2026-05-10, 23:30
Medlem
Silfverryggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JymdKjam
https://www.expressen.se/tv/nyheter/varlden/bajsvatten-overallt-tacker-putins-strategiska-stad/

Skitjobbigt när man ska tömma sin härskares bajsväska…

Det finns ingen prognos över när de 200 000 invånarna kan få tillbaka vattenförsörjningen. Ungefär som med internet. Men huvudsaken är att Kreml kan återuppta mördandet av civila i Ukraina. Strunta i den egna befolkningen. Den kan lika gärna få dö i dysenteri, HIV eller alkoholism.

Puttes imperium minskar land för land. Nu senast Armenien som putte hotar med "Ukrainas öde".
"Vi eller EU"
Så fler ryssar ska skickas till döden, men denna gång i Kaukasus.
Dags för "pension" kanske för lille puttefnask?
Citera
2026-05-10, 23:31
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Freud Greyskull på X meddelade för 12 timmar sedan att ukrainska styrkor avancerat till byn Serhiivka i Sviatorsk direction.

När man söker på Serhiivka får man upp två orter med det namnet, en nära Odessa och en i Donetsk oblast.

Men Sviatorsk direction tyder på att Ukrainska styrkor opererar i Luhansk.

Kriget tar nog inte riktigt fart förrän efter den 11 maj, det går ju inte att reta upp Trumpen just nu.
Serhiivka är en obebodd äng utanför Raihorodka, Zherebetsån. 15 km väster om Svatove. Jag tror det är denna plats som avses. Sökning ger färsk träff på bl a frontrörelse i Raihorodka.

Ett annat Serhiivka, ganska stort samhälle, ligger 19 km väster om Pokrovsk.
Sviatorsk låter annars som Svyatohirsk, klosterstaden vid fronten.
Citera
2026-05-10, 23:42
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silfverrygg
Puttes imperium minskar land för land. Nu senast Armenien som putte hotar med "Ukrainas öde".
"Vi eller EU"
Så fler ryssar ska skickas till döden, men denna gång i Kaukasus.
Dags för "pension" kanske för lille puttefnask?

Ja, det var ju även snack om Finland och Nato av Putin...ett uppenbart ömt ämne för honom, i.o.m att han framstår som en idiot med sina felbedmömningar på det större planet. Förutom att generalstaben ser snett på honom för allt extra arbete det innebär.

Som han hugger vilt efter sig, så nej...fred kommer nog inte att vara en väg som Putin tänker/kan ta. Han har blivit fångad i sin egna skapelse..
Citera
2026-05-10, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
Serhiivka är en obebodd äng utanför Raihorodka, Zherebetsån. 15 km väster om Svatove. Jag tror det är denna plats som avses. Sökning ger färsk träff på bl a frontrörelse i Raihorodka.

Ett annat Serhiivka, ganska stort samhälle, ligger 19 km väster om Pokrovsk.
Sviatorsk låter annars som Svyatohirsk, klosterstaden vid fronten.

Sviatorsk är kanske Svatove. Det borde vara Luhansk region. Ukraina kommer säkert inte att helt lämna Luhansk region. Men vi får se.
Citera
2026-05-10, 23:52
Medlem
Silfverryggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Ja, det var ju även snack om Finland och Nato av Putin...ett uppenbart ömt ämne för honom, i.o.m att han framstår som en idiot med sina felbedmömningar på det större planet. Förutom att generalstaben ser snett på honom för allt extra arbete det innebär.

Som han hugger vilt efter sig, så nej...fred kommer nog inte att vara en väg som Putin tänker/kan ta. Han har blivit fångad i sin egna skapelse..

Paranoian måste verkligen ha slagit till rejält. Den där fortiferingen kring Siestarfloden han mumlade om? Den nya gränsstängslet...
Putin misstänker att Finland väntar på att Ryssland ska brytas upp och på en möjlighet att ”ta tillbaka” Karelen. I detta sammanhang nämnde han även Siestarfloden, som var gränsen mellan Finland och Ryssland eller Sovjetunionen fram till vinterkrigets början.
- De bygger redan en gräns där längs Siestarfloden. Jag skulle till och med kunna göra en gest och säga något, men eftersom jag kommer från kulturhuvudstaden kommer jag att avstå från det, sa Putin.
Vissa ryska medier rapporterade dock om Putins ord och antydde att Finland faktiskt gjort något längs Siestarjoki. Enligt webbplatsen 78.ru "orsakar gränsen som finländarna byggt längs Siestarjoki på Karelska näset förvirring".
Artikelns titel syftar troligen på det gränsstängsel som Finland bygger på den nuvarande gränsen mellan Finland och Ryssland.
https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/e1dee517-c626-45db-85f5-fed701ac5184

Obs! Finsk media kopplar detta till kriget i Ukraina, så jag har översatt utifrån den kontexten.
Citera
2026-05-11, 00:00
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Paranoian måste verkligen ha slagit till rejält. Den där fortiferingen kring Siestarfloden han mumlade om? Den nya gränsstängslet...
Putin misstänker att Finland väntar på att Ryssland ska brytas upp och på en möjlighet att ”ta tillbaka” Karelen. I detta sammanhang nämnde han även Siestarfloden, som var gränsen mellan Finland och Ryssland eller Sovjetunionen fram till vinterkrigets början.
- De bygger redan en gräns där längs Siestarfloden. Jag skulle till och med kunna göra en gest och säga något, men eftersom jag kommer från kulturhuvudstaden kommer jag att avstå från det, sa Putin.
Vissa ryska medier rapporterade dock om Putins ord och antydde att Finland faktiskt gjort något längs Siestarjoki. Enligt webbplatsen 78.ru "orsakar gränsen som finländarna byggt längs Siestarjoki på Karelska näset förvirring".
Artikelns titel syftar troligen på det gränsstängsel som Finland bygger på den nuvarande gränsen mellan Finland och Ryssland.

