2026-05-12, 12:57
Medlem
Nu uppger tv4 att svensken som rest med fartyget till Sankta Helena och sen flugit hem, nu satts i karantän utan symptom.

När det kom fram att en svensk varit med på kryssning så hade DN talat med mannen och då satt han inte i karantän.

Så det är alltså viktigt att isolera sig trots allt? Ja man kan ju undra vad myndigheterna vet, som vi inte vet. Mannen hade lika gärna kunnat skippa isoleringen vid det här laget. Han lär ju ha smittat ner sin arbetsplats, lokala matbutiken och alla andra platser han besökt innan han isolerades.
Citera
2026-05-12, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grantoppen2
För att de baserar det på spridningen från tidigare utbrott och inte hur det faktiskt potentiellt KAN spridas gissar jag. Man har dragit slutsatsen att det krävs nära kontakt men egentligen vet man inte. Jag tror jag läste att hela människa - människa spridningsgrejen är något man tror finns eftersom det inte håller att personer alla skulle ha blivit smittade av en gnagare vid tidigare utbrott. Men egentligen vet man inte mycket om den smittvägen. Men eftersom de utbrotten avstannat och den smittväg man vet existerar djur - människa är mer säker info så drar man felaktigt slutsatsen att det ”krävs en del” för smitta mellan människa till människa. Så tror jag det ligger till. Men det kanske är lika smittsamt som influensa bara att man inte har några sådana uppgifter att gå på. Tidigare utbrott kanske skett i små grupper där människor inte har råd att ta flyget till andra sidan jorden nästa dag. Därför har de klingat ut…

Livsfarliga slutsatser de drar. Räcker ju att tänka lite.
Bra analys. Så tror jag också att det är.
Senast redigerad av Upp-till-bevis 2026-05-12 kl. 13:14.
Citera
2026-05-12, 13:09
Medlem
Tack för analys on point.

Citat:
För att de baserar det på spridningen från tidigare utbrott och inte hur det faktiskt potentiellt KAN spridas gissar jag. Man har dragit slutsatsen att det krävs nära kontakt men egentligen vet man inte. Jag tror jag läste att hela människa - människa spridningsgrejen är något man tror finns eftersom det inte håller att personer alla skulle ha blivit smittade av en gnagare vid tidigare utbrott. Men egentligen vet man inte mycket om den smittvägen. Men eftersom de utbrotten avstannat och den smittväg man vet existerar djur - människa är mer säker info så drar man felaktigt slutsatsen att det ”krävs en del” för smitta mellan människa till människa. Så tror jag det ligger till. Men det kanske är lika smittsamt som influensa bara att man inte har några sådana uppgifter att gå på. Tidigare utbrott kanske skett i små grupper där människor inte har råd att ta flyget till andra sidan jorden nästa dag. Därför har de klingat ut…

Citera
2026-05-12, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 415brushan
Jodå. Jag är en av dem. Tror absolut detta är planerat.

Enig. Jag har svårt att förstå hur folk INTE kan vara en gnutta misstänksamma och se igenom skiten. Vi lever i helt olika världar antar jag...
Citera
2026-05-12, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lur3faxen
Enig. Jag har svårt att förstå hur folk INTE kan vara en gnutta misstänksamma och se igenom skiten. Vi lever i helt olika världar antar jag...
Är våra myndigheter med på detta spel då eller också lurade menar du?
Citera
2026-05-12, 14:11
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 415brushan
Jodå. Jag är en av dem. Tror absolut detta är planerat.
Vem har planerat det och hur ser planen ut?
Citera
2026-05-12, 14:25
Medlem
Translesbisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Det finns saker man uppenbarligen inte berättar.

Enligt SVT Nyheter så beskriver man hur det kan smitta.

"Andesvirus är en av få varianter som också kan spridas mellan människor. Det kräver nära, intensiv och långvarig fysisk kontakt, exempelvis genom att dela säng en hel natt. Huvudsakligen smittar man under den fas man har symptom."

Men sedan läser man om läkaren på fartyget också blivit smittad. Skumt, han kan väl knappast sovit ihop med smittade. Och läkare brukar ha bra koll på hygien och smittspridnings risker.

