2026-05-07, 16:24
Medlem
Bocconis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Toppen! Ja jag har ju skrivit ner exakt hur jag har räknat i ett dokument utifall att någon skulle vilja veta. Anställningsavtal kan man ju plocka fram, men det säger ju inte så mycket när man jobbat på samma ställe länge, men klart man kan ju visa upp en lönespec eller nåt, men den säger ju inte at jag jobbar på kontoret. Kan ju lika gärna jobba hemifrån. Händer att jag jobbar hemifrån, men då handlar det oftast om eftermiddagar och att jag är på plats på förmiddagen så resekostnaderna blir ju samma ändå.

Endast om jag jag är sjuk så jobbar jag helt hemma, men har inte haft någon sjukdag förra året.

Skatteverket kan ju aldrig vara 110% säker att du faktiskt arbetat på plats, men om miltalet på bilen minst morsvarar det du begär reseavdrag för så kommer det inte vara några som helst problem.
Citera
2026-05-08, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bosun
För mig så tog det 5 månader då skatteverket kom med att de vill ha in mer handlingar beträffande mitt avdrag.

Gäller det även förbättringsutgifter etc på bostadsförsäljning? 5 mån låter väldigt oskönt
Citera
2026-05-08, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minkapten
Gäller det även förbättringsutgifter etc på bostadsförsäljning? 5 mån låter väldigt oskönt
Vet inte om det gäller för förbättringsavgifter etc på bostadsförsäljning.
För mig så tog det som sagt fem månader så hörde Skatteverket av sig om att de ville ha in kompletterande information. Vad det gällde går jag inte ut med för att inte outta för mycket.
Citera
2026-05-10, 14:56
Medlem
Fråga:

Om man har deklarerat sedan slutet på mars. Det man har gjort är reseavdrag. Man har inte hört någonting från Skatteverket ännu. Är det sannolikt att man får pengarna då i början av juni tro?
Citera
2026-05-10, 17:36
Medlem
Bocconis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StrenghtCoach
Fråga:

Om man har deklarerat sedan slutet på mars. Det man har gjort är reseavdrag. Man har inte hört någonting från Skatteverket ännu. Är det sannolikt att man får pengarna då i början av juni tro?

Du kan inte vara helt säker innan du får slutbeskedet, granskningstiden pågår enda till november.
Citera
2026-05-12, 09:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bocconi
Du kan inte vara helt säker innan du får slutbeskedet, granskningstiden pågår enda till november.

Jo, men det kan det väl inte göra om man ska få pengarna utbetalda redan i början av juni?
Citera
2026-05-12, 10:34
Medlem
Citat:
Fråga:

Ja du kan vara lugn.
Citera
2026-05-12, 11:41
Medlem
Bocconis avatar
Citat:
Jo, men det kan det väl inte göra om man ska få pengarna utbetalda redan i början av juni?

För att få pengarna utbetalda i juni så måste du få ett slutbesked, anser handläggaren på Skatteverket att ytterligare utredning behöver göras så kommer du med störst sannolikhet inte få slutbesked i juni, ännu mindre utbetalningen.

Får du slutbesked i början på juni så är du garanterad utbetalningen i juni också, om inte, så får du vänta till augusti som tidigast.
Citera
2026-05-13, 16:57
Medlem
AussieRedMans avatar
Verkar som skatteverket kollar inloggningstatus på Skatteverket, loggar man in (ofta?) skickas/sätts ngn status för extra kontroll. Kompisen fick grundlig kontroll av bostadsförsäljning vid 2 inlogg. Som tur var hade han alla kvitton för förbättringsutgifter.
Citera
2026-05-13, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AussieRedMan
Verkar som skatteverket kollar inloggningstatus på Skatteverket, loggar man in (ofta?) skickas/sätts ngn status för extra kontroll. Kompisen fick grundlig kontroll av bostadsförsäljning vid 2 inlogg. Som tur var hade han alla kvitton för förbättringsutgifter.

Finns väl ingen anledning till varför man skulle behöva logga in där stup i kvarten? Man gör sin deklaration inklusive avdrag, men väntar man på pengarna. Pengarna kommer inte komma snabbare för att man loggar in varken en, två eller 10 gånger.
Citera
2026-05-13, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bocconi
För att få pengarna utbetalda i juni så måste du få ett slutbesked, anser handläggaren på Skatteverket att ytterligare utredning behöver göras så kommer du med störst sannolikhet inte få slutbesked i juni, ännu mindre utbetalningen.

Får du slutbesked i början på juni så är du garanterad utbetalningen i juni också, om inte, så får du vänta till augusti som tidigast.

Ok. Men jag har ju inte fått något från Kivra eller annat som visar att de ska utreda extra. Har du redan fått ditt slutskattebesked? När brukar man vanligtvis få sitt slutskattebesked?
Citera
2026-05-13, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lofiboy
Ja du kan vara lugn.

Tack!

Det var precis detta jag ville höra!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto