2026-04-23, 12:54
Medlem
Grontarskonts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GenusKhan
Ja om du säger det så! visst är det skönt att slippa använda sin egen hjärna och bara lita blint på SVT och resten av rövargänget i alla frågor. Fast är huvudet dumt får kroppen lida rätt ofta så skrattar bäst som skrattar sist

Men för att försöka vara lite seriös, jag har också avfärdat alla möjliga av dessa "foliehattsteorier" utan att ha satt mig in i frågan eftersom jag trodde på vad officiella myndigheter påstår, men lägger man bara lite tid på att läsa på utanför den betalda och vinklade s.k vetenskapen så brukar en lite mer nyanserad bild visa sig...

Säger inte att de "oliktänkande" (som brukar påklistras alla möjliga fåniga epitet) alltid har rätt men oftast har de varit betydligt mer rätt ute i många frågor än MSM. Bryr man sig om sin och andras hälsa kan det vara klokt att inte lyssna enbart på de som har stora ekonomiska incitament i att övertyga allmänheten om hur "ofarligt" diverse saker är.

Fast tror man att det är helt ofarligt att injicera sig med alla "rekommenderade" vaccin och bo 10 meter från en basstation så kan man ju intala sig det också förstås om det känns bättre, minskar åtminstone stress om man verkligen tror på det och det är ju alltid något

Utan vaccin så är sannolikhet mycket stor att du aldrig skulle vara född alls då någon av dina förfäder med stor sannolikhet skulle ha trillat av pinn!
Citera
2026-04-23, 12:58
Medlem
GenusKhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grontarskont
Utan vaccin så är sannolikhet mycket stor att du aldrig skulle vara född alls då någon av dina förfäder med stor sannolikhet skulle ha trillat av pinn!

Nej knappast, ända från smittkoppsvaccinets tid har nästan varenda ett visat sig orsaka mer skada än nytta i en objektiv granskning, men tror man på allt som kommer ur tillverkarnas egna munnar så är det förstås obestridbar sanning att de är guds gåva till folkhälsan och därför kommer man oftast ingen vart i dessa diskussioner, som dessutom är helt OT, så nog nu.
Citera
2026-04-23, 15:15
Medlem
Grontarskonts avatar
Citat:
Nej knappast, ända från smittkoppsvaccinets tid har nästan varenda ett visat sig orsaka mer skada än nytta i en objektiv granskning, men tror man på allt som kommer ur tillverkarnas egna munnar så är det förstås obestridbar sanning att de är guds gåva till folkhälsan och därför kommer man oftast ingen vart i dessa diskussioner, som dessutom är helt OT, så nog nu.

Ja man får tro på vad man vill!
Citera
2026-04-23, 15:31
Medlem
GenusKhans avatar
Citat:
Ja man får tro på vad man vill!

Precis det är fritt för alla att göra, ännu bättre om man kan backa det med så objektiva fakta som möjligt såklart men till sist handlar allt ändå om vilka man litar på, ingen av oss kan vara experter på alla vetenskapliga fält så man har inget annat val än att titta på varifrån informationen kommer och försöka lista ut om de har något intresse i att undanhålla vissa aspekter och framhäva andra för att främja nån slags agenda, eller inte.
Citera
2026-04-23, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dick-Jerker
Jag kan ju inte veta orsaken till den minskade vaccinationsviljan men jag tror inte det var smygfascismen du skriver om. Vad jag kunde se så rycktes de allra flesta med i hetsen och blev lite fascistiska till mans... många förespråkade t.o.m. ännu hårdare åtgärder. Ovaccinerade var öppet villebråd... https://x.com/MJTruthUltra/status/2044080541209633140

Nä, jag tror vaxxen talar för sig själva... alla märker att de inte fungerar när de trots x antal sprutor ändå åker på covid-19. Dessutom fick många allvarliga biverkningar. Nu efteråt känner folk sig "våldtagna" typ.

Ett problem där var att det är ett zoonotiskt virus som sprids mellan människor och djur och detta påpekades redan från början samt att sådana virus ständigt kommer i nya varianter och kräver årlig vaccination, precis som med influensa. Men den informationen gick inte in folk eftersom man ville tro att det skulle räcka att vaccinera sig för att slippa detta, som man tyckte, fruktansvärda med att inte kunna gå och handla, dricka sin latte på kafeer, gå på sportevent och annat utan vilket många inte anser livet värt att leva.

Om vi säger så här: Fortfarande dör mer än 15 personer i veckan i Covid, men detta anses inte längre vara en fråga, och inte heller rapporteras det längre om kändisar som dör i Covid. Och den felaktiga informationen som spreds kring Covid har man fortfarande inte velat diskutera.

Citat:
Ursprungligen postat av RustyShackleford
Det här är ju en tendens som verkar florera ganska brett inom det medicinska fältet, att man anser att en del "offer" är nödvändiga för den stora helheten. Eller för "the greater good" som man kanske skulle säga på engelska. I fallet med blodskandalen så verkar det mest som en olycklig kombination av snålhet och gudskomplex.

