2026-05-12, 22:28
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zeddis
Den stora frågan är ju egentligen vilken eller vilka akademiska meriter du besitter när du säger att det inte finns några belägg för att könsdysfori är psykisk ohälsa eller rent av en psykiatrisk störning. I synnerhet med tanke på att vi har ca 60 års psykiatrisk litteratur som säger motsatsen. Hur många HP psykologi och psykiatri hade du nu igen?

Har 40 poäng enligt gamla systemet, vet inte varför du undrar. Könsdysfori räknas som ett psykiskt lidande ja. Men kolla på de transpersoner som inte har könsdysfori. Vad ska du kleta ned dem med?
Citera
2026-05-12, 22:36
Medlem
glockenreins avatar
Ja könsdysfori är en psykiatrisk diagnos om det är det du menar med psykiskt störd. Gissar att det i en majoritet av fallen finns andra saker bakom könsdysforin som tex depression, obearbetat trauma, autism eller nåt annat som gör att man får ett sånt självhat. Såklart i kombination med att transrörelsen indoktrinerar ungar att ifrågasätta sin könsidentitet ifall de är obekväma i sina kroppar under puberteten.
Citera
2026-05-12, 22:43
Medlem
AndersPersson99s avatar
En psykisk störning är i slutändan en subjektiv definition, då den inte fysiskt avviker såsom sjukdomar eller skador. Som sådan är den utsatt för politiskt tryck såsom postmodernism, kulturmarxism och progressivitet. Objektivt bör definitionen vara att det räknas som en psykiskt sjukdom, då den innebär att man tror att man är något man inte är - en sorts vanföreställning. Annars är könsdysfori närmast till hands.
Citera
2026-05-12, 22:47
Medlem
Mjälls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Så konstigt att folk tror att allt som hör till hjärnan ger psykiska sjukdomar. Säg att du får en stroke, du får massa problem. Men du får automatiskt inte en psykologisk strokesjukdom. Du behöver kanske inte äta psykmediciner. Det kanske inte går att prata bort i terapi. Eller tänk epilepsi. Menar ni att det är en psykisk sjukdom?

Menar du att trans/könsdysfori är mer som en hjärnskada än som en psykiatrisk diagnos?
Citera
2026-05-12, 22:49
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mjäll
Menar du att trans/könsdysfori är mer som en hjärnskada än som en psykiatrisk diagnos?

Om man ska göra det riktigt simpelt, så ja.
Citera
2026-05-12, 22:52
Medlem
Mjälls avatar
Citat:
Om man ska göra det riktigt simpelt, så ja.

Det skulle nog förebygga en del missförstånd om du skrev så från början. Dina inlägg tolkas lätt som ett slags försvar, som att du anser att fenomenet är en sund och normal variation i personlighet.

Finns det goda skäl att inte göra det simpelt?
Citera
2026-05-12, 22:57
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mjäll
Det skulle nog förebygga en del missförstånd om du skrev så från början. Dina inlägg tolkas lätt som ett slags försvar, som att du anser att fenomenet är en sund och normal variation i personlighet.

Finns det goda skäl att inte göra det simpelt?

Tråden handlar om att vara trans är en psykisk störning. Jag säger att det inte är det. Det finns massor här som påstår att det är en psykos, för att de inte förstår vad en psykos egentligen är. De tror också att man kan gå i terapi och bli "frisk" eller ta mediciner för det.

När man hört det ett par hundra gånger börjar man tröttna. Naturligtvis är det något neurologiskt bakom. Skulle det annars sitta i själen och fladdra omkring i personens aura? Varför det händer? Ingen aning.

Det enda jag svarar på är att det inte är en psykisk sjukdom.
Citera
2026-05-12, 23:01
Medlem
Telepatisks avatar
Finns massa sådana på mitt jobb, och dom alla verkar vara autistiska. Jag vet inte hur dom mår psykiskt dock.

Men jag tror att "könsbyte" har blivit lite utav en trend och speciellt då hos autistiska människor som känner sig ännu mer utanför än andra. Men det är sällan lösningen till att må bättre.

Sen är väl kanske autism (tillsammans med psykisk ohälsa) en av dom värre diagnoserna att ha för jag har fått uppfattningen att dom ofta inte svarar på vanlig medicin för ångest. Skillnad till t.ex. ADHD som kan behandlas.
Citera
2026-05-12, 23:29
Medlem
Din-gamla-mammas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zeddis
David Reimer.

Som en del av psykologi A fick jag se en hemsk dokumentär om detta fallet och fick höra Davids egna tankar om saken innan han tog livet av sig. Tragiskt, och av politiska narriativ och genom ideologiska slagträn så tillåter och uppmuntrar vi galenskapen här i väst. Skrämmande. Inte konstigt att väst går åt helvete.

Ditt exempel ovan är ju något helt annat, än vad som är fallet med transpersoner.

