2026-05-11, 19:46
Medlem
Reddits röstningssystem gör att mer genomtänkta resonemang ofta röstas ner och döljs. Det skapar en brain drain, där de som vill ha djupare diskussioner söker sig till andra plattformar.

Med tiden sjunker nivån och IQ allt mer.
Frågan är vid vilken punkt det börjar påverka företagets framtid. Kan Reddit räddas?
Senast redigerad av shadowsignal 2026-05-11 kl. 19:49.
Citera
2026-05-11, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shadowsignal
Reddits röstningssystem gör att mer genomtänkta resonemang ofta röstas ner och döljs. Det skapar en brain drain, där de som vill ha djupare diskussioner söker sig till andra plattformar.

Frågan är vid vilken punkt det börjar påverka företagets framtid. Kan Reddit räddas?
Först så behöver vi nog klargöra varför du menar att Reddits röstningssystem gör att mer genomtänkta resonemang ofta röstas ner och döljs.

För mig som inte är insatt i varken Reddits röstningssystem eller dina tankar så är det avgörande för att jag ska kunna fatta en slutsats alls
Citera
2026-05-11, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ballooong
Först så behöver vi nog klargöra varför du menar att Reddits röstningssystem gör att mer genomtänkta resonemang ofta röstas ner och döljs.

För mig som inte är insatt i varken Reddits röstningssystem eller dina tankar så är det avgörande för att jag ska kunna fatta en slutsats alls

Det finns faktiskt en del sociologisk och teknisk logik bakom det där.
Citera
2026-05-11, 20:14
Medlem
Citat:
Det finns faktiskt en del sociologisk och teknisk logik bakom det där.
OK. Men det är hemligt, inget du vill dela med dig av?

Då finns det väl inte så mycket att diskutera om du inte vill förklara vad du menar. Alternativt så säger jag JA, avskaffa gnagare med byxor!
Senast redigerad av Ballooong 2026-05-11 kl. 20:17.
Citera
2026-05-11, 20:21
Medlem
Citat:
OK. Men det är hemligt, inget du vill dela med dig av?

Då finns det väl inte så mycket att diskutera om du inte vill förklara vad du menar. Alternativt så säger jag JA, avskaffa gnagare med byxor!

Jo då.
Reddit belönar det som känns sant och resonerar med majoriteten, inte det som är sant. Forskning på liknande system visar att tidiga röster skapar snöbollseffekter. Den som skriver något kontroversiellt men korrekt kan bli nedröstad, medan välformulerade men felaktiga åsikter som smeker läsaren medhårs vinner.
Citera
2026-05-11, 20:24
Medlem
Citat:
Jo då.
Reddit belönar det som känns sant och resonerar med majoriteten, inte det som är sant. Forskning på liknande system visar att tidiga röster skapar snöbollseffekter. Den som skriver något kontroversiellt men korrekt kan bli nedröstad, medan välformulerade men felaktiga åsikter som smeker läsaren medhårs vinner.
Detta håller jag med om. Faktum är att jag har för mig att det varit ett tungt argument mot att Flashback skulle införa något liknande alla 632791 gånger det föreslagits. Bra att de stått emot trycket tycker jag.

Jag tror att Flashback har valt rätt väg. Man vet att man får se en diskussion utvecklas i den ordning den faktiskt gjort, att alla får ta del av den på samma sätt - vilket kan vara viktigt också. Särskilt ur ett långsiktigt perspektiv. Här är det så som det skrevs från början för alla, och alla vet det. Genuint, transparent, och lätt att hänga med.

Många (även jag ibland) vänder sig ibland lite till Flashback bara för att få medhåll och väcka någon slags ”kolla vad många som hållet med mig! Alltså är jag värd något”-mentalitet (Det är nog detta som får folk att vilja införa ”poppis-systemet”) men Flashback skiljer sig för att den delen är en liten del, och här tvingas andra former av uttryck fram, nästan lite som i verkligheten på ett sätt.

P.S. förbered dig för att bli konfronterad av någon som bajsat ner sig för att du skrev ”felaktiga åsikter”.
Senast redigerad av Ballooong 2026-05-11 kl. 20:51.
Citera
2026-05-11, 20:47
Medlem
immenhusens avatar
Citat:

Det är som FB (som tur var inte har något röstningssystem) - en politisk vinklad pöbel i majoritet som röstar på inlägg som om det vore en boxningsmatch mellan användarna. Reddit speglar i stort den vänstra åsiktskorridorer, så allt som kan tas som en antydan till kritik mot deras ideologiska som dagspolitiska agenda, röstas genast ned så att inlägget försvinner i cyberrymden (de klassas nästintill som SPAM och syns inte per automatik). På FB är däremot alla inlägg lika mycket värda, och deras placering samt synlighet i trådarna är inte beroende av användarnas godtycke eller politiska hemvist.

/AI
Citera
2026-05-11, 20:49
Medlem
Citat:

Nej varför det? Reddit är inte ett diskussionsforum likt FB. Folk posta saker och grupprunkar av varandra.
Citera
2026-05-11, 20:55
Medlem
Melange5738s avatar
Reddit dog för många år sen, det är i princip bara bottar som käftar mot varandra där nu. Det blir extra tydligt i kontroversiella ämnen där vissa trådar bara kommenteras av användare på ena sidan i åsiktskorridoren och sen följt av en annan post inom ungefär samma ämne där det mestadels kommenteras av den diametralt motsatta åsikten. Vilket bara förekommer på forum som har dålig moderering av bottar.
Citera
2026-05-11, 21:16
Medlem
Din-gamla-mammas avatar
Citat:
ofta röstas ner och döljs. Det skapar en brain drain, där de som vill ha djupare diskussioner söker sig till andra plattformar.

Vilka andra plattformar syftar du på?
Citera
2026-05-11, 22:31
Avstängd
Reddit är bra hemsida. Den har Tvåfaktorsautentisering, man behöver inte skriva in sitt telefonnummer för att aktivera Tvåfaktorsautentisering på Reddit. Man kan bli permanent av stängd från Reddit. Blir man avstängd från en subreddit så blir man permanent avstängd om man skapar ett nytt konto och skriver från subreddit som man blev avstängd ifrån.

Citat:
Reddit är skrivet i Python.

Vi använder ramverket Pylons och om du vill kan du se vår källkod.

https://support.reddithelp.com/hc/sv/articles/204536739-Vad-%C3%A4r-Reddit-skrivet-i
Citera
2026-05-12, 02:10
Medlem
smickras avatar
Citat:
Jo då.

Vad är skillnaden på att ha noll karma och 100.000?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in