Citat:
Ursprungligen postat av
zombie-nation
Tråden handlar om att vara trans är en psykisk störning. Jag säger att det inte är det. Det finns massor här som påstår att det är en psykos, för att de inte förstår vad en psykos egentligen är. De tror också att man kan gå i terapi och bli "frisk" eller ta mediciner för det.
När man hört det ett par hundra gånger börjar man tröttna. Naturligtvis är det något neurologiskt bakom. Skulle det annars sitta i själen och fladdra omkring i personens aura? Varför det händer? Ingen aning.
Det enda jag svarar på är att det inte är en psykisk sjukdom.
Ok. Jag tycker att tanken ganska uppenbart är att det per definition är en vanföreställning att uppfatta sig som varandes något annat än det man är och alltså torde vara någon sorts psykisk/mental/hjärn-problem (antagligen mot bakgrund av att vissa tycks hävda att det bara är ett sätt att vara och att man är "-fobisk" om man analyserar saken mer). Det handlar inte om terminologin och de flesta orkar inte hålla på med exakta termer när ämnet har förpassats till den mentala slummen ändå. Det handlar om den gamla klassikern "Får man säga som det är om det här?" med tillhörande "Alltså är jag galen som konstaterar det här tämligen simpla förhållandet?" osv.
Som sagt, det lät mer som att du förnekade att det är konstigt att tro/känna/"veta" att man är något annat än vad man faktiskt är. Det vore du inte ensam om att uttrycka, liksom. Det är en av alla PK-floskler som man försökt göra religion av.
Jag tror att du är lite investerad i transgrejen eftersom du är trött på folk som ifrågasätter den och enligt mig märker ord i syfte att kunna säga emot dessa. Dessutom viftade du ju bort ett egentligen rimligt argument som jämförde transsexualitet med att tro sig vara en annan art (transspeciesism, kanske). Samtidigt verkar du omfamna den triviala sanningen att transsexualitet innebär något slags
fel i huvudet, men å tredje sidan så satt det en bit inne att konstatera det.
Min uppfattning är att du är lite kluven i frågan. Du är i alla fall inte så enkelspårig som många.