2026-05-13, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Det är väldigt lätt att förklara. Ali är med som en rollspelare. Han är inte tänkt att starta eller ens hoppa in i de flesta matcher. Han är med för att om man behöver desperat jaga mål mot ett lågt stående lag i slutminuterna, finns det ingen bättre att kasta in för att bryta mönster och slå ut spelare.

Hade man fått välja en spelare att ha på plan i 90 min så hade andra gått före. Men det är inte på de grunderna man väljer.

Det är likadant som med Nilsson. Han är i dagsläget nog inte ens topp 10 bästa anfallare Sverige har att tillgå. Men vill man ha någon att lyfta bollar mot i slutet finns det ingen bättre.

En laguttagning bygger på en spelidé och tänkta scenarion utifrån olika lägen man kan hamna i. Då vill man ha de bästa egenskaperna för just den idén och de scenarion man tänker sig för att få ut max av laget. Som potter själv sa "the best eleven, not the eleven best".

Det spelar liksom ingen roll om den 23e spelaren i det stora hela är en sämre spelare än någon som inte kom med.

Sedan vägs nog psykologiska aspekter in. Du kan inte ha spelare som kanske skulle spelat totalt en kvart i mästerskapet som resterande tid gör alla andra sämre och förflyttar fokus. Du måste ha pådrivare som accepterar sin roll.

Håller helt med. Exakt därför vi har med dessa alternativa anfallare. Men du... Gustaf Nilsson? 36 min speltid under hela våren i Clubb Brugge. Utöver det nätt och jämns ens inkallad som bänkvärmare. Och under hösten så skrapade han ihop drygt en timme matchtid.

Jag hade ärligt talat hellre haft med Zlatan. Han är lång, stark, och riktigt galet att slänga in honom när det är 10 min kvar.

Och alla ni som saknar smådivorna. Vem vill ni helst ha på bänken, en glad och peppande Sema (som fortfarande är glad av sitt hattrick mot Algeriet) eller en grinig Roony som sitter och surar för att han inte fick speltid mot Polen/Ukraina?
Senast redigerad av iceink 2026-05-13 kl. 14:31.
Citera
2026-05-13, 14:34
Medlem
mishimas avatar
Här finns kanske ett litet spår till varför Potter inte har gått så bra i sin klubblagskarriär på sistone. Han är inte typen som vill eller kan hantera tjuriga bänkade spelare. Det måste man nog kunna i Premier League. Vissa tränare klarar ju det med rätt auktoritet, psykologi och motivation.

Hans stil är att ha komplementspelare som är nöjda över att vara med istället för att kanske kämpa för speltid. Spelare som Svanberg och Bernhardsson vet ju att de är endast är aktuella för speltid om några blir skadad eller avstängd. Sådana är ju lättare att hantera som chef.

Säger inte om det ena eller andra är rätt, utan säger kanske mest om vilken miljö som passar honom som tränare.
Senast redigerad av mishima 2026-05-13 kl. 14:54.
Citera
2026-05-13, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iceink
Håller helt med. Exakt därför vi har med dessa alternativa anfallare. Men du... Gustaf Nilsson? 36 min speltid under hela våren i Clubb Brugge. Utöver det nätt och jämns ens inkallad som bänkvärmare. Och under hösten så skrapade han ihop drygt en timme matchtid.

Jag hade ärligt talat hellre haft med Zlatan. Han är lång, stark, och riktigt galet att slänga in honom när det är 10 min kvar.

Och alla ni som saknar smådivorna. Vem vill ni helst ha på bänken, en glad och peppande Sema (som fortfarande är glad av sitt hattrick mot Algeriet) eller en grinig Roony som sitter och surar för att han inte fick speltid mot Polen/Ukraina?
Om truppen redan är fylld med startspelare och alla tänkbara reserver till dessa och nr 25 och 26 främst, men inte enkom, är med tanke på att också skapa harmoni och god stämning under den (förhoppningsvis ) långa tid som spelarna ska vara borta från hemmet, familjen och nära vänner så kan jag nog absolut tänka mig bättre val än Zlatan.

