2026-05-12, 16:57
Medlem
TVÅ svenskar sitter ISOLERADE.

Från början var det en svensk som inte satt sig själv i karantän, och läget var lugnt lugnt.

Man blir för trött.
Citera
2026-05-12, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grantoppen2
Det är tråkigt att behöva säga ”vad var det jag sa…” Nu kommer det poppa upp fler fall från den flygningen, de har suttit tätt och andats samma luft osv. Det tar väl bara lite olika lång tid för det att bryta ut. Frågan är hur många de smittat i sin tur… och hur många dessa smittat…

Vilken region kommer personen från i Sverige? Jag tänker fasiken isolera mig så gott det går nu.
Ja antagligen!! FHM fick ju en fråga om just detta, och de borde fått info om detta sa han, om det var aktuellt.
Citera
2026-05-12, 17:13
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Felaktig och undermålig artikel från SvD. De anger inte någon källa. Är det Folkhälsomyndigheten som kommit med det här felaktiga påståendet?

Fakta: den bästa kunskap som erhållits från tidigare utbrott säger att man smittar relativt kortvarigt (under ett dygn eller så, vid insjuknandet), och att det då, i värsta fall, kan smitta utan fysisk närkontakt. Men det har också varit många närkontakter med smittsamma som inte lett till någon smittspridning.
De verkar ange källan FOHM
Vi kommer nog snart få mer fakta i detta virus.
Citera
2026-05-12, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
De verkar ange källan FOHM
Vi kommer nog snart få mer fakta i detta virus.

Smittograden är att 1 person ( patient zero) har smittat 9 andra

Det är tydligen i paritet med Covid varianten Omikron som var väldigt smittsamt
Citera
2026-05-12, 17:29
Medlem
Den finska regeringen har lagt till den sjukdom som orsakas av andesviruset till förteckningen över allmänfarliga smittsamma sjukdomar.

Det här görs genom en ändring av förordningen, som innebär att det blir möjligt att försätta personer som exponerats för viruset i karantän. I och med detta får exponerade även rätt till dagpenning vid smittsam sjukdom om de är tvungna att vara borta från jobbet.
Citera
2026-05-12, 17:33
Medlem
Virus som har RNA som arvsmassa muterar snabbare än virus som har DNA som arvsmassa.

Andesvirus (ett Hantavirus) har RNA som arvsmassa.
Citera
2026-05-12, 17:38
Medlem
Gsmtekniks avatar
Oj Oj Oj
Blir nog lika hemskt som Covid att en fladdermus i kina råka rymma nån råka äta upp den rå sen va det liksäckar på alla gator i wuhan tdligen dog alla som flugor direkt..
Sen va la det nån som flög till alperna och åkte skidor så det spreds över hela världen direkt för han hade nysit på flygplanet och sen blev alla sjukhus i usa överbelagda och conteinrar med lik över all för folk dog av covid i kön..
Mycket bra nyheter i media om hur alla dog blixt snabbt över allt och tydligen behövde i stort sätt alla människor som andas läggas in på sjukhus med IV men det fanns inte plats till alla
Jag har haft covid 2 gånger och inte dött va som en jobbig förkylning..
Sen va vartanda idiot på mig och sa att hela mänskligheten kommer utrotas pga såna som mig om jag inte vaccinerar mig för då kan jag ändå dö av covid och kommer ändå smitta alla jag träffar..
Så seriöst om det dyker upp nya super virus o pandemier som spritt sig på 1 jävla båt ute på havet så är det la bara o sänka båten med alla som är på för o slippa samma skit som hände pga covid..
Konstigt att det är så intressant att prata om hur mycket IV platser man behöver pga olika smittor o pandemier...
När åtgärderna pga smittningarna skapade mer problem än smittan själv och många som dog valde sjukvården att döda medvetet genom sin Palliativa vård.
Citera
2026-05-12, 17:39
Medlem
twoeggss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Komigennuva
Virus som har RNA som arvsmassa muterar snabbare än virus som har DNA som arvsmassa.

