2026-05-13, 16:22
Medlem
cacas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Knepigt då jag äger en del värdefulla smycken, som jag har ärvt... men de arvpapperen finns inte kvar, det var mina föräldrar som ärvde dem först för 40-50 år sedan, och i bouppteckningarna efter dem (mina föräldrar) togs smyckena aldrig upp... Kanske säkrast att inte gå ut med dem på mig, synligt? Men nä - så KAN det inte vara!
Sådana detaljer som bouppteckning med stämpel från skattemyndigheten och de går beställa om bouppteckning senast från 2001.

Att ni sen fuskat trotts arvsskatt togs bort 2004, ja fusk då ni uppenbart borde ärvt före 2004 och velat mörka smycken i arvet och står med svarte Petter idag och smyckena kan vara grund för ?. De finns uppenbarligen inte enligt bouppteckning så vart har du fått dem ifrån? Köpt själv? Dyrbara för vilka pengar? Ja det kan ju faktist gå åt helvete om du ska sälja dem och köpa en Lamborghini.
Citera
2026-05-13, 16:24
Medlem
SoulOfSophias avatar
Vad innebär detta i praktiken? Innebär det att om man har en lambo och inte kan bevisa att pengarna man köpt den för är vita, så kan bilen bli beslagtagen? Dvs att bevisbördan då alltså ligger på bilägaren som måste bevisa sin oskuld, istället för att polisen måste bevisa att ett brott har begåtts?
Citera
2026-05-13, 16:25
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av caca
Sådana detaljer som bouppteckning med stämpel från skattemyndigheten och de går beställa om bouppteckning senast från 2001.

Att ni sen fuskat trotts arvsskatt togs bort 2004, ja fusk då ni uppenbart borde ärvt före 2004 och velat mörka smycken i arvet och står med svarte Petter idag och smyckena kan vara grund för ?. De finns uppenbarligen inte enligt bouppteckning så vart har du fått dem ifrån? Köpt själv? Dyrbara för vilka pengar? Ja det kan ju faktist gå åt helvete om du ska sälja dem och köpa en Lamborghini.

Arvsskatten var avskaffad när båda mina föräldrar avled, så jag har inte fuskat alls.

Sådan tur att jag inte är intresserad av bilar, då! Har mycket hellre mina smycken som smycken.
Citera
2026-05-13, 16:28
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhiteNightFlight
Kravet för att få äga Lambon är att du inte köpt den för svarta pengar.
Gott så.

Räcker det med detta då? Eller krävs det att man måste bevisa att den inte har köpts för svarta pengar? Och om man inte kan det så blir man av med bilen?
Citera
2026-05-13, 16:41
Medlem
cacas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Arvsskatten var avskaffad när båda mina föräldrar avled, så jag har inte fuskat alls.

Sådan tur att jag inte är intresserad av bilar, då! Har mycket hellre mina smycken som smycken.
Jo det har ni/du då dessa smycken inte togs upp i bouppteckningen.
Citera
2026-05-13, 16:42
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av caca
Jo det har ni/du då dessa smycken inte togs upp i bouppteckningen.

Spelar roll när jag var enda arvingen?
Citera
2026-05-13, 16:43
Medlem
skogsmarans avatar
Det finns en del saker med den här lagen som är knepiga.

Vad jag förstår räknar polisen med att man disponerar bilen man kör när man blir kontrollerad. Detta löser problemet med att kriminella skriver sina bilar på vänner/målvakter/företag/annat för att komma undan kravet på inkomst. Bilen beslagtas oavsett, vilket kan låta bra.

Å andra sidan kan detta leda till problem om du, i god tro, lånar ut bilen till en granne eller bekant som råkar ha skulder hos kronis och sedan blir stoppad. Jag har själv lånat ut bil till en granne vars egna bil var på verkstaden så att han kunde köra och handla.
I utgångspunkt är jag inte så sugen på att svara "ja, jag ska bara kontrollera din kredithistorik och brottsregister först" men det kanske är där vi hamnar nu.
Citera
2026-05-13, 16:44
Medlem
diseuses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoulOfSophia
Vad innebär detta i praktiken? Innebär det att om man har en lambo och inte kan bevisa att pengarna man köpt den för är vita, så kan bilen bli beslagtagen? Dvs att bevisbördan då alltså ligger på bilägaren som måste bevisa sin oskuld, istället för att polisen måste bevisa att ett brott har begåtts?
En av de vanligaste missuppfattningarna kring lagen är att den innebär omvänd bevisbörda. Så är det inte. Om din Lamborghini tas i beslag så måste åklagaren yrka på självständigt förverkande i en domstol, och där är det fortfarande åklagaren som har bevisbördan. Om åklagaren misslyckas presentera tillräckligt med bevisning får du tillbaka dina grejer som hade beslagtagits. Se exempelvis det här fallet (bakom betalvägg).

