2026-05-11, 22:09
Medlem
HugoStieglitzs avatar
Polisen och Hagabadet är i hetluften för konflikter med transpersoner.

Om vi hade haft krav på ett tredje omklädningsrum för trans/ickebinära så hade vi sluppit allt det här tjafset i framtiden. Inga kukar som viftar i duschen framför flickorna. Inga AIS-kvinnor som sjasas in bland männen för att de är födda med kuk. Transkvinnor kan hänvisas dit o de inte anses välkomna bland ciskvinnor. Man behöver inte ens lyfta på kjolen för att kolla på folks könsorgan eller göra konstiga ID-kontroller.

Ett omklädningsrum för cismän och ett annat för ciskvinnor - där täcker man väl in typ 99% av befolkningen. Den lilla grupp som blir kvar kan då nyttja ett tredje omklädningsrum (som kan vara jättelitet i förhållande till de andra). Detta kan vara en (okönad) handikapptoalett med dusch i många fall, som ändå måste finnas pg.a regler om tillgänglighet.

Alla blir nöjda och vi slipper ha det här kulturkriget. Är det inte bara den bästa lösningen?

Enda nackdelen som jag kan se är väl att typer som Kent Ekeroth inte längre kommer att kunna skrämma LHS-pöbeln med att hengubbar ska olla småflickor i bastun... om det nu ens någonsin har hänt.
Citera
2026-05-11, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Nej. Mentalsjuka pervon får väl byta om hemma eller inne på toan om de inte vet vart de skall gå. Kukbärare går till herrarnas, fittbärare går till damernas - svårare än så är det inte.

TS föreslog just handikappstoan som är tvungen att finnas och antagligen har dusch också. För en normalstor anläggning är det rimligen tillräckligt för den mängd transor som besöker. Är det riktigt stor anläggning så kan det vara befogat att ha mer utrymme för dessa.

Däremot bortser du ju från problemet med transor som inte har kirurgerat om sig (än). Där är det ju ett problem om man bara går på vad som finns mellan benen eftersom det ju inte syns utanpå. Testa du att gå in i fel omklädningsrum och försöker lugna dem med att du minsann har rätt sak mellan benen. Det är just därför det är problem med vanliga omklädningsrummet för dessa.
Citera
2026-05-11, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Nej. Mentalsjuka pervon får väl byta om hemma eller inne på toan om de inte vet vart de skall gå. Kukbärare går till herrarnas, fittbärare går till damernas - svårare än så är det inte.

Ja, kissa kan man ju göra i duschen medans toan ockuperas det är ju först när man ska bajja det blir värre. Sedan vet jag inte hur stort problemet egentligen är och man kan ju vrida och vända på saker och ting som man vill. Jag bor exempelvis ofta på hotell och har mer än en gång tyckt det är trist att kvinnor och män ofta inte kan dela bastu.

Nu är väl inte det riktigt samma sak men samtidigt... Vet inte om jag som man uppskattar att bli smygtittad på mest av en annan man eller kvinna, känns som att det kanske vore trevligare med en kvinna. Men som kvinna skulle det nog kännas lite spännande att bli smygtittad på från båda könen. Nu talade vi visserligen om ett tredje kön så jag vet inte, frågan är svår.

Hur känner du inför Buck Angel? Är h*n kvinna eller man?

Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
TS föreslog just handikappstoan som är tvungen att finnas och antagligen har dusch också.

Smart! Men hur gör då jag som rullstolsburen? Tycker du inte att såna som mig redan ar tillräckligt med svårigheter i samället?
Senast redigerad av Mechila 2026-05-11 kl. 22:35.
Citera
2026-05-11, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HugoStieglitz

Om vi hade haft krav på ett tredje omklädningsrum för trans/ickebinära så hade vi sluppit allt det här tjafset i framtiden. Inga kukar som viftar i duschen framför flickorna. Inga AIS-kvinnor som sjasas in bland männen för att de är födda med kuk. Transkvinnor kan hänvisas dit o de inte anses välkomna bland ciskvinnor. Man behöver inte ens lyfta på kjolen för att kolla på folks könsorgan eller göra konstiga ID-kontroller.

Ett omklädningsrum för cismän och ett annat för ciskvinnor - där täcker man väl in typ 99% av befolkningen. Den lilla grupp som blir kvar kan då nyttja ett tredje omklädningsrum (som kan vara jättelitet i förhållande till de andra). Detta kan vara en (okönad) handikapptoalett med dusch i många fall, som ändå måste finnas pg.a regler om tillgänglighet.

