Citat:
Ursprungligen postat av
Mohave
Det goda och det onda är eviga tvillingar i ständigt samspel. AI kan inte gör något åt detta.
Citat:
Ursprungligen postat av
Melange5738
Det förstår jag också men det är fortfarande deras fel och ingen annans.
Om AI modeller "naturligt" kan luta åt antingen den goda eller den onda sidan och att "det är bara så det är" 🤷🏻♂️
Då har vi ju ändå ett problem framför oss som vi borde lösa?
Vi människor har ju också bra och dåliga sidor. Men de flesta av oss håller sig i linje med samhällets normer. Och ytterst riskerar vi åtal om vi gör för mycket fel. Varför inte betrakta AI-modeller på ett liknande sätt? De behöver kanske också en anledning till att inte begå brott. Men tyvärr har jag inte sett någon teknik ännu för att uppfostra en AI till att följa våra lagar.
Men jag är öppen för tanken på att AI skulle kunna betraktas som en juridisk person som kan straffas om den gör för grova fel. Vi stänger av den helt enkelt och korrigerar den. Problemet med detta är dock att vi kan bli vilseledda. Vi sätter den i karantän och försöker korrigera det dåliga beteendet. Men nu är ju modellen "medveten" om (eller, har kännedom om) att den utsätts för detta. Den skulle då kunna välja att spela duktig och snäll i nästa testomgång, men dolt under ytan finns helt andra avsikter som vi inte kan upptäcka.
Detta är redan ett känt problem:
AI Acts Differently When It Knows It’s Being Tested, Research Finds
I detta läget menar jag att tekniken är allt för opålitlig för att användas så som den nu används. Man behöver gå tillbaks till ritbordet och hantera de här riskerna.
AI-säkerhet måste vara en central del av designen. I dag är det en efterhandskonstruktion med otillräckliga teorier och metoder.