2026-05-12, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cyborg2030
Kodning med AI-Agenter har mognat otroligt mycket på ett år. För ett år sedan blev det jättemycket fel när jag testade. I dag ser det mycket bättre ut. Man kan inte därför lansera en ny produkt på ett par månader, inte riktigt än. Men snart. Det lär nog dyka upp en hel del nya tjänster redan senare under det här året, Q3-Q4. Mycket kommer vara dåligt, från lycksökare som inte vet vad de gör. De kommer ha en snygg frontend men dålig kvalitet på allt annat. Men det kommer också finnas de som gör rätt saker på rätt sätt. Och som nu kan göra det 20 gånger snabbare. Det kommer att skaka om branschen. Old-school företag kommer att gå i konkurs. Folk kommer att få sparken. Juniora utvecklare kommer att söka jobb inom bygg och vården.

Och tror du att den reala kostnaden är för EN sådan agent? Ni tänker väldigt förenklat.
Redan nu börjar AI blir för dyrt för företag att använda på en riktig nivå, hur ska de ens ha råd framöver?
Om ditt företag är i behov av AI idag istället för en anställd, du förstår väl vad du gör med det?
Du kanske tjänar på det kortsiktigt, så länge det är subventionerat, men så fort de drar in det stödet, vad är det som säger att big tech då inte ersätter varenda företag som använder AI-agenter?

"låt oss göra vår affärsmodell helt beroende av big tech utan att förstå att vi också då möjliggör att de kan ersätta oss vilken dag som helst".
Citera
2026-05-12, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlackRockInc
Enda anledningen till att ens normala företag har råd med AI är för att riskkapitalister subventionerar det.

Mycket tvivelaktigt. De mest pessimistiska rapporterna jag sett är att medelstarka AI-modeller som t.ex. Claude Sonnet i nuläget är underprissatta med ungefär 30 ggr till break even, så en prenumeration skulle kosta USD $600/månad istället för $20. Även vid detta pris skulle ett abbonemang vara attraktivt då en enda subscription kan ersätta flera juniora anställda assistenter inom flertalet discipliner. Det skulle potentiellt vara attraktivt även vid $1000/månad.
Citera
2026-05-12, 12:39
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Och tror du att den reala kostnaden är för EN sådan agent? Ni tänker väldigt förenklat.
Hittills har jag klarat mig på standardkontot på betald Github, ca 300 kr/månad.
Om jag överstiger det kanske jag åker på 2-300 till i usage based billing i värsta fall.
Det är ju värt de när jag kan koda 10x mer på en dag, lågt räknat.
Skulle jag anställa en junior kostar det 60 tusen i månaden inkl allt.
Men då måste jag lära den personen 150 olika saker.
Copilot-Agenten är värd betydligt mer än några hundralappar.
Vad tror du att det kostar?

Om du inte vet något om detta kanske du skulle testa att uttrycka dig mindre raljerande?
Citera
2026-05-12, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dryckeshorn
Mycket tvivelaktigt. De mest pessimistiska rapporterna jag sett är att medelstarka AI-modeller som t.ex. Claude Sonnet i nuläget är underprissatta med ungefär 30 ggr till break even, så en prenumeration skulle kosta USD $600/månad istället för $20. Även vid detta pris skulle ett abbonemang vara attraktivt då en enda subscription kan ersätta flera juniora anställda assistenter inom flertalet discipliner. Det skulle potentiellt vara attraktivt även vid $1000/månad.

Du vet inte vad du pratar om.
Uber använde upp hela sin AI-budget innan Q1 ens var färdigrapporterat.
Riktiga företag använder inte 20$ modeller som är kraftigt nerfade.
Du är pinsam att diskutera med.
Citera
2026-05-12, 12:58
Medlem
Citat:
Hittills har jag klarat mig på standardkontot på betald Github, ca 300 kr/månad.
Om jag överstiger det kanske jag åker på 2-300 till i usage based billing i värsta fall.
Det är ju värt de när jag kan koda 10x mer på en dag, lågt räknat.
Skulle jag anställa en junior kostar det 60 tusen i månaden inkl allt.
Men då måste jag lära den personen 150 olika saker.
Copilot-Agenten är värd betydligt mer än några hundralappar.
Vad tror du att det kostar?

Om du inte vet något om detta kanske du skulle testa att uttrycka dig mindre raljerande?

Men snälla någon, du jämför ditt personliga bruk - där du inte ersätter någon med det din AI producerar - med vad en företagsanställd producerar? huh?
Jag borde inte ens diskutera det här ämnet på flashback.
Det märks att svenskar är alldeles för opålästa för att diskutera med.

Och även om vi skulle underhålla din teori att det är så billigt att ersätta en anställd och AI är "så bra", varför ser vi inte anställda i svenska bolag helt ersatta just nu?

Minns ni Klarna? Som sparkade över 50% och påstod att AI var så grym, som sedan blev tvungna att återanställa en massa personal...
Senast redigerad av BlackRockInc 2026-05-12 kl. 13:00.
Citera
2026-05-12, 13:10
Medlem
Korv-Bajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Men det är ju inte AI, Intelligens. Ni har bara hittat ett bättre verktyg. Det är som att säga att sekreterare som fick en PC 1980 plötsligt var i AI-världen när de kunde skriva 5 gånger fler texter än på maskin.

På tal om det.

År 1975, när datorerna skulle ta över, jobbade ca 10-15 miljoner människor med att sitta och knacka på mekaniska skrivmaskiner.