Men när det gäller vaccin så är det nog faktiskt så att om man vill upprätthålla 98% procent barnvaccinering, så KAN man inte öppet erkänna att något vaccin medför risk för betydande skadeverkningar, tex att dom leder till kroniska autoimmuna sjukdomar. Om man skulle göra det, så skulle andelen föräldrar som var beredda att vaccinera sina barn halveras över en natt. Och om det då skulle visa sig, över tid, att den kohorten av barn klarade sig lika bra som sina vaccinerade jämnåriga, så skulle hela läkemedelsbranschen plötsligt vara hotad.

Möjligen kan man öppna upp för lite tillrättalagt kritik i efterhand, för att lätta lite på trycket så att säga. Okej misstag begicks, kanske eventuellt... Men vaccinet räddade ju så många miljontals liv naturligtvis, enligt analys av nån datamodell. Så varför gnälla?

Det är allt eller inget som gäller, när det gäller vaccin. Alla kommer dö om dom inte vaccineras.

Å andra sidan så visar kanske debatten i praktiken att nyanser inte är möjliga? Men där är ju både vaxxare och antivaxxare en del eftersom det kanske blir för jobbigt att tänka sig att sanningen kan ligga mitt emellan? Det grekiska namnet för medicin lär ha varit pharmakon, som betyder både botemedel och gift.

Citat:
Det var väl frågan om de personer som faktiskt frivilligt ställde upp som försökspersoner men bara om det var genom önskat läkemedelsbolag. Fick uppfattningen att de ville ha t.ex. Pfizer istället för AZ men inte tilläts välja och därför skulle "straffas" med att hamna sist i kön om de trots allt insisterade på att faktiskt få välja det (möjligtvis) mindre hälsovådliga sprutalternativet.

Ja så var det ju, de ville ha Pfizer.

Citat:
Antivaxxare kan få fortsätta vara anti.

Darwins lag gäller för dem med!

Ibland bra om jorden avfolkas från de mer korkade!

Jag skulle säga att Sveriges "strategi" med att uppnå flockimmunitet var korkad. Sen blev den ju extra löjlig med tanke på att man omedelbart förklarade att det inte fanns något att göra, det var bara att låta sig smittas och skydda de sköra eftersom vaccin skulle dröja. Men istället kom vaccinet några månader senare redan samma år. Tänk om man hade väntat lite, ställt in nån studentskiva och liknande, men som jag förstår det klarar inte svensken det psykiskt.

Det korkade var att man tillät den första "Wuhan-varianten" sprida sig i skolor och daghem varvid många smittades och det påverkade nog postcovid. Tänk om man hade hållit avstånd tills vaccinet kom, och kanske minskat den risken.

Varför ska vi behöva betala kostnaderna för postcovid som till viss del har skapats av våra politiker och som OECD precis nu i en rapport pekar på kommer bli en enorm kostnad. Självklart var detta bara en TT nyhet och spreds bara av vissa svenska nyhetskanaler.

Aftonbladet hade i alla fall med denna TT-nyhet 20 april 2026:
Pandemin en fortsatt plåga – kostar miljardbelopp

(...) När coronapandemin kulminerade 2021 drabbades ungefär 75 miljoner människor i EU och OECD-länderna. Fem år senare kämpar fortfarande runt en procent av befolkningen med sviterna av covid.

Även om antalet drabbade minskar är kostnaderna fortsatt höga, enligt rapportförfattarna som gjort en uppskattning av de ekonomiska konsekvenserna.

Överstiger ”med råge”
De närmaste tio åren kan postcovid kosta hälso- och sjukvården i medlemsländerna elva miljarder dollar per år, motsvarande runt 100 miljarder svenska kronor. Men de indirekta kostnaderna kommer att överstiga sjukvårdskostnaderna med råge fram till 2035, varnar rapportförfattarna.

Effekterna för arbetsmarknad, produktivitet och ekonomisk tillväxt kommer att utgöra ”en betydande belastning för ekonomin”. Enligt rapporten kan medlemsländernas årliga BNP, försiktigt räknat, sänkas med 0,1-0,2 procent fram till 2035. https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/lnKPq3/pandemin-en-fortsatt-plaga-kostar-miljardbelopp
Där är också en intervju med svenska Covidföreningen. Aftonbladet har intressant nog sina Corona-artiklar samlade: https://www.aftonbladet.se/story/coronapandemin

De som är kritiska mot vaccinet brukar ju ibland kräva att andra ska be dem om ursäkt för tvånget att vaccinera sig, och det tycker jag att de andra ska, men själva kanske de också ska be om ursäkt för att ha påstått att viruset var i det närmaste ofarligt. Kan nog behövas lite självrannsakan från alla håll. Men en sak är klar: Covid fortsätter att kosta liv och skapa postcovid och den alldeles väldigt förenklade synen på vaccinen har med tiden också komplicerats.
Citera
2026-04-24, 08:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lamento
Om vi säger så här: Fortfarande dör mer än 15 personer i veckan i Covid, men detta anses inte längre vara en fråga, och inte heller rapporteras det längre om kändisar som dör i Covid. Och den felaktiga informationen som spreds kring Covid har man fortfarande inte velat diskutera.
De där 15 coviddöda du talar om, vad vet vi om dem? Var de vaccinerade, hur gamla var de, hur sjuka var de, skulle de ha dött av vilken influensa som helst?

