2026-05-13, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2.3
Självklart. Om jag mördar alla andra människor i hela världen kommer jag inte bli utsatt för brott. Enkel logik.

Det jag försöker säga är att din poäng hur korrekt den än är, är idiotisk. Så länge du inte på allvar vill ha sharialagar, diktatur eller talibanstyre. Det intressanta är snarare hur jämförelserna mellan civiliserade länder blir.

- Är brottsligheten högre i länder där polisen inte alltid bär sjkjutvapen, som i England och Norge?
- Är brottsligheten lägre i stater i USA där det finns dödsstraff eller den där "3 gånger sedan är du ute lagen", jämfört med stater som inte har dessa lagar?
- Är brottsligheten lägre i USA än i Sverige?

De jämförelserna är vettigare att titta på än att jämföra med länder där man hugger händer av tjuvar och avrättar ett gäng kanske skyldiga, varje vecka.

Vidare så är det ju också svårt att veta hur det är med brottsligheten i dessa länder. Man uppskattar ju att sedan Nord-Koreas nya ledare tog över så har över 300 människor avrättats. och vissa av dessa har ju avrättats pga att de begått mord. Så brott av allmänheten är inte helt utrotat i Nrd-Korea, trots vetskapen om vad som händer om man åker fast.

Saudiarabien sedan är kanske det land som avrättar flest personer per år. Förstår jag det rätt så handlar det om fler än hundra avrättade på årlig basis. Många av dessa avrättas för att de begått mord, smugglat narkotika osv. Så även här finns det de som begår brott trots de konsekvenser det kan leda till.

Så igen, poängen går förlorad. Jämförelsen är fånig. Vill du sätta dit de som tycker att man ska ge mördare en kram får du vässa dina argument en aning.

Jag har lika mycket empati för kriminella som dom har för mig,
så avrättning av dom skulle inte störa mig ett dugg.

Man kan inte vänta i tusen år på att Sveriges godhetsknarkande nån gång kanske ska börja fungera.
Citera
2026-05-13, 16:31
Medlem
cacas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Three-strikes tycker jag är bästa sättet för småbrott! En gång, ett misstag, två gånger två misstag, tredje gången så är det upprepningar och tydliga inlärningssvårigheter - 25 år för snatteri typ. Du lärde dig inget!

Inget som säger det behöver kosta 5k om dagen att sitta, inlåst med gröt tre gånger om dagen kostar under 1000 kr inklusive babysitters.
Håller med, kostnad för fängelse som överstiger vad en åldring kostar på hemmet horribelt.
Vore vara inlåst utan möjlighet till besök eller annat trams som studier mm. Mat som är soppa gjord på potatisskal mm från ålderdomshemmen. Straffjobb i någon gruva eller bara gräva sig rakt ner manuellt i random berg.

Det falt vi haft som kriminalvård för rehabilitera psykopater och abcdefgh personer har uppenbart visat på skralt resultat.
Livstid, ja livstid med möjlighet avsluta själv när man tröttnat. Ja fan mycket finns man kan göra men dalt har inte direkt vart en succé.
Citera
2026-05-13, 16:33
Medlem
Tropicalss avatar
Hårda straff kanske inte hjälper för att de avskräden som begår brott inte har intelligens nog att förstå ett koncept om att handling ger konsekvens. Det som i stället skulle hjälpa helt garanterat var om samhället började avrätta de så kallade "livsstilskriminella". Det vill säga alla som lever på att begå brott. Dessa har ett negativt människovärde.
Citera
2026-05-13, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Memnok
Dödsstraff är avskaffat, det är inskrivet i grundlagen sedan 1975.

Oavsett om ett straff avskräcker eller inte så blir det väldigt mycket svårare för den som är inlåst att begå fler brott under tiden personen är frihetsberövad, så hårdare straff hjälper till att få ner brottsligheten oavsett. Speciellt om man har hårdare straff för återfallsförbrytare. Det finns till exempel studier som visar att ca 1% av befolkningen begår runt 60% av alla våldsbrott, kan man spärra in dem så är mycket vunnet.

Förstod att någon inte kunde räkna ut vad jag menade. Idag är det förenat med livsfara att gå med i den organiserade brottsligheten. Risken att avrättas är hög men det avskräcker inte utan folk står på kö.
Citera
2026-05-13, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Uptown018
Hej sossevänstermiljöcenter-fjantar.

Kom på ett par saker:

Vart snattas det mest, Sverige eller Saudi-Arabien?
Vart finns det mest gangsterism, Sverige eller Nord-Korea?

