2026-05-13, 09:00
Medlem
Finland känns verkligen som den givna vinnaren i år! Både låten, artisterna och scennumret är bra. Förhoppningsvis hjälper det till ytterligare att Linda spelar på riktigt. Hon är ju solist med sin violin.

I övrigt var semifinalen ganska svårtippad, men att Moldavien, Grekland och Israel skulle gå vidare kändes givet. Personligen gillade jag Belgiens låt lite extra utöver Finland och Sverige.

När det gäller Israel måste jag säga att jag gillade låten och sångarens röst. Så de råkar faktiskt ha ett bra bidrag den här gången som musikaliskt faktiskt förtjänar höga poäng. Blir intressant att se hur jurygrupperna hanterar den. Att de får folkets toppoäng är jag ganska säker på. Själv kommer jag bara att rösta på Finland!
Citera
2026-05-13, 09:02
Medlem
ReijoHervonens avatar
Följer annars inte denna politiserade tävling men kollade presentationen av finalisterna nu och precis som jag hoppades så hördes buande då Israel gick vidare👍 Bra att det finns folk med ryggrad.
Citera
2026-05-13, 09:03
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av CenturyVoltaire
Var inga större problem med Israels deltagande i denna musiktävling förrän Hamas 2023, genom en vidrig terrorattack mot civila israeler, påbörjade de strider som fortfarande pågår.
Stämmer. Så länge det bara var Israel som ockuperade Palestina och mördade Palestinier i hundratal var det ingen i Europa som brydde sig. Med vår koloniala historia sågs sådant som helt naturligt. Vita (och judarna ses numera som hedersvita) har rätt att göra så.

Nu är dock Eurovision tänkt att vara en musiktävling, inte en popularitetstävling för ett visst land eller att man vill ge politiskt stöd för folkmord. Tycker du Israel är så bra kan du rösta med fötterna istället och flytta dit. Gärna prova på områdena med ultraortodoxa...
Citera
2026-05-13, 09:04
Medlem
Jag har svårt att se storheten i Finlands låt även efter att ha sett och lyssnat på den 5-6 gånger nu. Men den påstås ju vara favorit så jag missar väl något.

Tycker också det är synd att Israel gör bort sig med röstningskampanj även i år, för de hade faktiskt inte behövt det med sitt bidrag i år. Det är fullt kapabelt att få höga poäng helt på egen hand utan att de behöver dra igång sin propagandaapparat.

Sverige lär sluta någonstans runt plats 7-8 tror jag.
Citera
2026-05-13, 09:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Följer annars inte denna politiserade tävling men kollade presentationen av finalisterna nu och precis som jag hoppades så hördes buande då Israel gick vidare👍 Bra att det finns folk med ryggrad.

Israel brukar skicka bra bidrag. Så det är inte konstigt att dom går vidare.

För övrigt är det en sångtävling. Otroligt patetiskt att bua och hålla på.
Citera
2026-05-13, 09:08
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaddyCool64
Israel brukar skicka bra bidrag. Så det är inte konstigt att dom går vidare.

För övrigt är det en sångtävling. Otroligt patetiskt att bua och hålla på.
Israel köper ju sina röster för att dom försöker bevisa något. Tycker inte du det är patetiskt då?
Citera
2026-05-13, 09:08
Medlem
Riksreptilens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Fan, man blir överraskad varje gång man ser denna tråd att det ändå finns så många fjollor här på FB som ens intresserar sig och tittar på denna skit.

Det viktigaste är att sverige INTE vinner så vi måste anordna skräpet nästa år.
Det blir uppmaning till strypsex från rumänska med litet rockband och britt som bygger sina egna syntar på torsdag.
Vi får se vem som får flest av barngruppens röster.

Choke Me:
https://youtu.be/JrSl0sTX5W4

Ein, Zwei, Drei:
https://youtu.be/niMKvJ-Itq8
Citera
2026-05-13, 10:45
Medlem
SmartSkalles avatar
Skulle vara kul om Israel vinner så alla terrorälskande vänsterfittor och folkmordsmuslimer i alla efterblivna Arabiska skithålor får tuppjuck.
Citera
2026-05-13, 10:49
Medlem
Tok-Franss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
En anledning så god som någon att Israel borde slängs ut: där andra länder tävlar om musik får Israel sina röster av muslimhatande terrorsympatisörer.

Minns du Ukrainas bidrag 2022?
Citera
2026-05-13, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmartSkalle
Skulle vara kul om Israel vinner så alla terrorälskande vänsterfittor och folkmordsmuslimer i alla efterblivna Arabiska skithålor får tuppjuck.
Håller med.
Israel satte ned foten mot musslorna som Europa en dag oxå kommer behöva göra. Den blodigaste tiden världen någonsin skådat finns framför oss när hela Europa tvingas utrota miljoner muslimer och tvinga dom tillbaka till Mordor.
Allt vi hade behövt göra va att låta dom hållas där hemma och inte fylla våra länder med dom. Så sjukt.
Citera
2026-05-13, 11:13
Medlem
fitz-humes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klinoik
Finland känns verkligen som den givna vinnaren i år! Både låten, artisterna och scennumret är bra. Förhoppningsvis hjälper det till ytterligare att Linda spelar på riktigt. Hon är ju solist med sin violin.

I övrigt var semifinalen ganska svårtippad, men att Moldavien, Grekland och Israel skulle gå vidare kändes givet. Personligen gillade jag Belgiens låt lite extra utöver Finland och Sverige.

När det gäller Israel måste jag säga att jag gillade låten och sångarens röst. Så de råkar faktiskt ha ett bra bidrag den här gången som musikaliskt faktiskt förtjänar höga poäng. Blir intressant att se hur jurygrupperna hanterar den. Att de får folkets toppoäng är jag ganska säker på. Själv kommer jag bara att rösta på Finland!

Ja, det är svårt att föreställa sig att något annat land än Finland tar hem detta. Det har ju varit klart sedan länge.

Greklands bidrag gillar jag inte alls. Men vissa tycker tydligen att det är roligt. Det kan vara lite Serdutjka / Jean Banan över det. Musikaliskt sett är det uselt.

Tråkigt att inte Estlands vackra skönsjungande hårdrocksblondiner gick vidare, jag gillade deras sköna 80-tals feel-good vibe.

Jag var lite rädd att Israel skulle saboteras av juryn, men bidraget håller riktigt hög klass och förtjänar en topplacering i finalen.
Citera
2026-05-13, 11:17
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Israel köper ju sina röster för att dom försöker bevisa något. Tycker inte du det är patetiskt då?
Vi är rätt många som accepterar att man kan köpa saker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in