Fick de kanske t.o.m. hjälp av "trygghetsinjektioner"?
Citera
2026-04-24, 23:44
Medlem
RustyShacklefords avatar
Citat:
Å andra sidan så visar kanske debatten i praktiken att nyanser inte är möjliga? Men där är ju både vaxxare och antivaxxare en del eftersom det kanske blir för jobbigt att tänka sig att sanningen kan ligga mitt emellan? Det grekiska namnet för medicin lär ha varit pharmakon, som betyder både botemedel och gift.

Här har du rätt till hälften. Och fel till hälften. (Som vanligt?)

Nyanserad debatt inte bara ÄR möjlig från vaccinkritikersidan. Den är legio. Kolla på ett avsnitt av "The Highwire" med Del Bigtree så får du se. Dom flesta vaccinkritiker är som han. Resonabla. Påstår inte att vaccin inte har kan ha några fördelar. Man vill bara inte att nackdelarna ska sopas under mattan.

Det är i princip enbart försvarar-sidan som inte kan acceptera nyanserad debatt. Det är dom som inte kan tänka sig att sanningen kan ligga "mitt emellan". För "mitt emellan" betyder att vaccin kan ha betydande fördelar (smittskydd), SAMT att dom också kan ha betydande nackdelar (kroniska sjukdomar). Den tanken är överhuvudtaget inte acceptabel för vaccinförespråkare. Så den får inte ens diskuteras. Då är det direkt locket på.

Citat:
De som är kritiska mot vaccinet brukar ju ibland kräva att andra ska be dem om ursäkt för tvånget att vaccinera sig, och det tycker jag att de andra ska, men själva kanske de också ska be om ursäkt för att ha påstått att viruset var i det närmaste ofarligt. Kan nog behövas lite självrannsakan från alla håll. Men en sak är klar: Covid fortsätter att kosta liv och skapa postcovid och den alldeles väldigt förenklade synen på vaccinen har med tiden också komplicerats.

Fast du jämför inte samma typ av saker. Den ena saken är ett tvång (eller ett starkt krav). Den andra saken är att uttrycka en åsikt.

Om vi tänker oss att ingen hade tvingat någon till att ta någon spruta, utan istället bara hade uttryckt åsikten att vaccinering är nånting bra, så hade frågan om ursäkt aldrig ens behövt komma på tal. Det hade varit helt ok och helt harmlöst. För det är bara en åsikt. Var och en kan då dra sina egna slutsatser och göra sina egna val.

Skuldfrågan, som eventuellt skulle göra en ursäkt lämplig, kommer sig av själva tvånget. Att man har försökt tvinga någon att göra något, mot sin vilja.

Ingen behöver be om ursäkt för att ha en åsikt. Undantaget är möjligtvis när det gäller religion, och där åsikten kan betraktas som hädelse. Kanske därför som många covid-frälsta har en stark magkänsla av att en ursäkt är på sin plats, om någon yttrar en avvikande åsikt? Åsikten blir som en rondellhund för dom.

Om Kalle anser att "viruset var i det närmaste ofarligt", så är inte det nånting han valt själv. Det är bara en slutsats som han har dragit baserat på sina erfarenheter. Varför ska han behöva be om ursäkt för att han dragit en slutsats?
Om man som covidfrälst vaccinförespråkare ska kräva en ursäkt av någon, så är det väl av sig själv -För att man inte lyckats presentera vettiga argument för Kalle, till varför han ska känna sig rädd för det här viruset.

Lamento, jag talar om för dig att himlen är röd. Jag kräver att du ber mig om ursäkt för att du tror att himlen är blå.
Tycker du inte att det känns barockt?

För övrigt kan jag faktiskt inte minnas att jag hört nån "kräva ursäkt" för tvånget att vaccinera sig. Säkert har någon gjort det nån gång. Men vanligt är det knappast. Antagligen för att det är uppenbart lönlöst. 95% av alla som under covidhysterin krävde att vi skulle vaccinera oss, har vid det här laget förträngt hela historien och hur dom själva betedde sig. Dom få procent som fortfarande minns är hopplösa fanatiker som ändå inte går att resonera med.
Citera
2026-04-26, 03:39
Medlem
Citat:
De där 15 coviddöda du talar om, vad vet vi om dem? Var de vaccinerade, hur gamla var de, hur sjuka var de, skulle de ha dött av vilken influensa som helst?