Och slutet på citerade texten indikerar på att man även smittar före symptom.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/guide-fa-koll-pa-hantavirus-fran-symtom-till-spridning
Vid ett hantavirusutbrott i Argentina 2018 så smittades flera personer på ett födelsedagskalas bara genom att sitta vid samma bord som den infekterade individen.
https://www.france24.com/en/live-news/20260511-hantavirus-outbreak-renews-painful-memories-for-patagonian-village
Citat:
"The person with the virus was just sitting at the same table as my dad. And at that table there were several people who got infected, and people died," Mailen recalled.
Citera
2026-05-12, 14:27
Medlem
Monerokungens avatar
Citat:
Inte alls osannolikt, i en familj lär ju alla få det om en får det. Hur tänker du? 30-40% kommer då att dö, typ halva familjen i genomsnitt alltså.

Jag skrev fel! Menar matematisk osannolikt att alla klarar sig i en stor familj.
Citera
2026-05-12, 14:39
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T5000
Denna Svensk som befanns sig på fartyget vet någon vilken stad denna befinner sig i?

Trodde att man skulle köra denna person till en infektionsklinik och ha ständigt översikt under inkubationstiden men tydligen kör vi Tegnell stilen med frivillig karantän i hemmet:

"En svensk man befann sig ombord på fartyget och följs nu av smittskyddet i regionen där han bor. Enligt Folkhälsomyndigheten har mannen inga sjukdomssymtom men håller sig isolerad i hemmet eftersom inkubationstiden, tiden mellan att man blir smittad och sen blir sjuk, kan pågå i upp till två månader. Vanligen är den 2–4 veckor."

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/regeringen-och-fhm-haller-presstraff-om-hantaviruset
Varför har dom inte gått ut tidigare med att en svensk var med där?

Det avslöjades i dag!
Hur många har hittills varit i den här personens närhet?

Det var lika dant när corona började spridas hade Sverige någon koll på resenärer som kom till Sverige? Nej det är som vanligt det tog ett par månader så på flygplatsen frågades om dom kände sig förkylda folk svarade nej och då var det bara att fortsätta in i landet så coronan ville Sverige släppa lös här nu är det nog samma sak dom vill släppa lös det här elendet också vad är det för fel på att inte låta smittat folk vara i närheten av andra?

Och vadå isolera sig i sitt hem, paddla människan ensam i en kanot från båten rakt in i sitt hem träffade ingen, inte varit i närheten av någon annan innan personen klev in i sitt hem, inte har eller ska öppna sin dörr för att handla mat eller något?

Nä just det!

Grattis att ni inte gick ut med detta tidigare Sverige i ett nötskal nu har vi skit viruset här också, blir så trött på sånt här
Citera
2026-05-12, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Upp-till-bevis
Bra analys. Så tror jag också att det är.

Men enligt mig är detta helt fel sätt att dra slutsatser. Det sättet att tänka fungerar kanske när det gäller annat, men inte när det kommer till farliga virus. Man kan inte bygga slutsatser om hur viruset fungerar på hur smittspridningen sett ut tidigare i små lokala utbrott med kanske helt andra förhållanden.

De kan väl säga som det är istället - de vet inget om smittspridningsvägen människa till människa! De känner bara till hur det sprids från djur till människa. Djur pussar ex inte människor, djur är typ aldrig i nära kontakt med människor och lik förbannat sprider det sig ändå via exkrementer, damm osv och viruset klarar sig i dagar utanför värden! Vad händer då om människor använder samma toalett, pussas osv? De vet inte! Kan det spridas människor emellan så får det ju en jävla hjälp jämfört med från djur till människa, eller hur? Kan det klara sig utanför kroppen så kan det väl minst sagt spridas med en nysning eller puss? Vore ju övernaturligt konstigt annars.
Senast redigerad av Grantoppen2 2026-05-12 kl. 14:49.
Citera
2026-05-12, 14:44
Medlem
Citat:

Googla, det har konstaterats fall även i mycket stora städer med omfattande flygtrafik, har ändå varit mycket begränsad spridning.

Jag tror att såna där kryssare är väldigt speciella i det här hänseendet. Man bor isolerat och tätt inpå varandra dygnet runt. Ett superspridarevent per definition.
Citera
2026-05-12, 14:47
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Translesbisk
Vid ett hantavirusutbrott i Argentina 2018 så smittades flera personer på ett födelsedagskalas bara genom att sitta vid samma bord som den infekterade individen.
https://www.france24.com/en/live-news/20260511-hantavirus-outbreak-renews-painful-memories-for-patagonian-village
Intressant.
Då kanske smittspridning är liknande som covid. Att viruset kan färdas med salivdroppar flera meter.
Kan förklara varför läkaren på båten blev smittad.

Troligen kommer vi snart se fler smittade som blir sjuka. Hoppas givetvis inte för då är det ett elände vi har framför oss.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in