Citat:
Ursprungligen postat av
MeggieCleary
"Ungdomars sexuella självbestämmande" är något helt annat som inte har med detta fall att göra.
Att ungdomar har sex med varandra är inget konstigt eller onormalt.
Här handlar det om en mycket äldre gubbe som är rektor och har utnyttjat ett ung tjej som har diagnoser, problem och behöver stöd. En ojämnställd och skadlig "relation". Inget sunt alls.
Ungdomar i målsägandens ålder får normalt bestämma över sitt sexliv och välja att ha sex med även äldre personer. Vilket i grunden är bra. På så sätt handlar det om detta. Jag har förståelse för att man anser sådana relativt problematiska men därifrån till osunda och skadliga är ett långt steg.
Jag tror det bottnar i en sexualmoralisk syn där man tenderar att se sex i allmänhet som negativt och problematiskt på ett sätt och i en utsträckning det inte är. Det handlar inte bara om ungdomars eventuella sexuella erfarenheter utan en inställning hos många vissa att de måste skydda andra från dem själva och styra och kontrollera dem. En modern variant av att att sätta vanartiga flickor på hem om de är sexuellt aktiva. Här gör man inte på det sättet, men pekar åtminstone ut deras relationer som osunda och skadliga.
Flickan i det här fallet hade vad jag förstår trots problem av olika slag inte en oförmåga att ta beslut och analysera verkligheten utan var tvärtom begåvad och klar i huvudet.
Vad får dig att tro att hon skulle må sämre om någon annan av att ha ett sexuellt förhållande med rektorn än att ha ett sexuellt förhållande med någon annan, yngre man? Jag uppfattar det som överdrivet och främst utgående från moraliska föreställningar, inte om vilka faktiska skador samtyckande och frivilligt sex faktiskt haft i fallet.
Det är bra att för unga skyddas från att ta beslut om frivilligt sex, men det finns en rätt väl vald gräns på femton. Efter den börjar det bli mycket problematiskt att sätta det sexuella självbestämmandet ur spel. Då måste man ha mycket goda skäl.