2026-05-12, 15:40
Medlem
Lifestealers avatar
helt ofattbart 40% dödlighet dags att bunkra upp toalettpapper
Citera
2026-05-12, 15:41
Medlem
skogshuggar3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FilipDick
Extremt många dog av covid, tyckte du lockfown mm var fel?

Vi gjorde allt försent! Du vill att vi ska vara sena även denna gång? Pucko

Ojojoj. Pandemin tog slut när pressträffarna upphörde. Smittan fortsatte däremot.
Citera
2026-05-12, 15:43
Medlem
otellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lifestealer
helt ofattbart 40% dödlighet dags att bunkra upp toalettpapper
Toalettpapper var en så dum grej att bunkra under Covid. Jag tror att folk handlade efter vad dom såg på amerikanska TikTok-klipp.
Citera
2026-05-12, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av negrofoben
Ja i det här läget behöver vi inte hetsa upp oss. Läget är under kontroll det blir ingen pandemi.

Vi, vilka vi
Tycker det är mest regeringen
och media som vurmar.....
Citera
2026-05-12, 16:02
Medlem
Abdi-Lena-Alkissons avatar
Gött med ett till misstänkt svensk fall. Nu börjas det .
Hoppas givetvis på att Gunnar Strömmer får det
Citera
2026-05-12, 16:11
Medlem
madnesstookthems avatar
"– Larmet går om personen haft nära kontakt eller suttit plus/minus två rader från den smittade, säger Erik Sturegård."

FÖR I HELVETE! Två rader!!? Samtliga ombord borde väl för fan sättas i karantän

Ytterligare en svensk person har isolerats på grund av hantavirus, rapporterar DN.

Personen ska ha befunnit sig i närheten av en smittad person på en flygning från Johannesburg i Sydafrika.

– Vi har fått information om en person hemmahörande i Sverige som kan ha utsatts för smitta, säger Erik Sturegård, biträdande statsepidemiolog på Folkhälsomyndigheten, till tidningen.

Regionen där personen bor har fått information och vidtagit åtgärder.

Risken för att personen är smittad bedöms vara låg.

Folkhälsomyndigheten fick informationen från WHO.

– Larmet går om personen haft nära kontakt eller suttit plus/minus två rader från den smittade, säger Erik Sturegård.

Sedan tidigare är en svensk isolerad i sitt hem efter att ha befunnit sig ombord det hantavirus-drabbade kryssningsfartyget.

Källa: Aftonbladet
Citera
2026-05-12, 16:18
Medlem
zerocolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GenusKhan
Exakt. Ignorera skiten så går monstret upp i rök och ingen lyder befängda påhitt när deras kritiska tänkande är totalt bortkopplat i manisk hypokondri utan orsak.

The only thing we have to fear is fear itself. (Citat från en mordisk dåre iofs, men sant ändå)

Det är nog inte så dumt att ta ett virusutbrott på allvar och att använda sig av vedertagna metoder för att förhindra smittspridning.
Naturligtvis är det som vanligt med knepiga historier i sociala media, men det är ju ändå inget nytt.
Det är svårt att både vara kritisk och försiktig samtidigt, det håller jag faktiskt med om. Men jag skulle inte gå så långt som att ignorera det helt och hållet och bara hoppas på att ha tur.
Jag tror att man ska ”jaga” myndigheterna och stödja vården, det är ändå de sistnämnda som är hjältarna i den här situationen.
Jag har stor respekt för dem som aktivt agerar för att hjälpa medmänniskor med smittsamma sjukdomar, det är bra gjort av dem att ta den kalkylerade risken att själv bli smittad och dessutom sedan få sitta i karantän för att rädda andras liv. Det är väl självklart att de ska ha tillgång till skyddsutrustning och vaccin, och samtidigt ska det finnas bra forskning och utbildning.
Citera
2026-05-12, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoakimBall
COVID hade inte 10-30% dödlighet vafan snackaru om. 0.9% varav de som dog var redan i dålig skick.. lustigt npg ... ingen .. noll människor i Sverige dog av influensan dessa år! mirakulöst!

Du får nog läsa igen.
Citera
2026-05-12, 16:28
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av misssommar
Svensken från MV Hondius hålls isolerad i sin bostad tydligen, men om han smiter ut då...

– Om läget på något sätt skulle förändras så är ju vi redo att klassa upp den till samhällsfarlig om behovet skulle uppstå.
Men i nuläget så har vi de verktyg vi behöver, säger tf statsepidemiolog Erik Sturegård.

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/regeringen-haller-presstraff-om-hantaviruset/

Ja det är för mig helt sinnesjukt hur de hanterar detta… dom bara förlitar sig på personen ska följa rådet att hålla sig isolerad. Men dom har noll koll på om personen nästa helg står på dansgolvet. Eller går till affärer.
Citera
2026-05-12, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Ja det är för mig helt sinnesjukt hur de hanterar detta… dom bara förlitar sig på personen ska följa rådet att hålla sig isolerad. Men dom har noll koll på om personen nästa helg står på dansgolvet. Eller går till affärer.

Håller med, Vet ej hur de kan hålla koll,
restriktioner verka folk strunta i ändå.
Citera
2026-05-12, 16:32
Medlem
Comitiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MDMArookien
Till skillnad från Covid så verkar detta ha betydligt högre dödlighet. Man får sätta frihet i relation till risk. Tror inte ens de mest inbitna högermänniskorna kommer motsätta sig karantän när det är 10-30% dödlighet. Covid var som en ny influensa på sin höjd i jämförelse och därför tyckte folk det var onödigt att ta ett vaccin som hade stressats fram.

Covidpandemin skördade miljontals dödsoffer enligt WHO och andra källor.
Citera
2026-05-12, 16:33
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av otello
Toalettpapper var en så dum grej att bunkra under Covid. Jag tror att folk handlade efter vad dom såg på amerikanska TikTok-klipp.

Folk var nog rädda att inte kunna lämna hemmet igen på dagar eller kanske veckor. Toapapper är något man gärna vill ha hemma då. Även fasta och konserver försvann från hyllorna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in