Andesvirus (ett Hantavirus) har RNA som arvsmassa.
Finns väldigt många olika RNA-virus. Vanliga förkylningsvirus som Rhinovirus är ju också RNA, liksom Corona mfl. Att RNA-virus muterar snabbare behöver ju dock inte betyda att alla RNA-virus snabbt blir väldigt smittsamma bland människor då de i grunden är ganska olika. Hantavirus är inte anpassat till mänskliga respirationssystemet som andra virus är så att det muterar gör ingen skillnad då det krävs omfattande förändringar för att något skulle kunna göra det mer smittsamt.
Senast redigerad av twoeggs 2026-05-12 kl. 17:44.
Citera
2026-05-12, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Upp-till-bevis
Ja antagligen!! FHM fick ju en fråga om just detta, och de borde fått info om detta sa han, om det var aktuellt.

Exakt, så kommunikationen är inte alls speciellt bra mellan länderna!
Citera
2026-05-12, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grantoppen2
Det är tråkigt att behöva säga ”vad var det jag sa…” Nu kommer det poppa upp fler fall från den flygningen, de har suttit tätt och andats samma luft osv. Det tar väl bara lite olika lång tid för det att bryta ut. Frågan är hur många de smittat i sin tur… och hur många dessa smittat…

Vilken region kommer personen från i Sverige? Jag tänker fasiken isolera mig så gott det går nu.

Hahaha, det roligaste jag läst på länge!

Det har dött tre personer i världen och du tänker isolera dig? Du vet att vi är 8 miljarder på planeten?

Det är mycket större risk att du skadas av en meteorit samtidigt som blixten slår ner på dig och du just då sätter en jordnöt i halsen

Alltså 3 personer. Det här verkar vara en extremt ofarlig sjukdom globalt sett, som fått enorma proportioner i media pga detta med båten som är lite spännande att skriva om.

Jag kommer att svara på ditt inlägg igen om ett par veckor för att kolla hur det är med dig
Citera
2026-05-12, 17:49
Medlem
Läser på lite mer om detta. Patient zero avlider 11 april men testas aldrig för hantavirus. 24 april kliver hans hustru iland på sankt Helena utan symtom med sin mans kropp. Hon flyger därifrån till Johannesburg i Sydafrika för att ta ett KLM flyg hem till Nederländerna, men flygbolaget anser henne för sjuk för att flyga vidare, kollapsar på flygplatsen och förs till sjukhus och avlider dagen därpå. Alltså har hon troligen flygit till johannesburg utan en tanke på att hon var smittad, gissningsvis samma flyg eller flygplats där senaste svensk blivit utsatt för smitta. Kan tycka att det är lite konstigt att det tog 14 dagar efter hans död tills att hustrun fick symtom, det hängde säkert ihop på resan. Men det ärväl det som gör detta virus så lömskt med den långa inkubationstiden, bara för att de smittas samtidigt så behöver det inte betyda att symtom uppstår samtidigt.
Citera
2026-05-12, 17:53
Medlem
Folkhälsomyndigheten förefaller inte ha lärt sig något alls av Covid-pandemin. Gisslén kritiserade som bekant myndighetens kommunikation för att den alltid prioriterade lugnande budskap framför osäkerhet och vetenskaplig osäkerhet.

På dagens presskonferens upprepades budskapet om låg smittsamhet, endast smittorisk vid långvarig nära kontakt, ingen presymptomatisk smitta osv. Och detta trots att patient 0 nu smittat 9 eller om det är 11 personer.

Om det sitter en person framför tvn och lyssnar på dessa klåpare, och som har flugit på ett plan en smittad fanns på, eller umgåtts med en person som kanske var smittad. Kommer den personen nu leva i samhället som om inget hänt eller frivilligt isolera sig och ta kontakt med smittskyddet? Har Folkhälsomyndigheten något som helst jävla vetenskapligt stöd för att potentiellt smittade lugna medborgare är lika försiktiga vid kontakter som potentiellt smittade uppskrämda medborgare?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in