2026-05-12, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orm Onde
Med tanke på att all daghemspersonal kallar sig för "pedagoger" nuförtiden så förstår jag inte alls varför de inte skulle vilja ha en uppfostranbde roll? De får ju under sin utbildning lära sig allt om "könsroller" och annan PK-skit som de skall indoktrinera barnen med.

Ja enda yrket där dom har samma titel oavsett om dom gått 3 år på högskola m lång el 1 år på komvux m bidrag.
Citera
2026-05-12, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dazzy
Så det är inte dagis uppgift att uppfostra barnen men samtidigt vill de ha tvångsnärvaroplikt från 3 års ålder.
Plus de trycker ner massa HBQTP och icke svensk kultur i halsen på barnen.

Skulle tro det är för språkets skull och eftersom man inte får pinpointa dom som behöver stöd så blir det alla. Olika kulturer känns väl normalt att lära om. Likaså att man får ha klänning el leka med bilar om man vill
Citera
2026-05-12, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
Vem skall uppfostra barenen? Föräldrarna eller samhället?
Det kan tyckas som en onödig fråga, men den blir allt mer aktuell.

På 1970-talet, när det statsbärande partiet enligt östeuropeisk modell ville uppfostra barn till "samhällsmedborgare", så vidtog man en hel mängd åtgärder för att minska föräldrarnas (skadliga?) inverkan på barnens uppfostran. Barnen kunde ju råka få fel värderingar hemifrån!
Normen blev Dagis från blöjålder och uppåt, medan båda föräldrarna skulle ut i arbetslivet och jobba ihop till skatten!

Det gick bättre än väntat. De flesta föräldrar ser idag sina barn mindre tid än dagisfröken gör.

Men nu revolterar tydligen förskolepersonalen:
(min fetstil)
https://www.dn.se/sverige/handla-innan-hamtning-forskolesveriges-vattendelare/

Så hur är det nu? Skall föräldrarna avlasta förskolan i jobbet att uppfostra barnen?
Eller skall föräldrarna uppfostra barnen, med risk att barnen då får "fel" värderingar? Och vad tycker förskolepersonalen i så fall att dom skall göra?

Varför skulle man som förälder ens vilja att främlingar uppfostrar ens barn?
Citera
2026-05-12, 17:01
Medlem
Berit85s avatar
Citat:
Vem skall uppfostra barenen? Föräldrarna eller samhället?
Det kan tyckas som en onödig fråga, men den blir allt mer aktuell.

På 1970-talet, när det statsbärande partiet enligt östeuropeisk modell ville uppfostra barn till "samhällsmedborgare", så vidtog man en hel mängd åtgärder för att minska föräldrarnas (skadliga?) inverkan på barnens uppfostran. Barnen kunde ju råka få fel värderingar hemifrån!
Normen blev Dagis från blöjålder och uppåt, medan båda föräldrarna skulle ut i arbetslivet och jobba ihop till skatten!

Det gick bättre än väntat. De flesta föräldrar ser idag sina barn mindre tid än dagisfröken gör.

Men nu revolterar tydligen förskolepersonalen:
(min fetstil)
https://www.dn.se/sverige/handla-innan-hamtning-forskolesveriges-vattendelare/

Så hur är det nu? Skall föräldrarna avlasta förskolan i jobbet att uppfostra barnen?
Eller skall föräldrarna uppfostra barnen, med risk att barnen då får "fel" värderingar? Och vad tycker förskolepersonalen i så fall att dom skall göra?

Som föräldre förväntar jag mig att huvuddelen av fostran ska ske i skolan.

Jag erbjuder trygghet, värme och kärlek - vilket faktiskt inte är detsamma som fostran. Givetvis har jag också uppfostrat mina barn, men jag tycker det är okej och demokratiskt att det främst sker i grupp, i skolan, där kidsen får frotteras med varandra. Hemmet är lite som en bubbla - spräck en bubblan, lär barnen hålla käften och stå på led så är hälften vunnet! 😁
Citera
2026-05-12, 17:03
Medlem
Berit85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zeddis
Varför skulle man som förälder ens vilja att främlingar uppfostrar ens barn?

För att man känner tillit till de vuxna som arbetar i skolan, och och för att barnen BEFINNER sig i skolan 80% av sin vakna tid. Duh?

En skola utan fostran, vad blir det tror du? Det blir skolSverige anno 2026, AKA fullkomligt jävla kaos. Det blir felknullat. Efterblivet. Lärarna vågar inte ens säga till barnen att gå och snyta sig, vilket innebär att 50% av lågstadiebarnen går runt med torkat snor på överläppen - året runt, varje dag. Det är för fan patetiskt.
Senast redigerad av Berit85 2026-05-12 kl. 17:05.
Citera
2026-05-12, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Berit85
För att man känner tillit till de vuxna som arbetar i skolan, och och för att barnen BEFINNER sig i skolan 80% av sin vakna tid. Duh?

En skola utan fostran, vad blir det tror du? Det blir skolSverige anno 2026, AKA fullkomligt jävla kaos. Det blir felknullat. Efterblivet. Lärarna vågar inte ens säga till barnen att gå och snyta sig, vilket innebär att 50% av lågstadiebarnen går runt med torkat snor på överläppen - året runt, varje dag. Det är för fan patetiskt.

