2026-05-12, 02:50
Medlem
Fojoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HipToBeSquare
Benjamin (Mileikowsky) Netanyahu vill dra ner USA stöd till Israel till noll ("to draw down to zero the American financial support").

https://www.cbsnews.com/news/netanyahu-us-israel-iran-60-minutes-transcript/

Som bekant är Israel nuvarande helt beroende av USA, minst inte med deras krig mot Iran där USA tvingas göra grovjobbet. Om man ska tolka artikeln så vill Israel bli en stormakt likt brittiska imperiet i mellanöstern med vasallstater runt omkring som istället för USA gör grovjobbet.

Med tanke på historien med Israel, kommer det ens vara möjligt. Arabbefolkningen är minst sagt skeptiska till Israel och att Israel skulle kunna kontrollera arabvärlden utan USA är en svår uppgift.

Vad tror ni, är det ens möjligt för Israel kan kontrollera hela arabvärlden utan USA?

Jag tror att du är extremt korkad och saknar kunskap om historia helt. Israel klarade sig helt utan USA fram till 80-talet och är inte helt beroende.
Citera
2026-05-12, 02:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fojos
Jag tror att du är extremt korkad och saknar kunskap om historia helt. Israel klarade sig helt utan USA fram till 80-talet och är inte helt beroende.

Haha, nej
Trollar du oss?
Citera
2026-05-12, 07:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glorzo
Haha, nej
Trollar du oss?

Israel besegrade den förenade arabvärlden helt utan amerikanskt stöd i självständighetskriget 1948. Sen besegrade Israel återigen den förenade arabvärlden, ja fullständigt slaktade er, i sexdagarskriget 1967, återigen utan amerikanskt stöd (men araberna stöttades av Sovjetunionen). Slutligen bankade Israel skiten ur den förenade arabvärlden 1973, trots att Sovjetunionen då både hade utbildat och till tänderna beväpnat sina vasallstater i Mellanöstern, men denna gång fick Israel lite påfyllning med ammunition.

Men visst, jag förstår att det är genant för er araber att pyttelilla judiska staten gång på gång besegrar hela arabvärlden plus Sovjetunionen i krig och därför har diktat upp myten om att det är pga USA.
Citera
2026-05-12, 07:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Israel besegrade den förenade arabvärlden helt utan amerikanskt stöd i självständighetskriget 1948. Sen besegrade Israel återigen den förenade arabvärlden, ja fullständigt slaktade er, i sexdagarskriget 1967, återigen utan amerikanskt stöd (men araberna stöttades av Sovjetunionen). Slutligen bankade Israel skiten ur den förenade arabvärlden 1973, trots att Sovjetunionen då både hade utbildat och till tänderna beväpnat sina vasallstater i Mellanöstern, men denna gång fick Israel lite påfyllning med ammunition.

Men visst, jag förstår att det är genant för er araber att pyttelilla judiska staten gång på gång besegrar hela arabvärlden plus Sovjetunionen i krig och därför har diktat upp myten om att det är pga USA.

Haha nej, men kul att du avslöjar varhän dina lojaliteter finnes.
Uppenbar jude lol.
Citera
2026-05-12, 07:49
Medlem
Citat:
Uppenbar jude lol.

Att du skriver "nej" förändrar på intet sätt historiska fakta. Hjärntvätten är stark i dig. Men jag finns här som stöd om du bestämmer dig för att någon gång bygga en faktabaserad världsbild.
Citera
2026-05-12, 07:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Att du skriver "nej" förändrar på intet sätt historiska fakta. Hjärntvätten är stark i dig. Men jag finns här som stöd om du bestämmer dig för att någon gång bygga en faktabaserad världsbild.

Mitt Nej det "beskriver" ställningstagandet och hur jag skrattar åt dig.

Jag är väl för fan gammal nog att inse hur efterbliven den där konflikten är.

Men jag misstänker att du hoppas att jag har noll koll, och därför ser till dig för vägledning.

Är det så?
Citera
2026-05-12, 08:18
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Propaganda i sitt esse! Juden kommer ALDRIG säga nej till en enda extra Shekel... Det är emot judens natur, så enkelt är det. Benjamin N. älskar politiska utspel och har gjort MÅNGA sådana i sitt politiska liv.
Citera
2026-05-12, 08:27
Medlem
Det beror på att det nu finns fler pro palestinier än pro israeler i amerikansk politik. Sionismen är påväg att utrotas och man vill inte längre vara en slav för sionistiska staten. Framöver lär isreal få betydligt värre problem när väst sedan sviker
Citera
2026-05-12, 08:27
Medlem
415brushans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HipToBeSquare
Benjamin (Mileikowsky) Netanyahu vill dra ner USA stöd till Israel till noll ("to draw down to zero the American financial support").

https://www.cbsnews.com/news/netanyahu-us-israel-iran-60-minutes-transcript/

Som bekant är Israel nuvarande helt beroende av USA, minst inte med deras krig mot Iran där USA tvingas göra grovjobbet. Om man ska tolka artikeln så vill Israel bli en stormakt likt brittiska imperiet i mellanöstern med vasallstater runt omkring som istället för USA gör grovjobbet.

Med tanke på historien med Israel, kommer det ens vara möjligt. Arabbefolkningen är minst sagt skeptiska till Israel och att Israel skulle kunna kontrollera arabvärlden utan USA är en svår uppgift.

Vad tror ni, är det ens möjligt för Israel kan kontrollera hela arabvärlden utan USA?

Yeah, sure

Tror inte ett smack på detta. De försöker vända folks vrede i desperat försök att låtsas inte längre vilja stjäla amerikanska skattepengar.

Självklart har de hittat ett sätt att föra ut pengarna i smyg istället.

En parasit kommer inte självmant släppa taget om sitt värdedjur.
Citera
2026-05-12, 08:29
Medlem
415brushans avatar
Citat:
Uppenbar jude lol.

Det kryllar av judar här inne samt generellt kryllar det av kryptojudar i Sverige. De är överallt
Citera
2026-05-12, 08:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 415brushan
Det kryllar av judar här inne samt generellt kryllar det av kryptojudar i Sverige. De är överallt

Bryr jag mig inte om, bara påpekar att de finns.
Citera
2026-05-12, 10:11
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Stödet är inte särskilt stort i pengar vad jag förstår, 60 miljarder kronor:
https://usafacts.org/answers/how-much-foreign-aid-does-the-us-provide/countries/israel/
Israel kan lätt vara utan de pengarna, om befolkningen via propaganda kan fås att leva lite sparsammare med lite högre skatter.

Den summan är så liten att någon judisk multimiljardär i USA skulle kunna betala den. Det är redan så att AIPAC och den judiska lobby-maffian i USA styrt av miljardärer i princip äger hela kongressen och senaten, och Trump och hans familj. Den är så kraftfull att den fick USA att starta krig mot Iran fast USA inte har någonting att vinna av detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in