2026-05-11, 15:35
Medlem
Jag börjar

En sen stilla sommarkväll över Lidingö bron, i kanske mer än hastighets begränsning fler knyck, mitt på en grävling dök upp. Jag vred ratten vänster och passerade. Inget mer med det. Kunden höll på få hjärtattack. Jag kommer det mest ihåg för jag spelade Ugglas "Vår tid" på full blås. En sån stund - du skulle ha varit med

En solig sommardag körde jag en kund efter en lantlig väg. På avstånd upp till vänster vid ett hus såg jag en av våra Taxi. Närmare såg jag Taxin gungade. Jag hade inte hämtat upp där men, gissar han inte ha emot ta betalt i natura

Inte så mycket humor men, föreställ dig börja dig ett Taxi pass en sommar söndag morgon. Första körning hämta upp vid en sandstrand. In stiger två 18 åriga ynglingar. Lugnt först men sen börjar den ena beordra jag spelar musik. Jag säger något lugnt jag inte kommer ihåg. Hans arm kommer runt min hals, stryper åt hårt. Jag tvärnitar, sliter ut honom ur bilen. Hans kompis vädjar mig köra dom vidare. Efteråt, hans hand kunde varit en kniv. Jag var inte beredd, en kolugn sommar söndag morgon

Jag avslutar med mitt bästa minne. Jag var den första kvällen innan ladda ner senaste och spela hög volym "party taxi". Självklar service tycker jag, på väg till krogen. Vem vill åka med en sur chaufför? I passagerar sätet stiger in en tjej, hennes kompisar där bak. Framme tittar hon på mig. Du är xxx. Hon ger mig en puss på kind. När hennes far var tonåring gjorde jag mitt bästa.

Jag har fler, toppa ni Taxi chaffisar där ute
Citera
2026-05-11, 15:45
Avstängd
...men ni andra skriv på svenska.

Kör inte taxi men åker. En gång i Bombay körde taxichauffören mig till fel tågstation. Naturligtvis.
Kostade ytterligare 30 kr för en halvtimmes biltur till rätt station.
Asmycket pengar på 90-talet i indien.
Citera
2026-05-11, 16:24
Medlem
fjollciggs avatar
Höst förmiddag, Alingsås. Blir stoppad av kines och skogsmus. Dom hoppar i baksätet och säga adress. Jag kör sakta fort långsamt och spelar lugna favoriter på högsta volym. Tittar backspegel. Musen äter gamla fikon och jag tänker att 1920 var det skottår.
Citera
2026-05-11, 16:44
Medlem
triptykens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fjollcigg
Höst förmiddag, Alingsås. Blir stoppad av kines och skogsmus. Dom hoppar i baksätet och säga adress. Jag kör sakta fort långsamt och spelar lugna favoriter på högsta volym. Tittar backspegel. Musen äter gamla fikon och jag tänker att 1920 var det skottår.

Tokigt hur det kan gå.
Citera
2026-05-11, 16:49
Medlem
fjollciggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av triptyken
Tokigt hur det kan gå.

Jag bär klockan upponer. Inga konstigheter.
Citera
2026-05-11, 17:13
Medlem
Taxichaufförer är jordens avskum längst ner på skalan. Knappt läs och skrivkunniga så tråden blir kort.

Ey do åka till flugplats. 4000 kronor. Bästa pris kompis.
Citera
2026-05-11, 17:28
Medlem
BalduinGrollers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fjollcigg
Vad gjorde kinesen?
Citera
2026-05-11, 17:31
Medlem
Fettsugnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BalduinGroller
Vad gjorde kinesen?
Räcker det inte med att vara kines?
Citera
2026-05-11, 17:32
Medlem
BalduinGrollers avatar
Idag körde jag en 25åring och blev stoppad utanför Nordstan. När polisen tittade i skuffen låg där ett automatvapen och 2st handgranater.
Citera
2026-05-11, 18:11
Medlem
olasvenssons avatar
Jag hade precis tagit taxilegitimation och skulle ut och köra taxi för första gången. Jag kör bilen till ett ställe för att invänta min första kund. Plötsligt hör jag hur något bankar från bagageluckan. Jag blir fördersam. Ligger det någon i bagaget? Jag startar bilen och kör ut mot skogen. På ett avlägset ställe stannar jag bilen, kliver ur bilen och öppnar bagaget försiktigt.

Mycket riktigt. Den ligger en kvinna i bagaget. Det är inte vem som helst utan min svärmor. "Vad gör du här?" frågade jag. "Jag ville överraska dig, nu när du har fått taxilegitimation och allt" svarade svärmor.

Vi båda inser att vi är ensamma i skogen. Vi tittar på varandra och skrattar. Svärmors kastar av sig sin blus och bh. Hon sträcker ut armarna och skriker "Ta mig pojk. Ta mig.". Vi började knulla i skogen.
Citera
2026-05-12, 01:34
Medlem
FatherAllanLays avatar
Några år innan jag utvandrade från Sverige körde jag ibland lite extra för ett taxibolag, hade svenskt taxikort sedan några år vid sidan om min egen bilverkstadsrörelse.

Vid ett tillfälle fick jag en hämtning från Karolinska till psykakuten på SÖS. Det var en patient eskorterad av en läkare, en asiatisk kille som inte sa särskilt mycket.

Läkaren var däremot betydligt mer verbal, han yttrade följande i ursinne:

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in