Fick de kanske t.o.m. hjälp av "trygghetsinjektioner"?

Citat:
Ursprungligen postat av RustyShackleford
Här har du rätt till hälften. Och fel till hälften. (Som vanligt?)

Nyanserad debatt inte bara ÄR möjlig från vaccinkritikersidan. Den är legio. Kolla på ett avsnitt av "The Highwire" med Del Bigtree så får du se. Dom flesta vaccinkritiker är som han. Resonabla. Påstår inte att vaccin inte har kan ha några fördelar. Man vill bara inte att nackdelarna ska sopas under mattan.

Det är i princip enbart försvarar-sidan som inte kan acceptera nyanserad debatt. Det är dom som inte kan tänka sig att sanningen kan ligga "mitt emellan". För "mitt emellan" betyder att vaccin kan ha betydande fördelar (smittskydd), SAMT att dom också kan ha betydande nackdelar (kroniska sjukdomar). Den tanken är överhuvudtaget inte acceptabel för vaccinförespråkare. Så den får inte ens diskuteras. Då är det direkt locket på.

Fast du jämför inte samma typ av saker. Den ena saken är ett tvång (eller ett starkt krav). Den andra saken är att uttrycka en åsikt.

Om vi tänker oss att ingen hade tvingat någon till att ta någon spruta, utan istället bara hade uttryckt åsikten att vaccinering är nånting bra, så hade frågan om ursäkt aldrig ens behövt komma på tal. Det hade varit helt ok och helt harmlöst. För det är bara en åsikt. Var och en kan då dra sina egna slutsatser och göra sina egna val.

Skuldfrågan, som eventuellt skulle göra en ursäkt lämplig, kommer sig av själva tvånget. Att man har försökt tvinga någon att göra något, mot sin vilja.

Ingen behöver be om ursäkt för att ha en åsikt. Undantaget är möjligtvis när det gäller religion, och där åsikten kan betraktas som hädelse. Kanske därför som många covid-frälsta har en stark magkänsla av att en ursäkt är på sin plats, om någon yttrar en avvikande åsikt? Åsikten blir som en rondellhund för dom.

Om Kalle anser att "viruset var i det närmaste ofarligt", så är inte det nånting han valt själv. Det är bara en slutsats som han har dragit baserat på sina erfarenheter. Varför ska han behöva be om ursäkt för att han dragit en slutsats?
Om man som covidfrälst vaccinförespråkare ska kräva en ursäkt av någon, så är det väl av sig själv -För att man inte lyckats presentera vettiga argument för Kalle, till varför han ska känna sig rädd för det här viruset.

Lamento, jag talar om för dig att himlen är röd. Jag kräver att du ber mig om ursäkt för att du tror att himlen är blå.
Tycker du inte att det känns barockt?

För övrigt kan jag faktiskt inte minnas att jag hört nån "kräva ursäkt" för tvånget att vaccinera sig. Säkert har någon gjort det nån gång. Men vanligt är det knappast. Antagligen för att det är uppenbart lönlöst. 95% av alla som under covidhysterin krävde att vi skulle vaccinera oss, har vid det här laget förträngt hela historien och hur dom själva betedde sig. Dom få procent som fortfarande minns är hopplösa fanatiker som ändå inte går att resonera med.

Som svar till er båda så tänkte jag ta upp en konspirationsteori, detta eftersom flera av de saker som förknippas med Covid och Covid-vaccinet kallats just detta. Jag tänker på de nu döda eller saknade NASA-forskarna, som på wikipedia beskrivs som just en konspirationsteori, där det dessutom, precis som med pandemin, anläggs moraliska argument:

"Missing scientists" is a conspiracy theory[1][2] that originated and grew in popularity in early 2026.[2] It alleges that ten or eleven unconnected persons who had either died of natural causes, been victims of homicide or suicide, or been reported missing, some of whom were characterized as "scientists" working on classified programs, had been murdered due to their supposed knowledge of UFOs, energy projects, materials science or similarly sensitive fields.https://en.wikipedia.org/wiki/Missing_scientists_conspiracy_theory
Det moraliska är att de anhöriga sägs lida av detta:
Multiple family members of those connected to the conspiracy theory have expressed anguish or grief at having their deceased relatives connected to what they have characterized as absurdity. https://en.wikipedia.org/wiki/Missing_scientists_conspiracy_theory
Här hat vi alltså ett slags anklagelse om konspirationsteori redan på plats, redan innan frågan ens har börjat utredas. Samtidigt skriver journalister om det.

Vi kan ta The Independent som exempel, från fredag 24 april. Trump liksom FBI och CIA säger sig utreda detta som på Wikipedia beskrivs som en konspirationsteori:
12 US scientists have gone missing or died. The mystery has become the talk - and worry - of Washington

(...) Both Congress and the FBI have launched investigations as there is still little information released about possible connection of the cases.