Denna David identifierade sig som pojke och man, och mådde därför naturligtvis inte bra när hans föräldrar försökte uppfostra honom som flicka.

Det styrker ju snarare att transar ska få hjälp att göra om sig till det kön de identifierar sig som, eftersom det leder till allvarlig depression att försöka leva med vad man upplever som fel köns identitet.
Citera
2026-05-12, 23:38
Medlem
Mjälls avatar
Citat:
Tråden handlar om att vara trans är en psykisk störning. Jag säger att det inte är det. Det finns massor här som påstår att det är en psykos, för att de inte förstår vad en psykos egentligen är. De tror också att man kan gå i terapi och bli "frisk" eller ta mediciner för det.

När man hört det ett par hundra gånger börjar man tröttna. Naturligtvis är det något neurologiskt bakom. Skulle det annars sitta i själen och fladdra omkring i personens aura? Varför det händer? Ingen aning.

Det enda jag svarar på är att det inte är en psykisk sjukdom.

Ok. Jag tycker att tanken ganska uppenbart är att det per definition är en vanföreställning att uppfatta sig som varandes något annat än det man är och alltså torde vara någon sorts psykisk/mental/hjärn-problem (antagligen mot bakgrund av att vissa tycks hävda att det bara är ett sätt att vara och att man är "-fobisk" om man analyserar saken mer). Det handlar inte om terminologin och de flesta orkar inte hålla på med exakta termer när ämnet har förpassats till den mentala slummen ändå. Det handlar om den gamla klassikern "Får man säga som det är om det här?" med tillhörande "Alltså är jag galen som konstaterar det här tämligen simpla förhållandet?" osv.

Som sagt, det lät mer som att du förnekade att det är konstigt att tro/känna/"veta" att man är något annat än vad man faktiskt är. Det vore du inte ensam om att uttrycka, liksom. Det är en av alla PK-floskler som man försökt göra religion av.

Jag tror att du är lite investerad i transgrejen eftersom du är trött på folk som ifrågasätter den och enligt mig märker ord i syfte att kunna säga emot dessa. Dessutom viftade du ju bort ett egentligen rimligt argument som jämförde transsexualitet med att tro sig vara en annan art (transspeciesism, kanske). Samtidigt verkar du omfamna den triviala sanningen att transsexualitet innebär något slags fel i huvudet, men å tredje sidan så satt det en bit inne att konstatera det.

Min uppfattning är att du är lite kluven i frågan. Du är i alla fall inte så enkelspårig som många.
Citera
2026-05-12, 23:50
Medlem
Mr.J.Pilvikukkas avatar
Könsdyfori och liknande har funnits med I DSM sedan starten, och det är vad som deffinierar vad som är psykisk sjukdom. Ett gäng judiska psykiatriker har suttit och funderat över vad som är sjukt och så sätter de ihop en diagnostikmanual.
Det blir tyvärr inte vetenskapligare än så, det föds varje år nån som har jesus hjärna i en svennebanans kropp, och några fler vetenskapliga bevis än att ett gäng psykiatriker säger att det här är sjukt finns inte, även om han verkligen har Jesus hjärna.
Citera
2026-05-13, 00:16
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Din-gamla-mamma
Ditt exempel ovan är ju något helt annat, än vad som är fallet med transpersoner.

Denna David identifierade sig som pojke och man, och mådde därför naturligtvis inte bra när hans föräldrar försökte uppfostra honom som flicka.

Det styrker ju snarare att transar ska få hjälp att göra om sig till det kön de identifierar sig som, eftersom det leder till allvarlig depression att försöka leva med vad man upplever som fel köns identitet.

Du får verkligen läsa på om fallet. Fallet bevisar att kön inte är något man kan lära någon eller som är flytande. David föddes som en man, att försöka göra honom till flicka, trots med kirurgi redan från födsel fungerade inte. Det fungerar helt enkelt inte att könsstympa människor och sedan inbilla dom att dom har annan biologi än vad de har, eller att de inbillar sig själva.

Citat:
For the first 30 years after Money's initial report that the reassignment had been a success, Money's view of the malleability of gender became the dominant viewpoint in the field, reassuring practitioners that sexual reassignment of infants was the correct decision in certain instances.[47] Money claimed the success of Reimer's gender transition as support for the optimum gender rearing model for intersex children.[48]

Man ska aldrig göra kirurgiska ingrepp och hormonell medicinering på människor med vanföreställningar och psykist ohälsa. Sällan egentligen på någon. På samma sätt som du inte håller med en schizofren om att Gud visst talar med honom genom radion och att man visst ska dränka varje nyfödd unge varannan söndag så ska du inte validera en psykist störd person om att den är något annat än vad som är empiriskt mätbart och observerbart.
Senast redigerad av Zeddis 2026-05-13 kl. 00:21.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in