Citat:
Ursprungligen postat av
guest12346
Känns som han bestämt sig för att generellt sett inte spela offensiva yttrar. Visst Ali är med som joker men jag tror han helt enkelt bestämt sig för att spela 5-3-2 med wingbacks, 3 centrala mittfältare och 2 anfallare. Gyökeres, Isak, Nygren, Elanga och Nilsson är med som anfallare - räcker med dom om 2 är på planen. Swedberg ryker för att Elanga går före och Nilsson är med som ren rollspelare att stoppa in i straffområdet sista 5 i underläge.
Ska han konsekvent spela 3 mittbackar och 2 wingbacks så är det inte helt orimligt att hälften, 12 av 23 utespelare är backar. Särskilt inte med skadan på starfeldt, glas-holm och porslins-smith.
Så förutom att han inte vill ha gnällspikar på bänken så tror jag helt enkelt att han bestämt sig för att inte satsa på offensiva yttrar. det är 3 mittbackar och relativt sett defensiva wingbacks som gäller.
ser lite tunnt ut på innermittfält men antar han tänker att smith, VNL och d.svensson alla är alternativ som innermittfältare om det krisar. Han vill inte ha massa tior på innermittfält utan hellre hyfsat duellstarka 6or/8or
Varför det är så otroligt många vänster wingbacks fattar jag dock inte riktigt. men antar han ser på Stroud/Sema som mer offensiva alternativ att byta in i underläge o D.Svensson är det mera raka bytet mot gabriel. Sema har ändå producerat mkt offensivt de chanser han fått. Kan va så också att han tänker sig att wingbacks kommer behöva löpa såpass mycket att han vill kunna byta båda i varje match. Kanske att Ali är med som offensiv "wingback" på högersidan. Lite konstigt kanske men om han sett att Ali är lite mer laglojal defensivt än bardghji så kanske han tycker det känns som ett bättre byte sista 15 i underläge
Svagheten med den här truppen tycker jag är att det inte finns kvalité nog bakom startelvan att gå på form - han har valt redan vilka som ska spela men det händer saker under ett mästerskap. Spelare med hög potential som skulle kunna plötsligt gå upp en nivå eller två pga plötslig formtopp är inte med. Extremt många spelare med skadeproblem på slutet är med också - Isak, Ayari, Bergvall, Smith, Starfeldt, Johansson, Widell Z, Nilsson, Holm, Bernardsson, Ali, Hien, Gudmundsson, Zeneli har alla skador bakom sig det senaste. Jag tycker det finns anledning nog att ha ett par ytterligare spelare med hög nivå/potential i truppen likt Hugo o Swedberg. Men har inget emot att spela ett hyfsat stabilt 5-3-2 där man helt enkelt hoppas att kvalitén på omställningsspelarna är så hög så det blir bra framåt ändå.
Var på väg att skriva i princip samma inlägg, att spelarna som ratats (undantaget Hugo Larsson då kanske) till stor del är offer för spelsystemet. I ett 4-3-3 hade varit betydligt närmare speltid, och så vidare och så vidare.
Känns lite tråkigt med 5-3-2 och en jävla massa backar på förhand, men vi lyckades trots allt smälla in en del mål i playoff-matcherna.
Känns som att många offensiva ägg läggs i fortsatt fin form och leverans av Gyökeres-korgen, men just den korgen ser väl ut att ha en rätt så välflätad botten just nu. Förhoppningsvis kryddat av en Isak med stigande form då.