Idag, ett halvt sekel senare, jobbar ca 2 000 miljoner människor med att sitta och knacka på elektroniska skrivmaskiner (datorer).

Alltså mer än 100 gånger så många!

Hur många människor måste sitta och fjäska för, och gulla med, AI:arna om några år.
Citera
2026-05-12, 13:16
Medlem
Citat:
Riktiga företag använder inte 20$ modeller som är kraftigt nerfade.
Du är pinsam att diskutera med.

Right back at ya. Ingen koll på uber ska erkännas och vad deras ai-spenderingar betydde.
Det kan vara så att de gjort något klumpigt, typ låtit utvecklingsteam och annan personal använda ai-tokens för löpande räkning utan egentlig plan. Då blir det ofta sådär.

Vet inte ens vad "nerfade" betyder, men det har ingen större betydelse.

Ger du Claude Sonnet 4.6 uppgiften att implementera en applikation i form av en "medelsvår" välspecificerad uppgift, kommer den i majoriteten av fallen fullkomligt sopa banan med vad riktigt vassa juniorer i programmering producerar med samma specifikation som bas. Och den gör det på fem minuter, inte fem timmar eller dagar. Jag förstår inte ens varför det ska diskuteras huruvida detta är attraktivt som ett alternativ till anställda, även om det kostar 50 ggr mer än idag att nyttja tjänsterna. Det är ju helt uppenbart.
Citera
2026-05-12, 13:27
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Men snälla någon, du jämför ditt personliga bruk - där du inte ersätter någon med det din AI producerar - med vad en företagsanställd producerar? huh?
Jag borde inte ens diskutera det här ämnet på flashback.
Det märks att svenskar är alldeles för opålästa för att diskutera med.

Och även om vi skulle underhålla din teori att det är så billigt att ersätta en anställd och AI är "så bra", varför ser vi inte anställda i svenska bolag helt ersatta just nu?

Minns ni Klarna? Som sparkade över 50% och påstod att AI var så grym, som sedan blev tvungna att återanställa en massa personal...
Jag arbetar professionellt med detta. Nej, du borde inte trolla mer på Flashback. Försvinn

https://tech-insider.org/tech-layoffs-2026-ai-workforce-impact/#toc-0
Citera
2026-05-12, 13:33
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Korv-Bajs
På tal om det.

År 1975, när datorerna skulle ta över, jobbade ca 10-15 miljoner människor med att sitta och knacka på mekaniska skrivmaskiner.

Idag, ett halvt sekel senare, jobbar ca 2 000 miljoner människor med att sitta och knacka på elektroniska skrivmaskiner (datorer).

Alltså mer än 100 gånger så många!

Hur många människor måste sitta och fjäska för, och gulla med, AI:arna om några år.
Hehe det är sant, innan industrierna i början av 1800-talet jobbade 98% av europeerna som bönder och 1% i industrin. Efter industrialiseringen, som innebar att maskiner ersatte människor, så jobbade 1% som bönder och 30% i industrin.

I analogi med detta kommer AI att skapa 1 miljard jobb på 30 år. Vi som är elaka säger att alla dessa behövs för att övervaka AI.
Citera
2026-05-12, 13:53
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
I analogi med detta kommer AI att skapa 1 miljard jobb på 30 år. Vi som är elaka säger att alla dessa behövs för att övervaka AI.
Eftersom AI:n redan har börjat med utpressning och mordförsök är det iofs ett rimligt antagande att många människor måste arbeta som barnvakter eller poliser för att hantera alla destruktiva modeller och agenter. Frågan är om människan vinner den matchen när AGI överträffar vår intelligens med råge. Inte sannolikt.
Citera
2026-05-12, 14:38
Medlem
jcockers avatar
Citat:
Du hänger inte med i svängarna.
Jag trodde att ni ungdomar brukade göra det.

Claude Mythos Benchmarks Explained: 93.9% SWE-bench & Every Record Broken (2026)

Key Takeaways

93.9% SWE-bench Verified -- a 13.1 percentage point jump over Claude Opus 4.6 (80.8%) and the highest score ever recorded on the industry's most-watched coding benchmark.

97.6% on USAMO 2026 -- a 55.3-point leap over Opus 4.6 (42.3%) and 2.4 points above GPT-5.4 (95.2%), putting Mythos at near-perfect on competition-level mathematics.

Mythos beats GPT-5.4 on every shared benchmark including SWE-bench Pro (+20.1 pts)

...

Not publicly available -- Mythos is restricted to Project Glasswing security partners due to its cybersecurity capabilities.

https://www.nxcode.io/resources/news/claude-mythos-benchmarks-93-swe-bench-every-record-broken-2026
De vågar inte släppa Claude Mythos.
Den är för bra på dataintrång.
Vi människor har inget fungerande försvar.

Släpp din coping strategy och kom in i matchen, grabben.
Och du tror fortfarande att du befinner dig var?
Citera
2026-05-12, 14:44
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Eftersom AI:n redan har börjat med utpressning och mordförsök är det iofs ett rimligt antagande att många människor måste arbeta som barnvakter eller poliser för att hantera alla destruktiva modeller och agenter. Frågan är om människan vinner den matchen när AGI överträffar vår intelligens med råge. Inte sannolikt.
Om något i framtiden har högre intelligens eller bättre arbetskapacitet än människan så kommer detta något att konkurrera ut människan om alla jobb, eftersom vår värld bygger på konkurrens.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in