(...) Lawmakers on the House Oversight Committee are now investigating 10 of the cases, writing to the FBI, Pentagon and Department of Energy this week to warn how “these deaths and disappearances may represent a grave threat to U.S. national security and to U.S. personnel with access to scientific secrets.”

https://www.independent.co.uk/news/world/americas/scientists-missing-dead-fbi-investigation-b2963785.html
En av de döda NASA-forskarna var ju Amy Eskridge, som dog 2022 i påstått självmord, men nu cirkulerar en video och vittnesmål om hur hon är rädd att mördas för att hon gått ut offentligt och berättat att hon vet hur antigravitation fungerar. Hon säger sig ha mottagit dödshot. Många tidningar har nu skrivit om henne, till exempel NY Post för tre dagar sedan:

Amy Eskridge Predicted Her Own Death – Before Becoming 1 of 11 Scientists Now Dead or Missing: https://www.youtube.com/watch?v=QatWn2nMQnw

Och för den som orkar se 3 timmar med henne talar hon om detta (och Cikada och andra personer såsom "mobman" som skapade trojanen Sub7 och som hon menar är en agent) samt annat i det längre zoomsamtal som finns. Det kan väl i denna tråd nämnas att hon här även dröjer en del kring att hon varit sjuk i ett halvår eller så i Covid:

https://www.youtube.com/watch?v=DVIo-dCGCA4

Kanske kan man dra en parallell till det som brukar kallas "konspirationsteorier" kring Jeffrey Epsteins död, vilket tas upp på Wikipedia, där det också nämns att de flesta amerikaner inte tror att det var självmord:
Due to jail procedures on the night of Epstein's death, and his proximity to high profile figures, his death generated speculation and conspiracy theories about the possibility that he was murdered. (...) Public opinion polls suggest that only a minority of Americans believe that Epstein died by suicide; one such poll saw 16% of respondents saying they believed Epstein died by suicide, 45% believing he was murdered, and 39% being unsure.https://en.wikipedia.org/wiki/Death_of_Jeffrey_Epstein
Lägg på detta Epstein-vittnet Virginia Giuffre som sägs ha dött av självmord. I nyheterna sade "familjen" att det var självmord. Men då gick hennes far ut och sa att sagt att nån låg bakom hennes död:
Shortly after her death, authorities stated that "early indications" show that "the death is not suspicious".[158] Giuffre's father alleged that "somebody got to her". https://en.wikipedia.org/wiki/Virginia_Giuffre#Personal_life,_health_and_death
Det är The Independent som har skrivit om det:
Virginia Guiffre’s dad insists she didn’t die by suicide, claims someone ‘got to’ her
(...) Giuffre, 41, died by suicide in Neergabby, Australia last week, according to a statement from her family last week. But now, her father Sky Roberts has questioned that version of events, telling Piers Morgan he believes someone “got to her” Giuffre. (...) “And then for them to say that she committed suicide, there’s no way that she did,” he continued. “Somebody got to her.” https://www.independent.co.uk/news/world/americas/virginia-giuffre-father-death-cause-b2743303.html
Vika konspirationsteorier har då visat sig stämma i efterhand? MKUltra brukar nämnas, liksom flera medicinska skandaler, såsom den amerikanska studien där läkare under 40 år lät bli att berätta för ett antal hundra svarta amerikaner att de hade syfilis, i syfte att kunna studera sjukdomsförloppet hos dessa, varvid fler än 100 dog och barn och fruar smittades (https://en.wikipedia.org/wiki/Tuskegee_Syphilis_Study). Sedan fanns många medicinska studier i USA för att se hur radioaktivitet påverkar kroppen, bland annat gavs radioaktiva frukostflingor till barn medan andra patienter injicerades med plutonium. https://www.psu.edu/news/research/story/subjected-science Vi har haft flera sådana medicinska experiment på patienter utan deras godkännande också i Sverige.

Att 30.000 blödarsjuka och andra som smittades med HIV- och hepatitsmittat blod i Storbritannien 1970-1991 klarlagdes ju inte förrän ett halv sekel efteråt, 2024 och de ha nu fått en statlig ursäkt för denna mörkläggning. En av offren sa till BBC att nu kan ingen kalla dem för konspirationsteoretiker längre:
Jackie Britton, from Hampshire, contracted Hepatitis C in 1983 after receiving a blood transfusion during childbirth.

It took nearly 30 years for her to be diagnosed, after decades of ill health.

