Citat:
Ursprungligen postat av
buffalo3tys
Jag grundar det på att de flesta offer är i närhet till en förövare. Och de är ju ofta familj/släkt.
Men de där kan du googla för att få klarhet i.
Jag menar att de redan begått brott som kommer fram i samband med publiceringen. D.v.s.. publiceringen leder till att fler offer vågar kliva fram.
Det är tillfälligt på grund av att de redan tagit bort mycket. Tex. kommentar funktionen, Impulskollen,
Sedan så är ju Sara dömd dessutom.
Allt talar för att de inte kommer bli långvarigt.
https://dumpen.se/2026/03/17/lex-dumpen-kommer-nagot-egentligen-att-forandras/
Jag vet att andra organisationer jobbar annorlunda. Och de finns plats för dem också.
Ja jag menar att det är tidigt att utvärdera lagen då den är lite över en månad gammal.
Du grundar det på de faktum av de brott som begåtts och anmälts så är de flesta nära.
Det betyder inte att alla uthängda har begått sådana handlingar.
Det är lite som att säga att alla som haft sex har en dragning till familjemedlemmar så som syskon och föräldrar samt kusiner. Incest är en annan dragning som inte alla har. Jag skulle vilja hävda att det är en högre gräns att begå sådana handlingar mot närstående.
De faktum att Dumpen PROVOCERAR fram brott är inte automatiskt ett bevis på att de begått brott tidigare, om något så är de varierande motstånden till åldern ett tecken på att det troligen är tvärt om.
Detta gäller då främst de som chattat med 14+ mer eller mindre 14,9+.
De som chattat med yngre än 14 kan säkert variera. De som chattat med peddo mamma har vi stor chans till att det finns 2 läger. Ett läger "Jag spelade bara med och ljög för att få träffa mamman men inte barnen" Det är klart att om mamman skulle varit på riktigt hade hon troligen manipulerat fram ett övergrepp men det kan vi inte veta. Andra lägret är de som högst troligen är mer intresserade av barnen än mamman.
Men det betyder inte att chansen för fler offer över ALLA dessa är hög, utan snarare ju mer provocerande som Dumpen varit dess tydligare att det är första gången. Även de fall som Dumpen fått in tips kan vara varierande.
Faktum är att vi inte VET och att göra grova generaliseringar är felaktigt. Du backar upp dina rena antaganden med mer antaganden och felaktig utläsning utav annan statistik.
Men lägg fram fakta som grundar ditt antagande där en korrelation av att vara uthängd är det samma som att de högst troligen varit på andra tidigare.
Citat:
Jag menar att de redan begått brott som kommer fram i samband med publiceringen. D.v.s.. publiceringen leder till att fler offer vågar kliva fram.
Vilket jag påpekat lika gärna kan ge motsatt effekt än du påstår med att de INTE vågar prata om det ALLS. Vilket skulle få kontraproduktiv effekt. Vilket är anledningen till att det är viktigt att i sådana här sammanhang utgå ifrån forskning och utvärdera, de flesta som driver olika typer utav projekt kör utvärderingar årligen för att se vad som fungerar och vad som inte fungerar. Även många projekt som utvärderas utifrån för att se effekten de har och om de uppnår önskad effekt.
Var är minsta lilla självutvärdering ifrån dem? Vad har de ändrat i försök om att uppnå det önskade resultatet? Om något slår de huvudet i väggen säger aj och fortsätter i hopp om att det inte skall göra ont. De ser resultatet men fortsätter mer aggressivt i hopp om att resultatet skall ändras. Något som generellt uppnår motsatta resultat om man försöker framtvinga dem.
Citat:
Det är tillfälligt på grund av att de redan tagit bort mycket. Tex. kommentar funktionen, Impulskollen,
Sedan så är ju Sara dömd dessutom.
Allt talar för att de inte kommer bli långvarigt.
Man kan se det som motsatsen istället, de jobbar aktivt för att bli långvariga.
Impulskollen har de gnällt flertalet gånger om att de blev tvingade att lägga ner.
Kommentarsfunktionen togs bort för att kunna fortsätta då de visste att de inte kunde bekämpa den, det var också en enkel väg ut för dem som presenterades utav JK. "Vi kommer att inleda en undersökning om inte kommentaren tas bort inom 2 veckor" eller vad de fick.
Domen överklagades och rättegången har varit utdragen så mycket det bara går, inte nog med att de första datumet var satt ovanligt långt fram i tiden så sköts den även upp 2 gånger. När/om de landar i nästa instans så kommer den att överklagas till högsta. Där en fällande dom kommer att försöka överklagas till EU. Allt för att den inte skall vinna laga kraft i hopp om att den skall ändras eller rent av bara skjuta fram det.
Övriga är inte lönt att besvara, du skulle framföra fakta på vad lagen betydde och vad du presenterade var mindre värt än krönikan ifrån Jimmie jag nämnde.
Lagtext ifrån åklagarna, lag.nu (eller vad den sidan heter, mins inte på rak arm) eller rent av ifrån regeringen. Vad du presenterade väger lika högt som att jag påstår att det finns en lag där man inte får plocka löv i skogen. Vilket delvis är sant beroende på hur man gör det så kan man dömas för stöld, vandalism eller någon annan lag som rör jordbruk och mark. Men det finns ingen specifik lag som säger att man inte får ta löv i skogen.
Seriöst, istället för alla dina åsikter kan du presentera lite fakta som stärker dem. Oftast presenteras fakta på andras åsikter och antaganden där du säger "Så känner inte jag" ungefär som att de skulle väga högre än ren fakta.