Obs! Finsk media kopplar detta till kriget i Ukraina, så jag har översatt utifrån den kontexten.

Drar enbart en konklusion utav Putins prat det sista dygnet : Det kommer troligtvis att bli mer hybridande ifrån Kreml. Man kan snacka lite "små sött" blandat med hot i nästa mening. Handlingarna kommer dock att fortsättningsvis vara aggresiva i.o.m att Rysslands handlingsrum fortsätter att minska...
Citera
2026-05-11, 00:01
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:

Intressant! Den åldrande diktatorn börjar känna hur nätet stryps åt.

Sedan är det en annan fråga om Finland ens vill få tillbaka Karelen när Ryssland kollapsar? Betala pensioner och annat till en nedsupen och utbildningsmässigt akterseglad befolkning?
Citera
2026-05-11, 00:16
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JymdKjam
Intressant! Den åldrande diktatorn börjar känna hur nätet stryps åt.

Sedan är det en annan fråga om Finland ens vill få tillbaka Karelen när Ryssland kollapsar? Betala pensioner och annat till en nedsupen och utbildningsmässigt akterseglad befolkning?

Min subjektiva åsikt som Finsk ex-pat : Nej.

Finland önskar fred. Inte att få tillbaka ngt som idag har en rysk befolkning med allt vad det innebär idag...som om imorgon. Putin dock..önskar att försöka piska upp något.., som inte finns.
Citera
2026-05-11, 00:37
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:

Systerbäck heter den. Systerbäcken, Rajajoki. Den går endast 25 km från Vinterpalatset i mitten av Petersburg så snacket skrämmer väl upp petersburgborna. De petersburgbor som är rädda för finländare vill säga.
Citera
2026-05-11, 02:50
Medlem
Jr.Sopranos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Min subjektiva åsikt som Finsk ex-pat : Nej.

Finland önskar fred. Inte att få tillbaka ngt som idag har en rysk befolkning med allt vad det innebär idag...som om imorgon. Putin dock..önskar att försöka piska upp något.., som inte finns.
Karelen är ju förövrigt ett bra exempel på vad som händer med områden som påverkas av rysk kultur. Karelen förvandlades från en blomstrande och rik del av Finland till en smutsig och utfattig del av ryssland, utan någon som helst framtidstro. Tacka fan för att Ukraina inte vill hamna i samma situation, att hamna under ruski mir är cancer för en befolkning.
Citera
2026-05-11, 06:12
Medlem
Den nödvändiga avmilitärieringen av ett aggressivt Ryssland pågår:
Generalstaben baserat på fiendens förluster per dag: minus ytterligare 920 ryska ockupanter
Olga Hlushchenko — 11 maj, 06:42
"Under de senaste 24 timmarna har Ryssland förlorat ytterligare 920 soldater, 4 stridsvagnar och 231 enheter fordonsutrustning och tankbilar i kriget mot Ukraina."

Källa : uppgifter från generalstaben för Ukrainas väpnade styrkor

"Detaljer : Totala fiendens förluster i strid från 24/2/22 till 11/5/26 var ungefär:

personal – cirka 1 342 030 (+920) personer
stridsvagnar – 11 924 (+4) enheter.
bepansrade stridsfordon – 24 551 (+7) enheter.
artillerisystem – 41 863 (+76) enheter.
MLRS – 1 783 (+1) enheter.
markbaserade robotkomplex – 1 371 (+9) enheter.
Operativ-taktisk drönare – 284 254 (+1 557) enheter.
fordonsutrustning och tankbilar – 95 710 (+231) enheter.
specialutrustning – 4 178 (+2) enheter."
Mer att läsa i länken:
https://www.pravda.com.ua/news/2026/05/11/8034124/
Den ryska militära katastrofen fortskrider. Nu på dag 1538.
Citera
2026-05-11, 06:22
Medlem
andetas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antistalk
Den nödvändiga avmilitärieringen av ett aggressivt Ryssland pågår:
Generalstaben baserat på fiendens förluster per dag: minus ytterligare 920 ryska ockupanter
Olga Hlushchenko — 11 maj, 06:42
"Under de senaste 24 timmarna har Ryssland förlorat ytterligare 920 soldater, 4 stridsvagnar och 231 enheter fordonsutrustning och tankbilar i kriget mot Ukraina."

Källa : uppgifter från generalstaben för Ukrainas väpnade styrkor

"Detaljer : Totala fiendens förluster i strid från 24/2/22 till 11/5/26 var ungefär:

personal – cirka 1 342 030 (+920) personer
stridsvagnar – 11 924 (+4) enheter.
bepansrade stridsfordon – 24 551 (+7) enheter.
artillerisystem – 41 863 (+76) enheter.
MLRS – 1 783 (+1) enheter.
markbaserade robotkomplex – 1 371 (+9) enheter.
Operativ-taktisk drönare – 284 254 (+1 557) enheter.
fordonsutrustning och tankbilar – 95 710 (+231) enheter.
specialutrustning – 4 178 (+2) enheter."
Mer att läsa i länken:
https://www.pravda.com.ua/news/2026/05/11/8034124/
Den ryska militära katastrofen fortskrider. Nu på dag 1538.

Ukraina kommer aldrig återhämta sig. Det är dödsdömt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in