"Nobody can call us conspiracy theorists," the 62-year-old told a press conference, adding that so many people could have been saved. https://www.bbc.com/news/articles/cgxx8yz150ko
Så det kan också vara farligt att kalla folk konspirationsteoretiker.
Citera
2026-05-10, 16:09
Medlem
Akiko Iwasaki har 1 maj skrivit en egen artikel i Nature under temat "Worldview" är hon pekar på hur vaxxarna tyvärr har förstört vetenskapen genom att utmåla vanliga människor som antivaxxare och demonisera såväl dem som de forskare som vill undersöka biverkningar av vaccinen:
Freedom of scientific inquiry: reclaiming space for controversy
https://www.nature.com/articles/s41577-026-01306-1
Hennes poäng är att tanken att folk ska hålla käften med sin oro och istället lyssna på forskare för att inte bli kallade "armchair immunologists" eller "idiots" är farlig och har lett till att vi nu har den största skepsisen mot forskare någonsin.

Hon påpekar att rädslan att hamna utanför konsensus också finns hos forskare, och är en rädsla för att karriären annars ska vara slut.

Ett sådant exempel är post-vaccin-syndrome, vars forskning nu blivit lidande av de "vaxxare" (mitt ord) som hindrar vetenskapen att gå framåt (vi har sett dem också här i tråden, där en av dem påstod sig arbeta i läkemedelsbranschen och var en skrikapa av rang, kolonrektalmongo eller liknande hette hon):
Owing to the stigma and judgement that surrounds this condition, scientists are unable to freely inquire about the risk of PVS without being labelled as ‘anti-vaxxers’.
Iwasaki påpekar att en annan fråga som blev i praktiken förbjuden att diskutera var virusets ursprung, för de forskarna klassades som konspirationsteoretiker, också i media:
(...) with those who suggested that it might have originated from a possible accidental lab leak often labelled as conspiracy theorists or racists and ostracized from the scientific sphere.
Även "journalister" i media hjälpte till med att hindra forskningen:
Reporting in the mainstream media did not help either, with statements such as “Most scientists believe …” being based on interviews with a few, possibly the most vocal, advocates of a particular view.
Jag håller med henne och vill gå ännu längre: Viktigt nu att man är medveten om att svenska nyhetskanaler som sålde in forskning med orden "99% av alla forskare anser" och liknande bara är slasknyhetsmedier och ingenting att läsa. Vetenskap fungerar inte så.

Iwasaki konstaterar alltså att det främst är forskningsvärldens skrikapor och forskarnas rädsla för att inte hålla sig inom konsensus som tillsammans med medierna tyvärr har lett oss in i den djupaste skismen mellan vetenskap och allmänheten vi har sett.
The pressure to stay within the consensus view is at an all-time high, for fear of reputational
damage, funding exclusion and lack of career promotion, (...)
Självklart är det så, det är ju dessa som har betalt, ofta skattepengar, och därmed har ett ansvar som vanliga människor inte har.

Viktigt nu egentligen, att kartlägga de antidemokratiska krafter som verkade i samband med pandemin genom att demonisera folket och hindra forskningen. Vilka var de? Vilka risker kan sådana här personer skapa i samhället? Bör de interneras? ;-) Vi har sett många sådana personer i den här tråden. Tyvärr kommer kostnaden av deras des- och misinformation och politiska bias visa sig nästa gång vi får en allvarlig pandemi.

Som vatten på Iwasakis kvarn kan nämnas att NCIRS, National Centre for Immunisation Research and Survellance Australia 8 maj konstaterade att allvarliga biverkningar efter AstraZenecas Covidvaccin är få, men att långvarig känsla av sjukdom liksom arbetsoförmåga är vanlig bland de som drabbats av biverkningar, som rubriken säger:
NCIRS study finds serious recurrent complications after TTS are rare, but persistent symptoms affecting physical and mental health are common
Inledningen, om de allvarliga fallen, låter ju bra, för med allvarliga fall menar man thrombocytopenia syndrome (TTS):
A long-term follow-up study led by NCIRS provides valuable insights into the impact on individuals who developed thrombosis with thrombocytopenia syndrome (TTS) after receiving the viral-vector AstraZeneca COVID-19 vaccine.
Av 161 australiensiska deltagare som diagnosticerats med TTS gjorde 92 uppföljningen på upp till 12 månader efter och av dessa fann man 2 fall av blödning och 3 av blodproppar. 93 % av deltagarna fick sedan ett mRNA-vaccin istället och utan att biverkningar rapporterades.

Men det visade sig att 61% av alla deltagarna fortfarande mådde dåligt efter vaccinet från AstraZeneca och 29 % hade inte kunnat återgå i arbete:
The study found that, while serious complications after receiving the viral vector COVID-19 vaccine were rare, more than half (61%) of participants who completed follow up reported persistent symptoms. Generalised symptoms – including fatigue, lethargy and weakness – were the most commonly reported. (...) They also had significantly lower health-related quality of life scores compared with pre-pandemic Australian population norms.