Detta är säkert det mest korkade jag läst på länge. Inte konstigt att folk är så jävla muppiga när föräldrarna inte spenderar en sekund på sina barn och låter främlingar från statliga instutitioner stå för uppfostran. Resultatet blir lydiga drönare, trogna staten med psykiska och känslomässiga problem
Citera
2026-05-12, 17:18
Medlem
Berit85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zeddis
Detta är säkert det mest korkade jag läst på länge. Inte konstigt att folk är så jävla muppiga när föräldrarna inte spenderar en sekund på sina barn och låter främlingar från statliga instutitioner stå för uppfostran. Resultatet blir lydiga drönare, trogna staten med psykiska och känslomässiga problem

Min erfarenhet är att det är just precis föräldrar med den här typen av paranoia som barnen behöver skyddas från.

Och då är jag själv ändå samhällskritiker - de luxe! Jag har sett the Matrix. Jag har läst Silent Weapons for Quiet Wars. Jag vet hur ekorrhjulet funkar.

Men det finns en stor skillnad mellan oss. Jag ser inte skolan som ett hot mot mitt föräldrarskap (eller mot barnen) - utan som ett komplement.

Mina barn älskar skolan!
Citera
2026-05-12, 17:28
Medlem
Naturligtvis skall förskolepersonalen hjälpa föräldrarna att uppfostra barnen. Vad är annars deras roll? Nu när vi har accepterat att föräldrarna/mödrarna ej längre i första hand skall vara hemma och helt ansvara för barnens uppfostran. När barnen börjar den riktiga skolan skall all grunduppfostran vara avklarad.
Citera
2026-05-12, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doosing
Alltså förskolan har hand om barnen den tiden som föräldrarna arbetar. Under den tiden har förskolan såklart fullt ansvar för barnens bästa inklusive fostran. Barnkonventionen är ju dessutom lag nu så det är inget de kan prata sig ur
Vad tycker du barnkonventionen säger om att föräldrarna lämnar bort barnen huvuddelen av deras vakna tid, till någon som kanske inte kan språket så bra, som kanske inte delar föräldrarnas värderingar, som kanske inte förstår ditt barn så bra som du gör?
Barnkonventionen säger nämligen:

"Barnets bästa ska beaktas i alla beslut som rör barn."
Är det bäst för barnet att skeppas iväg i svinottan och lämnas över till någon som föräldern kanske inte riktigt vet vem det är?

"Barnet ska inte hållas åtskilt från sina föräldrar mot sin vilja, utom när det är för barnets bästa."
Är det för barnets bästa att föräldrarna skiljs från barnet under större delen av dess vakna tid, även när barnet inte vill, har "liite feber", etc, bara för att föräldern har ett viktigt möte eller har lovat gå på gymet med kompisen innan jobbet?
Citera
2026-05-12, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Berit85
Som föräldre förväntar jag mig att huvuddelen av fostran ska ske i skolan.

Wow! Och jag som trodde vi älskade "mångfald".

Nu visar det sig att det finns föräldrar som så hatar sig själv att dom hellre låter "det offentliga" forma barnets världsbild än att låta dem växa upp med de värderingar som föräldern har.

Berit måste ha hemska värderingar, eftersom hon inte vill dela dem med sina barn. Jag hoppas Berit är ett undantag, för jag är säker på att nazister, kommunister och islamister inte alls vill att deras barn skall få "samhällets" värderingar, och då blir det nog deras barn som sätter agendan i nästa generation. Berits barn blir istället lydiga lakejer enligt den statliga mallen, "enfald".
Citera
2026-05-12, 17:42
Medlem
shitholecitizens avatar
Vem fan vill att förskolan ska uppfostra deras ungar när den består av massa hucklekärringar från Somalia?
Citera
2026-05-12, 17:50
Medlem
Berit85s avatar
Citat:
Wow! Och jag som trodde vi älskade "mångfald".

Nu visar det sig att det finns föräldrar som så hatar sig själv att dom hellre låter "det offentliga" forma barnets världsbild än att låta dem växa upp med de värderingar som föräldern har.

Berit måste ha hemska värderingar, eftersom hon inte vill dela dem med sina barn. Jag hoppas Berit är ett undantag, för jag är säker på att nazister, kommunister och islamister inte alls vill att deras barn skall få "samhällets" värderingar, och då blir det nog deras barn som sätter agendan i nästa generation. Berits barn blir istället lydiga lakejer enligt den statliga mallen, "enfald".

Du målade just ut den gruppen som inte vill ha sina barn i skolan. Och det är inte jag 🙂

Hatar mig själv, vad får du det ifrån? Jag älskar mig själv! Har många sunda värderingar som jag för vidare till kommande generationer - vikten av en utbildning och sociala kontakter inte minst.

Mina barn får ofta komplimanger för hur sociala och fina de är som människor.

Du sätter verkligen fingret på något viktigt här: extremister, dvs människor med extremt radikala idéer och stort kontrollbehov är livrädda för att deras barn ska "smittas" av samhällets idéer. Jag känner precis tvärtom.

Båda mina föräldrar är lärare. Jag också. Jag gillar helt enkelt skolan, och vet vad den betyder för kids som har det tufft hemma.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in