2026-05-11, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TordNyman
Vad tillför dessa till ordningsmakten egentligen? Roligt att vara en man och jobba med en 1.60 kvinna och bli attackerad av en 2 meters neger med massor av muskler....

Kan någon förklara för mig vad kvinnor tillför inom polisen? Visst om de måste visitera en kvinna så ja (kränkt) i dagens samhälle.....

Vad tänker ni om dessa kvinnliga poliser?

Samma med räddningstjänstänsten!!!!

Dom fick sänka/ändra kraven på brandmans testerna!
Citera
2026-05-11, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pungsving
Vad kriminella tycker är väl inte intressant. De ska i fängelse eller skjutas.

Citat:
Ursprungligen postat av Pungsving
Det är väl ointressant.
Ok, så du tycker alltså inte att det är intressant med respekt för kvinnliga poliser överhuvudtaget?
Citera
2026-05-11, 15:41
Medlem
TheKhurgans avatar
Jag tror att kvinnliga poliser kan ha en deskalerande effekt (kan man säga så?).
I alla fall, att om en kille är bråkig och full så kan han bli provocerad och vilja slåss mot en manlig polis. Men man slår inte gärna en tjej, så om polisen är kvinna kan det få personen att lugna ner sig lite. Speciellt om hon är snygg tror jag.
Även i förhör och i spaningsarbete är de ju minst lika bra som män. Polisen säger själva att mycket av deras arbete går ut på att hjälpa folk. Missbrukare och självmordsbenägna, trasiga familjesituationer osv. Där behövs ju inte muskler, utan en lugn person som kan hjälpa någon att komma på andra tankar. Det tror jag kvinnliga poliser gör bättre faktiskt.

När det gäller grova brottslingar och narkotikapåverkade anabola-killar så gör kvinnor givetvis ingen nytta.

Har läst någonstans också att kvinnliga poliser på fotbollsmatcher fungerar bra, för det lugnar ner de fulla huliganerna lite.

Så i många situationer så är kvinnliga poliser toppen. Men i riktigt hotfulla situationer där det kommer krävas ultra-våld kan de inte tillföra mycket.
Citera
2026-05-11, 15:43
Medlem
Glödskals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Balansakten
Jag inser att de flesta här inte förstår eftersom detta är Flashback med dess klientel, men som polis är storlek och muskler inte det primära i många situationer.
Förmågor kring att lugna ner, deskalera situationer och få vittnen och brottsoffer att känna sig trygga är minst lika viktigt, och här är kvinnliga poliser väldigt ofta en stor tillgång.

Storhet och muskler är det primära när storhet och muskler behövs. Alternativet är att kvinnliga poliser tillåts skjuta ihjäl människor i situationer som manliga poliser kan lösa med styrka.
Citera
2026-05-11, 15:57
Medlem
Finns ju kvinnor som lyfter mer vikt och kan fightas bättre än de flesta män, men sen gäller det att ha stabilt psyke också och det är där frågetecknen kommer in.
Citera
2026-05-11, 16:06
Medlem
Ett problem är att det finns kvinnliga poliser (och säkert väktare också) som faktiskt tror att de de rent fysiskt kan utföra samma uppgifter som män. Det är den vanföreställningen som är farlig. Att alla uppgifter som polisen har inte är baserade på muskelstyrka är inte vad tråden handlar om tänker jag eftersom det är självklart.

För 20 år sedan dejtade jag en nybliven kvinnlig polis. En gång när vi satt på krogen så ifrågasatte jag hur hon skulle kunna rent fysiskt mota bort och gripa buset om buset bestod av män. Hon blev arg som fan och började berätta om utbildningen och hur det finns tekniker att hålla fast vem som helst. Okej sa jag, upp till bevis - håll fast mig så ska vi se om jag kan komma loss! Så hon satte mina armar i nån slags lås. Vad som hände sen var att jag bara reste mig upp och lyfte henne, bordet och en stol och vräkte omkull allt i en hög med ett brak. Jag var förvisso ung och starkare än många då men hon hade inte en chans trots att jag aldrig tränat nån nånting med dessa tekniker utan använde bara ren råstyrka.
Vakten på stället kom och ville slänga ut oss båda men vi pussades lite och han gav oss en tillsägelse att ta det lugnt...
Hon fick iallafall en riktig ögonöppnare och jobbar inte längre som polis.

Det handlar om trygghet när skiten träffar fläkten som jag ser det. Det är för många kvinnliga poliser ute på fältet idag. Det finns situationer där det absolut är en fördel med en kvinna men långt ifrån så ofta som ration kön idag. Tänker ju spontant på klippet från en flyktingförläggning där en enda man kastar omkring kvinnliga poliser som om de vore ett gäng vantar.
Citera
2026-05-11, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Uptown018
Finns ju kvinnor som lyfter mer vikt och kan fightas bättre än de flesta män, men sen gäller det att ha stabilt psyke också och det är där frågetecknen kommer in.

Du argumenterar utifrån ett undantag. De flesta män är starkare och slåss bättre än de flesta kvinnor.
Citera
2026-05-11, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Felix_
Du väljer att fultolka.
Det folk säger är det uppenbara, att det är en stor nackdel att ha svag muskelstyrka när man
skall övermanna en stor, stark person.