Den stora skillnaden mellan självständigt förverkande och vanliga brottmål (alltså, situationer där någon kan hamna i finkan på grund av mord eller våldtäkt eller nåt sånt) är inte vad gäller bevisbördan, utan något som kallas beviskrav. Man kan tänka sig detta som den ribba som åklagaren måste ta sig över med hjälp av bevisningen för att de ska få som de vill. När det gäller brottmål är ribban väldigt högt satt. Då ska det vara ställt utom rimligt tvivel att den anklagade är skyldig. När det gäller självständigt förverkande sitter ribban mycket lägre. Då räcker det att åklagaren presenterar bevisning som fastställer att det är klart mera sannolikt att egendomen härrör från brottslig verksamhet än att så inte är fallet.

Faktumet att ribban som åklagarens bevisning ska ta sig över är lägre satt när det gäller självständigt förverkande är det som får folk att (felaktigt) påstå att det råder omvänd bevisbörda.
Senast redigerad av diseuse 2026-05-13 kl. 17:01.
Citera
2026-05-13, 16:46
Medlem
diseuses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skogsmaran
Det finns en del saker med den här lagen som är knepiga.

Vad jag förstår räknar polisen med att man disponerar bilen man kör när man blir kontrollerad. Detta löser problemet med att kriminella skriver sina bilar på vänner/målvakter/företag/annat för att komma undan kravet på inkomst. Bilen beslagtas oavsett, vilket kan låta bra.

Å andra sidan kan detta leda till problem om du, i god tro, lånar ut bilen till en granne eller bekant som råkar ha skulder hos kronis och sedan blir stoppad. Jag har själv lånat ut bil till en granne vars egna bil var på verkstaden så att han kunde köra och handla.
I utgångspunkt är jag inte så sugen på att svara "ja, jag ska bara kontrollera din kredithistorik och brottsregister först" men det kanske är där vi hamnar nu.
Om du vore min kompis, och du hade skulder hos kronis som du kände till, och du inte berättade det för mig innan jag gick med på att låna ut min bil till dig, då skulle inte jag längre betrakta dig som min kompis. Det är ett synnerligen okamratligt beteende från din sida. I så fall vet du ju om att jag riskerar att bli av med min bil om jag lånar ut den till dig. Så behandlar man inte sina vänner.
Citera
2026-05-13, 16:49
Medlem
skogsmarans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diseuse
Om du vore min kompis, och du hade skulder hos kronis som du kände till, och du inte berättade det för mig innan jag gick med på att låna ut min bil till dig, då skulle inte jag längre betrakta dig som min kompis. Det är ett synnerligen okamratligt beteende från din sida. I så fall vet du ju om att jag riskerar att bli av med min bil om jag lånar ut den till dig. Så behandlar man inte sina vänner.

Visst, men problemet blir ju MITT om min granne får min bil beslagtagen oavsett om jag senare säger upp bekantskapen. Det är också lite riskabelt att räkna med att alla känner till denna regel.
Citera
2026-05-13, 16:51
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diseuse
En av de vanligaste missuppfattningarna kring lagen är att den innebär omvänd bevisbörda. Så är det inte. Om din Lamborghini tas i beslag så måste åklagaren yrka på självständigt förverkande i en domstol, och där är det fortfarande åklagaren som har bevisbördan. Om inte åklagaren misslyckas presentera tillräckligt med bevisning får du tillbaka dina grejer som hade beslagtagits. Se exempelvis det här fallet (bakom betalvägg).

Den stora skillnaden mellan självständigt förverkande och vanliga brottmål (alltså, situationer där någon kan hamna i finkan på grund av mord eller våldtäkt eller nåt sånt) är inte vad gäller bevisbördan, utan något som kallas beviskrav. Man kan tänka sig detta som den ribba som åklagaren måste ta sig över med hjälp av bevisningen för att de ska få som de vill. När det gäller brottmål är ribban väldigt högt satt. Då ska det vara ställt utom rimligt tvivel att den anklagade är skyldig. När det gäller självständigt förverkande sitter ribban mycket lägre. Då räcker det att åklagaren presenterar bevisning som fastställer att det är klart mera sannolikt att egendomen härrör från brottslig verksamhet än att så inte är fallet.

Faktumet att ribban som åklagarens bevisning ska ta sig över är lägre satt när det gäller självständigt förverkande är det som får folk att (felaktigt) påstå att det råder omvänd bevisbörda.

Varför i hela friden är denna ribba lägre satt än att det ska vara ställt utom rimligt tvivel att den anklagade är skyldig? Det innebär ju att det finns stor chans att man dömer personer fel som egentligen är oskyldiga.
Citera
2026-05-13, 16:57
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skogsmaran
Visst, men problemet blir ju MITT om min granne får min bil beslagtagen oavsett om jag senare säger upp bekantskapen. Det är också lite riskabelt att räkna med att alla känner till denna regel.

Skulle detta innebära att du inte sen skulle få tillbaka DIN bil utan att den istället skulle beslagtas? Trots att det är din granne som gör dumheter? Vad sjukt i så fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in