Alla blir nöjda och vi slipper ha det här kulturkriget. Är det inte bara den bästa lösningen?

Enda nackdelen som jag kan se är väl att typer som Kent Ekeroth inte längre kommer att kunna skrämma LHS-pöbeln med att hengubbar ska olla småflickor i bastun... om det nu ens någonsin har hänt.

Eventuellt kan man ju tänka sig att det finns endel vanliga som gärna byter om i blandat omklädningsrum och då kanske det kan finnas utrymme för större omklädningsrum. Där kan gärna DO:s personal få byta om

Vidare kan jag nog tycka att det i konsekvensens namn kunna finnas utrymme för förvaringsskåp för de som kommer ombytta och bara skall slänga in ytterkläderna. De kanske inte borde behöva använda omklädningsrum för detta. Samt att de som bytit om på nämnda toa kanske behöver slänga in sina grejer i något förvaringskåp också.
Citera
2026-05-11, 22:37
Medlem
Citat:

För det första så existerar inte begreppen cisman och ciskvinna. Antingen så är du man eller kvinna.

Dessutom är grundproblemet att många som är trans ser sig själva som det könet de har försökt övergå till...
Citera
2026-05-11, 22:41
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
TS föreslog just handikappstoan som är tvungen att finnas och antagligen har dusch också. För en normalstor anläggning är det rimligen tillräckligt för den mängd transor som besöker. Är det riktigt stor anläggning så kan det vara befogat att ha mer utrymme för dessa.

Ja jag håller med om att detta hade räckt, att sätta in en dusch på handikapptoaletter (om det inte finns). Men att lagstifta det, vad tycker du om det?
Citera
2026-05-11, 23:02
Medlem
triptykens avatar
Jag är litet intresserad av detta för att jag minns 90-talet. Många av er är gamla nog för att minnas den tiden med. Diskussioner om bögar i omklädningsrummen som skulle flukta på män och allt därimellan.
För oss homon från den tiden så var det genuint litet överraskande. Att vara en tonårsbög var att ha en strikt förmåga att stirra in i kaklet i gympaduschen och tänka på nåt osexigt. Samtidigt som man fick reda på av tidningar, media och folk runt en, att man vad egentligen ville var att våldta andra män.
(jag ville inte våldta andra män som tonåring, jag ville förlora oskulden och att Micke från klassen över min skulle gå fram till mig och säga "åh du är en nördig kille som kan allt om drakar och demoner, vill du gå ut med mig och kanske kyssas vid lekplatsen bakom skolan där ingen ser?")

Jag vet inte hur man löser transfrågan vettigt, det gör jag inte. Jag känner flera som är trans som bara försöker leva sina egna liv och få dom gå ihop - och dom är bra människor jag älskar. Samtidigt köper jag att nån som är cis inte vill se det helt andra fysiska könet i sitt duschrum.

Det jag UPPSKATTAR just nu är att det är en skavig diskussion. "Du klarade inte polisexamen för att du fick byta om i ditt eget omklädningsrum?" är mer en fråga om en person som inte fixade polisexamen. Min polare, min bror, går till egna omklädningsrum för att han vet att det faktum att han har en fitta gör det svårt för andra snubbar att vara bekväma att byta om runt honom. Samtidigt var han, innan han kom ut ordentligt, väldigt mycket skörare kring det här. Samtidigt som han var obekväm runt allt, så då fick man jobba runt det.
Men inte kan han, en karl med helskägg, slentriant glida in i kvinnornas omklädningsrum utan problem... vilket leder till krux på gym han går till och varför han ringer i förväg och frågar om dom har enskilda omklädningsrum.

Utan situationen vi har nu - att folk försöker möta andras behov samtidigt som dom inser att dom behoven kan krocka med andras - så hade dom här diskussionerna inte funkat.
Och jag är genuint intresserad av vad som händer sen när diskussionerna lagt sig.
Senast redigerad av triptyken 2026-05-11 kl. 23:13.
Citera
2026-05-11, 23:23
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Detta kan vara en (okönad) handikapptoalett med dusch i många fall, som ändå måste finnas pg.a regler om tillgänglighet.

Varför ska handikappade småtjejer tvingas dela yta med vuxna män som svänger med lemmen för?

Nä det där va elakt.