Although most participants reported being functionally independent, 3 in 10 (29%) had not returned to work or usual duties 12 months after their TTS diagnosis, highlighting ongoing impacts on daily functioning. https://ncirs.org.au/ncirs-study-finds-serious-recurrent-complications-after-tts-are-rare-persistent-symptoms-affecting
Naturligtvis är alla de här skrikaporna som kallade de människor som vittnade om detta för idioter ioch antivaxxare långt borta nu, precis som jag sa under pandemin att de skulle vara. De skriver i andra trådar på Flashback nu. De har "gått vidare". Precis som jag sa under pandemin så kommer de inte att ta ansvar för följderna av sitt ensidiga och ovetenskapliga skrikande. De saknar helt enkelt den ansvarskänslan.
Senast redigerad av Lamento 2026-05-10 kl. 16:11.
Citera
2026-05-13, 00:48
Medlem
Sverige har upphandlat ett nytt Covid-vaccin för 2027 och det är inte ett mRNA-vaccin. Det är proteinvaccinet Nuvaxovid av Sanofi, som folk i en studie mådde bättre av. I ett Pressmeddelande 21 april på Mynewsdesk konstateras att
Sverige blir först i världen med enbart ett proteinbaserat covid-19-vaccin upphandlat.
Sanofi har valts som leverantör i den nationella upphandlingen av covid‑19‑vaccin för per­soner från 12 år och uppåt för den nationella vaccinationskampanjen säsongen 2027/2028.https://www.mynewsdesk.com/se/sanofi/pressreleases/sverige-satsar-paa-proteinbaserat-covid-19-vaccin-saesongen-2027-slash-2028-3443980
Det här blev ingen större nyhet i Sverige eftersom Covid förstås anses över här. Att det dör ett 20-tal i veckan och flera hundra om året vill man nog inte låtsas om, trots att, som det konstateras i pressmeddelandet
Covid-19 utgör fortsatt en betydande sjukdomsbörda i Sverige, trots att pandemin är över. Under 2024/2025 registrerades 607 dödsfall där covid-19 var underliggande dödsorsak[1]
Nuvaxovid har testats bredvid ett mRNA-vaccin och visade sig ha både bättre hållbarhet och dessutom svarade de som tog det att de mådde bättre efter detta vaccinet än efter mRNA-vaccinet, vilket man kan läsa i Infectious Disease Advisor. Det var helt enkelt fler som kunde arbeta och annat efter att ha tagit Nuvaxovid än efter mRNA-vaccinet:
A total of 998 participants (n=499 in each vaccine group) completed the study and were included in the analysis. Findings showed fewer participants in the Nuvaxovid group experienced at least 1 systemic reaction within 7 days of vaccination compared with the mNEXSPIKE group (83.6% vs 91.6%; risk difference, 8.0% [95% CI, 4.0-12.0%]; P <.001).https://www.infectiousdiseaseadvisor.com/news/protein-based-covid-19-vaccine-demonstrates-superior-tolerability-to-mrna-comparator/
Och
Compared with mNEXSPIKE recipients, Nuvaxovid recipients reported fewer disruptions to daily activities (eg, work, school, recreational activities, caretaking) over the 7 days post-vaccination period. Notably, 30% of participants who received Nuvaxovid said they would definitely choose the same vaccine next year compared with 16% of the mNEXSPIKE group.
Däremt verkar mRNA nu vara tillbaka i det som det ju egentligen var, kanske man kan säga, nämligen cancervaccin. mRNA-vaccin ska ha visat mycket lovande resultat mot bukspottkörtelcancer där folk som svarade på detta fortfarande levde efter 6 år: https://www.nbcnews.com/health/cancer/pancreatic-cancer-mrna-vaccine-shows-lasting-results-early-trial-rcna331969

Här är en artikel från Memorial Sloan Kettering Cancer Center om dessa resultat där 90% som svarade på medicinen levde efter 6 år medan medelöverlevnaden för den cancer annars är 13% efter 5 år:
https://www.mskcc.org/news/can-mrna-vaccines-fight-pancreatic-cancer-msk-clinical-researchers-are-trying-find-out