Nån noggrannare förklaring tycker inte jag behövs, utan svara på dessa två frågor, bara.
Jag vet att ni är ynkliga och fega, men försök svara åtminstone.

Nuvarande högerregering har fått ner gängkriminaliteten med 50%. Så det räcker med att jämföra nuvarande högern med "saft o bulla" vänstern (rödgröna röran) för att konstatera att hårda straff lönar sig.

Lägg där till att sossarna försöker bryta sig loss från sin tidigare politik och gå mer mot högern kring brott och straff.

Hårda tag fungerar!
Citera
2026-05-13, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaddyCool64
Nuvarande högerregering har fått ner gängkriminaliteten med 50%. Så det räcker med att jämföra nuvarande högern med "saft o bulla" vänstern (rödgröna röran) för att konstatera att hårda straff lönar sig.

Lägg där till att sossarna försöker bryta sig loss från sin tidigare politik och gå mer mot högern kring brott och straff.

Hårda tag fungerar!

Alla som försöker hindra brottsbekämpningen borde fängslas
Citera
2026-05-13, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Evilution
Jo det är det.

Hårdare straff fungerar avskräckande för den som har mycket att förlora och för brott som begås överlagt. Det är därför t.ex. högre trafikböter funkar - det drabbar väletablerade människors plånbok.

Den som däremot varken har körkort eller några tillgångar skiter fullständigt i om han torskar för trafikbrott. Han har inget körkort han kan bli av med och han har inga pengar att betala böter med.

Hårdare straff funkar heller inte mot impulsbrott, d.v.s. sådant som att slå ngn på käften på fyllan.

Det funkar knappast heller på gängkriminella. De riskerar redan att dödas, så hur kan ngn tro att 2-3 år hit eller dit på kåken skulle funka avskräckande?

En något förenklad generalisering - hårdare straff har fungerande avskräckande effekt på folk med ordnade liv.

Hårdare straff funkar inte avskräckande på patrask.

Delvis sant, finns många som trots deras bakgrund ändå inte vill spendera flera år bakom galler, även det finns det statistisk på. Det finns en del som återgår i brott också. Att hårdare straff inte fungerar för impulsbrott är fel också -det löser inte alla bort men helt klart påverkar det utkomsten likväl när man börjar förvara människor bakom lås och bom. Att tro att hårdare straff inte avhjälper brott stämmer inte. Frågan är dock om man tycker att det är samhällsekonomiskt och konsekvenserna av detta också, det kanske är en annan diskussion.
Citera
2026-05-13, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av avhandla
Delvis sant, finns många som trots deras bakgrund ändå inte vill spendera flera år bakom galler, även det finns det statistisk på. Det finns en del som återgår i brott också. Att hårdare straff inte fungerar för impulsbrott är fel också -det löser inte alla bort men helt klart påverkar det utkomsten likväl när man börjar förvara människor bakom lås och bom. Att tro att hårdare straff inte avhjälper brott stämmer inte. Frågan är dock om man tycker att det är samhällsekonomiskt och konsekvenserna av detta också, det kanske är en annan diskussion.

Man kan hyra celler i Baltikum.
Citera
2026-05-13, 17:40
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ja. Och ändå menar nollorna på motsatsen.
Dom och deras "forskning".
Hur löste dom att minska fortkörningen på en natt?
Dom höjde böterna med typ 100% och vips över en natt så körde folk lugnare, så hårdare tag fungerar.
Citera
2026-05-13, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av braattha
Hur löste dom att minska fortkörningen på en natt?
Dom höjde böterna med typ 100% och vips över en natt så körde folk lugnare, så hårdare tag fungerar.

Jag vet. Jag syftade på vänsterkanten.
De ska hela tiden tjata om forskning fast verkligheten visar bl a det du nämnde.
Citera
2026-05-13, 17:53
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Jag vet. Jag syftade på vänsterkanten.
De ska hela tiden tjata om forskning fast verkligheten visar bl a det du nämnde.
Haha läste lite snabbt 08orna
Citera
2026-05-13, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av braattha
Haha läste lite snabbt 08orna

Vänstern är sadomasokister och tycker vi också ska vara det.
Dom tycker det är manligt att bli rånad och misshandlad och inte göra väsen av det och dom tycker det är omanligt att anmäla och att diskutera saken samt att vilja göra något åt problemet.

Helt upp-och-nervända värderingar har dom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in