2026-05-11, 04:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VirtuellVerklighet
Det känns som att det är olagligt att gå hem till folk. Konstiga regler det finns här i Sverige.

Att det är olagligt att chatta med med människor.

Det är inte per automatik olagligt att chatta med folk, eller gå hem till dem. Men det finns tillfällen där det är ett lagbrott. Du tycks inte förstå sociala normer, att vissa saker är ett lagbrott etc.

Upprepade oönskade kontakter kan tex handla om ofredande eller olaga förföljelse. Vilket kan vara aktuellt i ditt fall. Personen vill uppenbarligen inte ha kontakt med dig, men du har ändå försökt skapa flera konton på sociala medier och gått hem till personen upprepade gånger under ett års tid.

Det är stor skillnad på vad du håller på med, och att tex gå hem till en kompis (efter att man har bestämt träff och tid), eller att chatta med folk som vill ha kontakt.
Citera
2026-05-11, 10:53
Avstängd
cinmiks avatar
Citat:
Första gången jag gick till lägenheten så kom inte polisen, men andra gången och tredje gången osv så kom polisen snabbt och varje gång jag gick till trapphuset.
Jag gick till trapphuset för att jag vill träffa personen. Hur allting började var att jag kontaktade personen på sociala medier och chatta med personen men efter flera timmar så blockerar personen mig. Så flera gånger under ett års tid skapade jag flera olika konto.

Hur har det gått?

Du skulle kontakta psykiatrin.
Citera
2026-05-11, 11:02
Avstängd
cinmiks avatar
Citat:
Det känns som att det är olagligt att gå hem till folk. Konstiga regler det finns här i Sverige.

Att det är olagligt att chatta med med människor.

Ja om det är människor som inte vill ha något med dig att göra så kan det vara olagligt.

Det som är avgörande är om personer upplever att du stör deras frid.

Hur gick det med planerna på att åka till Eskilstuna?
Citera
2026-05-11, 16:42
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av cinmik
Ja om det är människor som inte vill ha något med dig att göra så kan det vara olagligt.

Det som är avgörande är om personer upplever att du stör deras frid.

Hur gick det med planerna på att åka till Eskilstuna?
Personen lägenhet som jag har gått till som polisen hämtade mig har flyttat till Eskilstuna. Funderar att åka hem till personen i den staden personen har flyttat till.
Citera
2026-05-11, 17:23
Avstängd
cinmiks avatar
Citat:
Personen lägenhet som jag har gått till som polisen hämtade mig har flyttat till Eskilstuna. Funderar att åka hem till personen i den staden personen har flyttat till.

Har du kontaktat psykiatrin som du skrivit att du skulle göra?

Jag undrar också vad du tror har förändrats så att den personen inte skulle ringa polisen nu om du dyker upp?

Du har någon form av relation till personen inuti ditt huvud men personen har ingen relation till dig och vill inte ha det.
Citera
2026-05-11, 20:57
Avstängd
Citat:
Har du kontaktat psykiatrin som du skrivit att du skulle göra?

Jag undrar också vad du tror har förändrats så att den personen inte skulle ringa polisen nu om du dyker upp?

Du har någon form av relation till personen inuti ditt huvud men personen har ingen relation till dig och vill inte ha det.
Det finns 10 miljoner människor, det är inte lätt att ta reda på vart folk bor. Bättre om ratsit läggs ner.

Ska kontakta psykiatrin imorgon.
Citera
2026-05-12, 19:44
Avstängd
Den här personen som jag gick hem till som polisen hämtade mig ifrån, den personen har flyttat till annan stad så det tar flera timmar att åka tåg dit.

Jag har letar efter tågbiljett och har redan köpt tågbiljett och planerar att åka dit nästa månad. Så svårt att välja vilken dag jag ska åka till personen hem i den nya staden och vänta utanför i flera timmar tills personen kommer hem eller lämnar hus/lägenhet.

Jag kommer att använda mig av Google maps på mobilen för att ta reda på vart personen bor. Från tågstationen så kommer jag ta fram mobilen för att Google maps ska visa mig vägen till personen hem i den nya staden.
Citera
2026-05-12, 19:54
Avstängd
cinmiks avatar
Citat:
Den här personen som jag gick hem till som polisen hämtade mig ifrån, den personen har flyttat till annan stad så det tar flera timmar att åka tåg dit.

Jag har letar efter tågbiljett och har redan köpt tågbiljett och planerar att åka dit nästa månad. Så svårt att välja vilken dag jag ska åka till personen hem i den nya staden och vänta utanför i flera timmar tills personen kommer hem eller lämnar hus/lägenhet.

Jag kommer att använda mig av Google maps på mobilen för att ta reda på vart personen bor. Från tågstationen så kommer jag ta fram mobilen för att Google maps ska visa mig vägen till personen hem i den nya staden.

Vad sa de på psykiatrin?
Citera
2026-05-12, 19:59
Avstängd
dude2ks avatar
Citat:

Herregud, jag vet inte vad jag ska säga.
Blev det inget brev? Du verkar vara fast i ditt beslut iaf..
Har du någon blekaste aning om varför han flyttade??
Citera
2026-05-12, 20:09
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av dude2k
Herregud, jag vet inte vad jag ska säga.
Blev det inget brev? Du verkar vara fast i ditt beslut iaf..
Har du någon blekaste aning om varför han flyttade??
Jag har tankar på att skicka brev. Jag vet inte varför han flyttade. Önska mig lycka till när jag väntar utanför hans hus/lägenhet.
Citera
2026-05-12, 20:14
Avstängd
Citat:
Vad sa de på psykiatrin?
Att det blir träff hos psykiatri
Citera
2026-05-12, 20:20
Avstängd
cinmiks avatar
Citat:
Att det blir träff hos psykiatri

Och ändå planerar du att åka.

Hur förväntar du dig att personen ska reagera?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in