Män byter om där män byter om och kvinnor byter om där kvinnor byter om. Så enkelt är det. Sen får vem som helst givetvis definieras sig som va fan de vill. Bara de följer regler baserat på verkligheten.

Det är lite som att vi vill ha ett samhälle som är sekulärt men sen får folk tro på sagan om gud om de vill. Samma sak.
Citera
2026-05-11, 23:27
Medlem
triptykens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Varför ska handikappade småtjejer tvingas dela yta med vuxna män som svänger med lemmen för?

Nä det där va elakt.

Män byter om där män byter om och kvinnor byter om där kvinnor byter om. Så enkelt är det. Sen får vem som helst givetvis definieras sig som va fan de vill. Bara de följer regler baserat på verkligheten.

Det är lite som att vi vill ha ett samhälle som är sekulärt men sen får folk tro på sagan om gud om de vill. Samma sak.

Det svåra är ju att om en karl med helskägg går in i kvinnornas, ska han vara kvar där då eller inte? Detta baserat på en mycket nära vän till mig. Han styrketränar (och testosterontillskottet gör sitt), har skägg mm... men han har fitta.
Vart ska han vara? Vill du ha han i kvinnornas skägg och allt, eller hos herrarnas med skäggbiff och klitorishumör?

EDIT: det här låter som en "gotcha" fråga - det är det inte. Jag tycker problemet är ett problem och värt att snacka om, jag vill bara säga att det finns fler fasetter på den här komplexa diamanten.
Citera
2026-05-12, 00:05
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av triptyken
Det svåra är ju att om en karl med helskägg går in i kvinnornas, ska han vara kvar där då eller inte? Detta baserat på en mycket nära vän till mig. Han styrketränar (och testosterontillskottet gör sitt), har skägg mm... men han har fitta.
Vart ska han vara? Vill du ha han i kvinnornas skägg och allt, eller hos herrarnas med skäggbiff och klitorishumör?

EDIT: det här låter som en "gotcha" fråga - det är det inte. Jag tycker problemet är ett problem och värt att snacka om, jag vill bara säga att det finns fler fasetter på den här komplexa diamanten.

Du skriver lite förvirrat. Du skriver "han" och sen att "han" har en fitta. Det där är en motsägelse. Om det sitter en fitta där så är det en kärring och inte en man.

Och sitter det en fitta så ska hon vara inne på damrummet och byta om. Simpelt. Med eller utan skägg.

Vad hon själv ser sig om är irrelevant för just den frågan. Om hon träffar mig och säger sig definiera sig som en man så har jag inga som helst problem att kalla hon för han när vi jobbar ihop, tar en öl på afterworken eller håller föredrag tillsammans.

Så enkelt är det att lösa den knuten.
Citera
2026-05-12, 05:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SoulOfSophia
Ja jag håller med om att detta hade räckt, att sätta in en dusch på handikapptoaletter (om det inte finns). Men att lagstifta det, vad tycker du om det?

Med tanke på tokerierna som DO verkar ha spårat in på så är det nog läge att man sätter ner foten och alltså skriver en lag som säger var nivån skall sättas.

Sålänge det inte rör sig om enorma anläggningar så bör en handikappstoalett räcka. Vi snackar alltså om en på tvåtusen som är trans, men det är nog vanligare att de behövs för andra kan jag tänka mig.

Jag gissar för övrigt att man redan har lagstiftat om handikappstoan, eller åtminstone att den är implicerad i lag.
i
Citera
2026-05-12, 05:15
Medlem
Pripps0.0s avatar
"När aspiranten tog upp frågan med sin ansvariga handledare ska svaret enligt anmälan ha blivit att kvinnornas omklädningsrum inte fick användas "så länge jag har en snopp".
//
Polisaspiranten uppger vidare att situationen påverkade både hälsan och arbetsförmågan negativt: "Jag upplevde stress, oro och fysiska symtom såsom illamående, sömnsvårigheter och aptitproblem. Jag tappade självförtroende och fick svårare att prestera i enlighet med de krav som ställdes"."

https://nyadagbladet.se/inrikes/manlig-polisaspirant-nekades-kvinnornas-omkladningsrum-do-utreder/

Nu blev den här polisen underkänd, så det kanske påverkade måendet mer än att inte få byta om med cheyorna, men ändå. Borde inte våra blivande poliser inse att de måste ha liite mer sinn på näsan?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in