Men kanske är det ändå viktigt nu när Sverige köper in Nuvaxovid mot Covid att denna tråds militanta mRNA-Covid-vaxxare kräver att få ta mRNA-vaccinet mot Covid ändå, alltså mNEXSPIKE, bara för att?
Senast redigerad av Lamento 2026-05-13 kl. 01:11.
Citera
2026-05-13, 10:45
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Sverige har upphandlat ett nytt Covid-vaccin för 2027 och det är inte ett mRNA-vaccin. Det är proteinvaccinet Nuvaxovid av Sanofi, som folk i en studie mådde bättre av. I ett Pressmeddelande 21 april på Mynewsdesk konstateras att
Sverige blir först i världen med enbart ett proteinbaserat covid-19-vaccin upphandlat.
Sanofi har valts som leverantör i den nationella upphandlingen av covid‑19‑vaccin för per­soner från 12 år och uppåt för den nationella vaccinationskampanjen säsongen 2027/2028.https://www.mynewsdesk.com/se/sanofi/pressreleases/sverige-satsar-paa-proteinbaserat-covid-19-vaccin-saesongen-2027-slash-2028-3443980
Det här blev ingen större nyhet i Sverige eftersom Covid förstås anses över här. Att det dör ett 20-tal i veckan och flera hundra om året vill man nog inte låtsas om, trots att, som det konstateras i pressmeddelandet
Covid-19 utgör fortsatt en betydande sjukdomsbörda i Sverige, trots att pandemin är över. Under 2024/2025 registrerades 607 dödsfall där covid-19 var underliggande dödsorsak[1]
Nuvaxovid har testats bredvid ett mRNA-vaccin och visade sig ha både bättre hållbarhet och dessutom svarade de som tog det att de mådde bättre efter detta vaccinet än efter mRNA-vaccinet, vilket man kan läsa i Infectious Disease Advisor. Det var helt enkelt fler som kunde arbeta och annat efter att ha tagit Nuvaxovid än efter mRNA-vaccinet:
A total of 998 participants (n=499 in each vaccine group) completed the study and were included in the analysis. Findings showed fewer participants in the Nuvaxovid group experienced at least 1 systemic reaction within 7 days of vaccination compared with the mNEXSPIKE group (83.6% vs 91.6%; risk difference, 8.0% [95% CI, 4.0-12.0%]; P <.001).https://www.infectiousdiseaseadvisor.com/news/protein-based-covid-19-vaccine-demonstrates-superior-tolerability-to-mrna-comparator/
Och
Compared with mNEXSPIKE recipients, Nuvaxovid recipients reported fewer disruptions to daily activities (eg, work, school, recreational activities, caretaking) over the 7 days post-vaccination period. Notably, 30% of participants who received Nuvaxovid said they would definitely choose the same vaccine next year compared with 16% of the mNEXSPIKE group.
Däremt verkar mRNA nu vara tillbaka i det som det ju egentligen var, kanske man kan säga, nämligen cancervaccin. mRNA-vaccin ska ha visat mycket lovande resultat mot bukspottkörtelcancer där folk som svarade på detta fortfarande levde efter 6 år: https://www.nbcnews.com/health/cancer/pancreatic-cancer-mrna-vaccine-shows-lasting-results-early-trial-rcna331969

Här är en artikel från Memorial Sloan Kettering Cancer Center om dessa resultat där 90% som svarade på medicinen levde efter 6 år medan medelöverlevnaden för den cancer annars är 13% efter 5 år:
https://www.mskcc.org/news/can-mrna-vaccines-fight-pancreatic-cancer-msk-clinical-researchers-are-trying-find-out

Men kanske är det ändå viktigt nu när Sverige köper in Nuvaxovid mot Covid att denna tråds militanta mRNA-Covid-vaxxare kräver att få ta mRNA-vaccinet mot Covid ändå, alltså mNEXSPIKE, bara för att?

Det är ingen som anser att Covid är över men däremot har det blivit ett virus bland alla andra som vi kan drabbas av.
Betydligt mildare då än influensa typ A som skördade 921 bekräftade dödsfall under samma tid 2024/2025.

Du kanske skulle snöa in på något annat nu efter 6 år? Varför inte nya sorkfebern?
Citera
2026-05-13, 14:46
Medlem
Citat:

Ledsen Lamento... det tåget har tyvärr redan gått. Jag ville i det längsta inte inse att det inte bara var mRNA-"vaccin" som var problemet. Jag hittade ett gammalt inlägg jag skrev så sent som 2022 där jag fortfarande hade fullt förtroende för traditionella vacciner (läs det fetade).

Citat:
Mitt moderskepp (89 år gammal) sket fullständigt i Covid19-vaccinet... "Gunnar blir ju lika dålig varje år han tar sin influensaspruta" var hennes argument... RESPEKT!! (Gunnar som faktiskt tog sitt Covid19-vaccin fick blodproppar och fick uppsöka akuten flera ggr men lever lyckligtvis fortfarande trots blodproppsprutan. Själv var jag skitnödig förra året och vågade inte gå in hos henne för jag hade gått på propagandan och ville inte döda min mamma med min närvaro. Hon fick mig på bättre tankar och nu är jag en stolt trad-vaxxer (en som tror på traditionella vaccin men som genomskådat Covid19-vaccinbluffen).

Sedan dess har jag lagt myyycket tid på att läsa böcker, studier och annan litteratur från olika läger för att förkovra mig i historien kring vacciner och berörda sjukdomar. 💪 Satan var jag har pluggat!! 😂
Jag är inte längre en "trad-vaxxer" som jag uttryckte det då, utan jag är nu baserat på mina studier, fullständigt övertygad att vacciner gör mer skada än nytta!!! Jag får tacka myndigheternas hantering av covid19-"pandemin" för att mina yngsta barn är ovaccinerade. ❤️
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in