Jag tror INTE att LAGET skulle gynnats av att ha Zlatan i truppen om han inte var tänkt att få spela en hel del. (Zlatan har vid flera tillfällen, både i intervjuer och på sociala medier, skämtsamt eller kaxigt refererat till sig själv som "Gud".)

Att ta ut de spelare man ser som startspelare och deras reserver tycker jag känns lättare än de spelare man ser som reservernas reserver. På dessa spelare ställs nästan högsta kraven, att de ska vara glada och supportande till laget fast de inte får 1 minuts speltid fast de är stjärnor i sina hemmalag.

Därför platsar inte Larsson och Rooney.
Senast redigerad av lont 2026-05-13 kl. 14:57.
Citera
2026-05-13, 14:55
Medlem
Swedberg kunde jag tagit ut möjligtvis men att Syriandivan och Malmödivan petades en självklarhet
Citera
2026-05-13, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lont
Om truppen redan är fylld med startspelare och alla tänkbara reserver till dessa och nr 25 och 26 främst, men inte enkom, är med tanke på att också skapa harmoni och god stämning under den (förhoppningsvis ) långa tid som spelarna ska vara borta från hemmet, familjen och nära vänner så kan jag nog absolut tänka mig bättre val än Zlatan.

Jag tror INTE att LAGET skulle gynnats av att ha Zlatan i truppen om han inte var tänkt att få spela en hel del. (Zlatan har vid flera tillfällen, både i intervjuer och på sociala medier, skämtsamt eller kaxigt refererat till sig själv som "Gud".)

Det är väl mest en lek med tankarna och med glimten i ögat. Men krasst sett så tror jag många hade tyckt det varit betydligare mer intressant att kasta in Z i slutet av matchen än i princip någon annan. Mest bara en spännande tanke men absolut inget verklighetsförankrat.
Citera
2026-05-13, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Caligula2026
Swedberg kunde jag tagit ut möjligtvis men att Syriandivan och Malmödivan petades en självklarhet

Ja de har tid att mogna. De får lägga bort divafasonerna, kamma sig och ställa sig i kö. Så kommer nya möjligheter kanske redan om 2 år.
Citera
2026-05-13, 15:00
Medlem
Jag tycker att vi kan ta med Bojan och Guidetti på topp. Från start naturligtvis.
Citera
2026-05-13, 15:16
Medlem
Efter VM-petningen rasar Larssons sportchef.

– Det här beslutet är helt enkelt oförklarligt, säger Eintracht Frankfurts sportchef Markus Krösche.

Mittfältaren har gjort 34 tävlingsmatcher för den tyska storklubben.

Trots det blev han inte uttagen i Sveriges VM-trupp.

Något som klubbens sportchef rasar över, uppger Aftonbladet.

– Hugo har utvecklats på högsta nivå under de senaste åren, konsekvent levererat starka prestationer och är en av de absolut viktigaste spelarna i vårt lag, säger Krösche till klubbens webbplats.

Om nu Eintracht Frankfurt verkligen vill sälja problembarnet Larsson så sätter man krokben för sig själva med sådana här desperata uttalanden som jag inte sett maken till tidigare. Oftare ser man att klubbarna är negativa att släppa spelare, pga skaderisker etc. Dålig reklam. Vem törs nu köpa Larsson? Låt honom gå som free agent är mitt råd till Eintracht så slipper ni iaf att betala hans lön.
Senast redigerad av lont 2026-05-13 kl. 15:26.
Citera
2026-05-13, 15:21
Medlem
Tearsinrains avatar
Hugo är känd för att gnälla, gnällde när han gjorde en dålig landskamp när danskjäveln var förbundskapten och nu gnäller han igen och tom. Frankfurts sportchef har blandat sig i. Verkar som Potter gjorde rätt val med andra ord.
Citera
2026-05-13, 15:36
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iceink

zlatan hade väl varit något. Men frågan är om hans ens klarar två maxlöpningar i rad i dagsläget.