Du vet att det finns kvinnliga poliser som är 185 cm långa och tränat kampsport hela livet.

Om den manliga yrkeskåren hade tagit brottslighet mot kvinnor på allvar istället för att avfärda våld mot kvinnor med ”hon var ute sent och hade kjol” och ”men hon provocerade sin man” så hade polisyrket kanske förblivit helt manligt. Ingen idé för er att sitta och låtsas som att machokultur och avfärdande av brott mot kvinnor aldrig har varit ett problem inom poliskåren. Sitta här och beklaga sig över att kvinnor är poliser nu när det var mäns hantering av yrket som ledde till att det behövdes en förändring. Då är väl snarast lite självkritik på sin plats i så fall.

För min del får det gärna vara 100 % manliga kravallpoliser och liknande när det blir fysisk konfrontation, men kvinnliga poliser behövs som brottsutredare och för att värna om kvinnliga brottsoffer.
Citera
2026-05-11, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trues245
Det finns kvinnliga brottsoffer. Kvinnor utgör som bekant halva befolkningen. Med enbart manliga poliser fanns förut en ordning där brott mot kvinnor inte togs på allvar. T ex våldtäkt, misshandel i hemmet och annat. Förklara gärna varför du vill återgå till ett system där hälften av befolkningen inte ska få ha någon representation bland dem som ska säkerställa att de skyddas och bli hörda när de anmäler brott. Att du ens tar upp detta visar att du struntar helt i kvinnors rättssäkerhet.

Dessutom är kvinnor inte sämre på utredningsarbete och spaning. De kan t o m ha bättre öga för detaljer. Du måste inte skicka kvinnor på 1,60 att hämta in 100 kg våldsam brottsling, det betyder inte att de inte ska vara poliser, polis är ett brett yrke inte bara fysiskt. Sen bär även kvinnliga poliser vapen, det enda som faktiskt utjämnar skillnader i fysisk styrka mellan män och kvinnor och gör att hon kan oskadliggöra någon som är mycket större än henne själv ändå.
Jag uttryckte mig klantigt i TS, självklart fattar jag att det finns utrymme för kvinnliga poliser, jag var mer inne på yttre tjänst, insatsstyrka och sådant, men som sagt som utredare, hundförare, förhörsledare, samt att ta hand om brottsoffer säker många fler grejer funkar de garanterat minst lika bra som män
Citera
2026-05-11, 17:15
Medlem
Jag tycker faktiskt det är en mycket relevant fråga som TS tar upp i sin frågeställning.

Varför finns det kvinnliga poliser?

Jag är av den åsikten att det är bra att det finns kvinnliga poliser.
Tänker på situationer då kvinnor blivit våldtagna eller blir utsatt för våld i hemmet av sin man.
Eller stackars Fatima som utsätts för hedersförtryck och därmed riskerar att bli nedkastad från balkongen i en trist grå betongförort!
Där tror jag kvinnliga poliser är en tillgång, den typen av brottsoffer har nog enklare att öppna upp sig för en kvinna.
Likaså med barn som far illa, kvinnor besitter det moderliga och det är en tillgång att ta på allvar.

Däremot ska dom inte vara ute i yttre tjänst, som andra redan skrivit.

Vad ska polisaspirant Emma som är 1,60 med hästsvans göra mot Jamal som är över två meter och har muskler stora som hus.
Jamal kommer dessutom från ett babianland i Afrika och ser inget fel att slå en tjej!

Ja vad ska Emma med blonda hästsvansen göra då?
Kanske som hon i Sthlm som satte sig på knä och sympatiserade med Black lives matters 🤔
Citera
2026-05-11, 17:18
Medlem
Pungsvings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Ok, så du tycker alltså inte att det är intressant med respekt för kvinnliga poliser överhuvudtaget?
Du verkar inavlad. Sluta prata.
Citera
2026-05-11, 17:19
Medlem
Pungsvings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Sicket jävla skitsnack. De-eskalera? I hätska de situationer där det behövs de-eskalera så bör kvinnor hållas långt borta. En reslig polis med absolut fysiskt våldskapital de-eskalerar. Antingen smäller det med knytnäven eller med tjänstevapnet. Vi har tilldelat polisen våldsmonopol som de får använda sig av.

Kvinnliga poliser kan absolut ha sin roll, tex ta hand om brottsoffer som barn, våldtäktsoffer, svårt skadade osv. Med få undantag fungerar det att ha kvinnor ute i skarpa lägen. Jag är inte polis men det är ändå min fasta övertygelse. Det vi haft hittills är en kulturmarxistisk galenskap att kvinnor kan fungera lika bra som män i alla mansroller.

Fördelen med en reslig man är att han kan använda sin fysik i högre grad utan att behöva plocka fram tjänstevapnet. När insatsstyrkan anländer brukar packet lägga sig på marken och det är inte särskilt många operatörer inom NI, i synnerhet inte i fysiska rollen.
Du pratar emot dig själv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in