2026-05-13, 14:32
Medlem
zombie-nations avatar
Det är ingen som säger emot att hårda straff är skrämmande för mildare brott. Självklart skulle de flesta sluta slänga skräp om de visste att straffet var halshuggning, men mord skulle inte påverkas på samma sätt av straffet. Vad gäller gängkriminella så tror de inte ens att de kommer leva till de är 25, desperata människor är farliga oavsett vad man hotar dem med, är man död kan man inte sitta i fängelse.
Citera
2026-05-13, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2.3
Och isf kan vi ju släppa skurkländer som Nord-Korea och Saudi ur ekvationen.

Jodå men poängen var den att vänstertöntarna alltid gapar om att hårdare straff inte hjälper.
Att skrämsel inte hjälper.
Men tydligen så gör det det.
Citera
2026-05-13, 14:41
Medlem
Erik Östs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uptown018
Hej sossevänstermiljöcenter-fjantar.

Kom på ett par saker:

Vart snattas det mest, Sverige eller Saudi-Arabien?
Vart finns det mest gangsterism, Sverige eller Nord-Korea?

Nån noggrannare förklaring tycker inte jag behövs, utan svara på dessa två frågor, bara.
Jag vet att ni är ynkliga och fega, men försök svara åtminstone.

Om vi hade samma straffskalor som Saudi-Arabien och Nordkorea skulle du få se på fn!
Ingen skulle ens våga slänga ett kolapapper eller cigarettfimp på gatan.
Citera
2026-05-13, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Erik Öst
Om vi hade samma straffskalor som Saudi-Arabien och Nordkorea skulle du få se på fn!
Ingen skulle ens våga slänga ett kolapapper eller cigarettfimp på gatan.

Aa eller som i Singapore.
Men först gäller klara av mission omöjlig dvs att få samtliga i Sverige att fatta detta.
Sverige har brottslighet för att en hel jävla drös med svenskar tillåter det.
Citera
2026-05-13, 14:56
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Hej sossevänstermiljöcenter-fjantar.

Kom på ett par saker:

Vart snattas det mest, Sverige eller Saudi-Arabien?
Vart finns det mest gangsterism, Sverige eller Nord-Korea?

Nån noggrannare förklaring tycker inte jag behövs, utan svara på dessa två frågor, bara.
Jag vet att ni är ynkliga och fega, men försök svara åtminstone.
All forskning visar entydigt att strängare straff leder till mindre allvarlig kriminalitet i samhället.
Citera
2026-05-13, 14:57
Medlem
Erik Östs avatar
Citat:
Aa eller som i Singapore.
Men först gäller klara av mission omöjlig dvs att få samtliga i Sverige att fatta detta.
Sverige har brottslighet för att en hel jävla drös med svenskar tillåter det.

Det är "mission omöjligt"!
Citera
2026-05-13, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
All forskning visar entydigt att strängare straff leder till mindre allvarlig kriminalitet i samhället.

Ja. Och ändå menar nollorna på motsatsen.
Dom och deras "forskning".
Citera
2026-05-13, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Erik Öst
Det är "mission omöjligt"!

Det ser mörkt ut.
Kanske är dessa svenskar uttråkade och vill ha action i Sverige.
Fotboll och hockey räcker tydligen inte.
De vill ha USA i Sverige.
Citera
2026-05-13, 15:05
Medlem
Erik Östs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus

Ja det är märkligt att godhetsknarkarna inte kan försöka sig på att förstå vad "Aging Out of Criminal Justice" innebär , de som vill ha det så "tryggt" på lång sikt!
Senast redigerad av Erik Öst 2026-05-13 kl. 15:08.
Citera
2026-05-13, 15:23
Medlem
Jag tror alla inser att om straffet för samtliga brott var korsfästning så skulle kriminaliteten sjunka.
Citera
2026-05-13, 15:36
Medlem
Sök på youtube på matt walsh why singapore is beautiful, så får ni en fin genomgång på hur världen fungerar.....
Citera
2026-05-13, 15:43
Medlem
Citat:
Jodå men poängen var den att vänstertöntarna alltid gapar om att hårdare straff inte hjälper.
Att skrämsel inte hjälper.
Men tydligen så gör det det.
Självklart. Om jag mördar alla andra människor i hela världen kommer jag inte bli utsatt för brott. Enkel logik.

Det jag försöker säga är att din poäng hur korrekt den än är, är idiotisk. Så länge du inte på allvar vill ha sharialagar, diktatur eller talibanstyre. Det intressanta är snarare hur jämförelserna mellan civiliserade länder blir.

- Är brottsligheten högre i länder där polisen inte alltid bär sjkjutvapen, som i England och Norge?
- Är brottsligheten lägre i stater i USA där det finns dödsstraff eller den där "3 gånger sedan är du ute lagen", jämfört med stater som inte har dessa lagar?
- Är brottsligheten lägre i USA än i Sverige?

De jämförelserna är vettigare att titta på än att jämföra med länder där man hugger händer av tjuvar och avrättar ett gäng kanske skyldiga, varje vecka.

Vidare så är det ju också svårt att veta hur det är med brottsligheten i dessa länder. Man uppskattar ju att sedan Nord-Koreas nya ledare tog över så har över 300 människor avrättats. och vissa av dessa har ju avrättats pga att de begått mord. Så brott av allmänheten är inte helt utrotat i Nrd-Korea, trots vetskapen om vad som händer om man åker fast.

Saudiarabien sedan är kanske det land som avrättar flest personer per år. Förstår jag det rätt så handlar det om fler än hundra avrättade på årlig basis. Många av dessa avrättas för att de begått mord, smugglat narkotika osv. Så även här finns det de som begår brott trots de konsekvenser det kan leda till.

Så igen, poängen går förlorad. Jämförelsen är fånig. Vill du sätta dit de som tycker att man ska ge mördare en kram får du vässa dina argument en aning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in