detta, det är falskt. Blir inte mer sant bara för att du tjatar.

De flesta tror ju att templet stod just där på tempelberget

Men det finns alternativa teorier. City of David är ju en teori om platsen, det hade ju varit fantastiskt om det visade dig vara så. Då löser ju det alla problem.

Eller om man kan samsas om platsen, vilket också är en idé som lyffts fram Min poäng är att olika teorier och idéer diskuteras, samt om det gör, hur strikt ska man vara. Om ämnet intresserar dig och inte bara hatet driver dig borde du känna till detta.

Ska man vara super strikt är det fler saker som behövs lösa först. Fler judar måste ha återvänt. Kungen måste ha kommit. Man måste veta exakt var altaret stod. Offradet av en felfri röd kviga, inte ett hårstrå i avvikande färg. Plus annat.

Detta är en gamal profetsia som funnit i kanske 2000 år eller mer. Varför skulle det ske i nu?

Jag skulle frukta Iran mer. De siktar ju in sig på Jerusalem ibland med sina missiler. Det var ju inte så länge sedan en kom bara 300-400 meter i från tempelberget.

Men kvarstår, du beskyller staten Israel för saker som vissa grupper gör eller åsikter hoss vissa personer. Staten Israel är inte drivande i något av detta tvärt om vill de behålla sitiationen som den är i dags läget. Eftersom de vet att det skulle leda till krig annars. Inget kommer ändras om inte situationen ändras eller om folket röstar in en majoritet som vill detta.

Du måste lära dig att vara mer noga när du adresserar skuld. För du förefaller bara med dina fula ord för Israeler som en hatare, mina åsikter.

Kungen har redan kommit.
Citera
2026-05-13, 23:58
Medlem
Citat:
Du har absolut ingen koll på vad du skriver om.

Ingen vill offra en kviga på tempelberget.

Jag menade Olivberget. Men jag inser att du har slut på argument när du måste haka upp dig på petitesser. Det spelar nämligen ingen som helst roll om fundamentalisterna bränner kadavret på Olivberget eller Tempelberget. Deras ultimata mål är ändå att ersätta Klippmoskén med ett judiskt tempel.

Du hakar som sagt upp dig på detaljer man har väldigt svårt att begripa sammanhang.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in