Som sagt är ju inte Nilsson ens topp 10 anfallare Sverige har att disponera i dagsläget. men även om han inte spelat så mycket har han fortfarande tränat dagligen på elitnivå och är därför fit nog för att hoppa in i en match på elitnivå. Och han kommer, om det blir aktuellt, högst spela ca 15-20 min.

Det finns ingen, mig veterligen, som är bättre än Gustaf Nilsson när det kommer till att maximera utfallet av att stå och mata in höga chansbollar mot mål. Det är verkligen ingen komplett spelare. Men han är 1,96 och har luftspelet som specialitet. Det är svårt för alla försvar att hantera och är ett utmärkt vapen att kasta in om motståndarlaget parkerar bussen och försvarar en ledning i slutet.

perfekt också att man har både Ali och Nilsson som sådana vapen. Då kan man välja beroende på motståndare. Stora fysiska försvar kanske kan hantera Nilsson bättre, men då kan man välja Ali istället som får utmana med kvickhet och snabba vändningar.
Citera
2026-05-13, 15:52
Medlem
eternussermos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
zlatan hade väl varit något. Men frågan är om hans ens klarar två maxlöpningar i rad i dagsläget.

Som sagt är ju inte Nilsson ens topp 10 anfallare Sverige har att disponera i dagsläget. men även om han inte spelat så mycket har han fortfarande tränat dagligen på elitnivå och är därför fit nog för att hoppa in i en match på elitnivå. Och han kommer, om det blir aktuellt, högst spela ca 15-20 min.

Det finns ingen, mig veterligen, som är bättre än Gustaf Nilsson när det kommer till att maximera utfallet av att stå och mata in höga chansbollar mot mål. Det är verkligen ingen komplett spelare. Men han är 1,96 och har luftspelet som specialitet. Det är svårt för alla försvar att hantera och är ett utmärkt vapen att kasta in om motståndarlaget parkerar bussen och försvarar en ledning i slutet.

perfekt också att man har både Ali och Nilsson som sådana vapen. Då kan man välja beroende på motståndare. Stora fysiska försvar kanske kan hantera Nilsson bättre, men då kan man välja Ali istället som får utmana med kvickhet och snabba vändningar.
Herregud, om han vore så bra hade det inte varit mer än ett år sen han gjorde mål överhuvudtaget. Låter som att han är Jan Koller i sitt esse, men han är Temu-varianten. Fullkomligt obegripligt att han är med.
Citera
2026-05-13, 16:10
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lont
Efter VM-petningen rasar Larssons sportchef.

– Det här beslutet är helt enkelt oförklarligt, säger Eintracht Frankfurts sportchef Markus Krösche.

Mittfältaren har gjort 34 tävlingsmatcher för den tyska storklubben.

Trots det blev han inte uttagen i Sveriges VM-trupp.

Något som klubbens sportchef rasar över, uppger Aftonbladet.

– Hugo har utvecklats på högsta nivå under de senaste åren, konsekvent levererat starka prestationer och är en av de absolut viktigaste spelarna i vårt lag, säger Krösche till klubbens webbplats.

Om nu Eintracht Frankfurt verkligen vill sälja problembarnet Larsson så sätter man krokben för sig själva med sådana här desperata uttalanden som jag inte sett maken till tidigare. Oftare ser man att klubbarna är negativa att släppa spelare, pga skaderisker etc. Dålig reklam. Vem törs nu köpa Larsson? Låt honom gå som free agent är mitt råd till Eintracht så slipper ni iaf att betala hans lön.

Äsch, så där har sportchefer, tränare och allehanda fotbollspampar hållit på med så länge fotboll har existerat. Alla vill lyfta sina spelare. Detta ingår i fotbollsdramaturgin. Bara att vända blad.
Senast redigerad av mishima 2026-05-13 kl. 16:14.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in