2026-05-12, 19:32
Medlem
Visserligen så var detta på lågstadiet. Men personalen var trötta på att knyta skorna på alla barn, och skrev en vänlig lapp till föräldrarna om att barnen måste lära sig detta. Det blev då ramaskri på Familjeliv, som ansåg att det ingår i lärarnas arbetsuppgifter.
Citera
2026-05-12, 19:33
Medlem
Tropicalss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
Tråkigt att du inte mådde bra när du var med din mamma!
Det innebär dock inte att det är en generell sanning.

Det "gamla" sättet är väl beprövat; ca 2 miljoner år.
Det "nya" sättet kom med Palme. Det behöver inte vara rätt för det. Nytt är inte alltid bättre.

Jag mådde utmärkt på dagis som det hette då. Det var finemang faktiskt och är helt övertygad om att jag utvecklades bättre där än om jag hade varit hemma med mamma hela dagarna.
Citera
2026-05-12, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Berit85
Det är inte skolans fel. Om du har "noll kontakt" med ditt barn skulle jag säga att det främst är ditt eget fel.

Ja det menar jag. På allvar. Jag har aldrig upplevt att mina barn tar skada av att vara ifrån mig, men detta är ju min åsikt. Du är fri att ha din egen.

Jag blev enormt skadad av min egen barndom. Men det berodde inte på att jag gick i skolan!!! Utan på att föräldrarna jobbade för mycket, och framförallt att de inte brydde sig ett skit. Det är ju inte skolans fel.

Sedan att skolan har sina brister är jag helt med på! 100%. Förskolan är som ett brinnande inferno av skrik, blöjor, snor och grav inkompetens - för att inte nämna godtyckliga socanmälningar gentemot "jobbiga" föräldrar vilket i princip är deras enda maktmedel.

Men för mig är inte lösningen att avskaffa skola och förskola, utan att utveckla verksamheterna.

Har jag någonsin påstått att skola och förskola bör avvecklas? Du får faktiskt läsa vad jag faktiskt skriver istället för att sväva ut i alla möjliga fantasier.
Citera
2026-05-12, 20:00
Medlem
Wyrdkins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LetMomSleep
Det självklara svaret är ju naturligtvis att båda uppfostrar barnen, all vaken tid egentligen består (eller bör åtminstone bestå av) uppfostran. Det optimala är att alla vuxna uppfostrar alla barn de kommer i kontakt med, det har vi tappat helt.

Frågan är ju dock varför den generationen i sin tur inte klarade av att uppfostra sina egna barn ordentligt.

Det gjorde vi, problemet är att liberalismen tog över så samhället uppfostrade inte. Om barnen spenderar 70% av sin vakna tid i skola måste även den uppfostra.
Senast redigerad av Wyrdkin 2026-05-12 kl. 20:03.
Citera
2026-05-12, 20:03
Medlem
Ograsts avatar
Det här påverkar även situationen för personalen i grundskola och eller gymnasiet. Dagens föräldrar vägrar sätta gränser och vill hela tiden vara alla goda gåvors givare och outsourcar därför obekväma uppgifter som uppfostran till skolan.
Citera
2026-05-12, 20:33
Medlem
Barenen?

Vad är det för ngt
Citera
2026-05-12, 20:45
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Berit85
Det är inte skolans fel. Om du har "noll kontakt" med ditt barn skulle jag säga att det främst är ditt eget fel.

Ja det menar jag. På allvar. Jag har aldrig upplevt att mina barn tar skada av att vara ifrån mig, men detta är ju min åsikt. Du är fri att ha din egen.

Jag blev enormt skadad av min egen barndom. Men det berodde inte på att jag gick i skolan!!! Utan på att föräldrarna jobbade för mycket, och framförallt att de inte brydde sig ett skit. Det är ju inte skolans fel.

Sedan att skolan har sina brister är jag helt med på! 100%. Förskolan är som ett brinnande inferno av skrik, blöjor, snor och grav inkompetens - för att inte nämna godtyckliga socanmälningar gentemot "jobbiga" föräldrar vilket i princip är deras enda maktmedel.

Men för mig är inte lösningen att avskaffa skola och förskola, utan att utveckla verksamheterna.
Det är så jag tolkar det också.

Barn/ungdomar mår dåligt. Sämre än någonsin.

Men det är inte lärarnas ”fel”.

Föräldrar misslyckas att uppfostra barn inom vår civilisation. Så bördan faller slutligen på föräldrarna. Var är sossarna att peka på föräldrars ansvar?
Citera
2026-05-12, 21:10
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Min generation lärde sig knyta skorna, knäppa knappar, läsa klockan, m.m. via förskolepersonal.

Vad kan dagens förisgeneration kontra med?

min generation lärde oss det hemma
Citera
2026-05-12, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Newton555
Visserligen så var detta på lågstadiet. Men personalen var trötta på att knyta skorna på alla barn, och skrev en vänlig lapp till föräldrarna om att barnen måste lära sig detta. Det blev då ramaskri på Familjeliv, som ansåg att det ingår i lärarnas arbetsuppgifter.

Någon som går på lågstadiet och inte kan knyta sina skor borde nog gå i en särdeles särskild särskola.
Citera
2026-05-12, 21:19
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bobbyboi
Någon som går på lågstadiet och inte kan knyta sina skor borde nog gå i en särdeles särskild särskola.
Döm inte för hårt och snabbt.

Men kan man inte sånt i högstadiet är det definitivt ett varningstecken.

Det är föräldrarna som ska upptäcka sånt.

Lärare ska främst lära ut.
Citera
2026-05-12, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av triptyken
. Och om "revolt" är att påpeka att man har det tungt på jobbet och nita ut en tanke på hur man tror det hade vart bättre - så är vi nog alla Che Guevara

Kul formulering och väldigt riktig
Citera
2026-05-12, 21:58
Medlem
Dbloodss avatar
Föräldrar idag har inte tid över med sina barn. Båda ska prompt jobba heltid inte för att en god ekonomi är negativt i sig, men helst skall även den ena föräldern jobba extra 50-60h i veckan också. Utöver arbete är egen tid för träning, sociala medier, netflix, shopping etc mer viktigt.

Frågeställningen om förskolan eller skolan skall uppfostra våra barn? Ja idag måste dem nog det för merparten av föräldrarna är inte där. Jag har kollegor och vänner som uppskattar att de spenderar några timmar i veckan med sina barn, vad hinner man på det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in