2026-05-11, 05:17
Avstängd
Jag tycker att det borde vara olagligt att skapa falska konton på sociala medier när syftet är att lura, trakassera eller manipulera andra människor.

Fejkkonton används ofta för bedrägerier, ryktesspridning, näthat och falsk påverkan. Det kan förstöra människors rykte och göra det svårt att veta vem som är äkta online.

Samtidigt finns argument om anonymitet och yttrandefrihet. Visselblåsare och människor i utsatta situationer kan behöva vara anonyma.

Var tycker ni gränsen ska gå? Ska alla falska konton förbjudas, eller bara de som används i skadligt syfte?

https://digiteket.se/kurs/senior-mik-medveten-pa-natet-del-4-metoderna-som-hjalper-dig-att-granska-kallor/sa-avslojar-du-falska-sociala-medier-konton-17583.666862a093a853.30986701/
Citera
2026-05-11, 05:23
Medlem
Definiera gärna "falska konton" - är det alla konton som inte uppvisar innehavarens verkliga namn?
Citera
2026-05-11, 05:33
Medlem
Ichwills avatar
Det är väl inte värre än att öppna ett konto här på Flashback?
Citera
2026-05-11, 05:37
Medlem
Under nuvarande regim kan man

1. Om du har kontakter inom Facebook eller annan sociala medier plattform få folk cancellerade. Nackdelen med detta är att uttrycket "svinhugg går igen", d.v.s. det du har utsatt andra för kan vända sig mot dig. Hitintills har det varit främst S som har använt statsapparaten till att stänga av t.ex. Swebbtv eller liknande händelser, men förmodligen har även M och Ulf Kristersson gjort liknande.

2. Om folk är tillräckligt många kan man få folk avstängda från sociala medier genom att göra koordinerade attacker och göra massanmälningar och sedan hänvisa till att de är "många" och kunder på den sociala mediesajten medan den som anmäls är en enskild individ som inte kan värna sig. Sociala medier följer logiken och tar därför aldrig upp vare sig anmälningar eller tillåter överklagande eller transparens för att den som blivit anmäld inte kan anmäla vare sig den sociala mediesajten eller den person som har satt i system att trakassera.

3. Om man inför krav på t.ex. bank-ID eller någon form av legitimation är det också rimligt att den som gör anmälningar via sociala mediesajter också tvingas ståta med att denne gör så för att systemet inte kantrar och råkar ut för okynnesanmälningar som sker nu.

4. Argumentet att det finns personer som har legitima skäl att dölja sig för förföljelse är få och inte sällan är det just kriminella själva som byter namn eller döljer sig bakom falska identiteter för att kunna hålla reda på vad s.k. FB-grupper avslöjar om dem. Transmissfalllet Vilma Andersson är ju ett primärt exempel på denna typ. Med bank-ID hade han aldrig kunnat göra det han gjorde, d.v.s. äntra en FB-grupp dold bakom falskt namn och sedan anmäla.
Citera
2026-05-11, 05:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VirtuellVerklighet
Ett falskt konto på sociala medier är ett konto där personen bakom använder falsk identitet eller låtsas vara någon annan. Det kan finnas av olika skäl — vissa har harmlösa syften, andra är bedrägerier eller trakasserier.

Vanliga typer av falska konton:

Fejkprofil – någon använder påhittat namn och bilder.
Catfish-konto – någon låtsas vara en annan person för att skapa relationer eller lura andra.
Spam- eller botkonto – automatiska konton som sprider reklam, länkar eller desinformation.
Imitationskonto – någon utger sig för att vara en känd person, företag eller privatperson.

Tecken på att ett konto kan vara falskt:

* Väldigt få egna bilder eller stulna bilder.
* Ovanligt få följare men följer många.
* Nyskapat konto.
* Konstiga meddelanden eller försök att snabbt flytta konversationen till annan app.
* Ber om pengar, koder eller personlig information.

Om du misstänker ett falskt konto kan du:

* Blockera kontot.
* Rapportera det på plattformen.
* Undvika att dela personlig information.
* Kontrollera bilder via omvänd bildsökning.
Sure, men nu är det sedan länge så att väldigt många undviker att "outa sig själva" på sociala medier -. man skyltar inte med sitt borgerliga namn och med lätt spårbara real-life-bilder på sig själv, just för att man vill kunna fokusera på kommunikation eller diskussion. Man vill inte behöva göra sig själv spårbar som privatperson, särskilt inte för främlingar eller för låt oss säga media. Och så har det varit så länge det har funnits sociala media, ända sedan Usenet faktiskt.

Jag ser inget märkligt i denna form av pseudonymitet, och för de flesta har den ingenting att göra med att begå brott.
Citera
2026-05-11, 05:47
Medlem
Rymdkommissaries avatar
Nej det borde inte vara olagligt att ha ett "falskt konto" på sociala medier, för det vore lika med att man måste logga in med bank-id i princip, vilket är total idioti och stasimentalitet.

Varför ska man vara tvungen att ligga ute med sin identitet helt på nätet så att vem som helst kan söka upp en? Ungefär som då jag ringde heta linjen på åttiotalet, att jag skulle ha varit tvungen att kalla mig för mitt riktiga namn och mitt personnummer för att få prata, totalt vansinne. Dejtingsidor- ska folk tvingas att ligga öppet med sin identitet där också så att vilken dåre som helst ska kunna söka upp en? Varför bara sociala medier, varför inte krav på att ha synlig identitetsbricka med namn och personnummer för att gå på krogen..?

Smörgåsbord för kriminella och sexualförbrytare.
Senast redigerad av Rymdkommissarie 2026-05-11 kl. 06:02.
Citera
2026-05-11, 06:49
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Sure, men nu är det sedan länge så att väldigt många undviker att "outa sig själva" på sociala medier -. man skyltar inte med sitt borgerliga namn och med lätt spårbara real-life-bilder på sig själv, just för att man vill kunna fokusera på kommunikation eller diskussion. Man vill inte behöva göra sig själv spårbar som privatperson, särskilt inte för främlingar eller för låt oss säga media. Och så har det varit så länge det har funnits sociala media, ända sedan Usenet faktiskt.

Jag ser inget märkligt i denna form av pseudonymitet, och för de flesta har den ingenting att göra med att begå brott.
Jag menar att Imitationskonto – någon utger sig för att vara en känd person, företag eller privatperson borde vara olagligt.
Citera
2026-05-11, 07:20
Medlem
Belters avatar
Citat:
Ett falskt konto på sociala medier är ett konto där personen bakom använder falsk identitet eller låtsas vara någon annan. Det kan finnas av olika skäl — vissa har harmlösa syften, andra är bedrägerier eller trakasserier.

Vanliga typer av falska konton:

Fejkprofil – någon använder påhittat namn och bilder.
Catfish-konto – någon låtsas vara en annan person för att skapa relationer eller lura andra.
Spam- eller botkonto – automatiska konton som sprider reklam, länkar eller desinformation.
Imitationskonto – någon utger sig för att vara en känd person, företag eller privatperson.

Tecken på att ett konto kan vara falskt:

* Väldigt få egna bilder eller stulna bilder.
* Ovanligt få följare men följer många.
* Nyskapat konto.
* Konstiga meddelanden eller försök att snabbt flytta konversationen till annan app.
* Ber om pengar, koder eller personlig information.

Om du misstänker ett falskt konto kan du:

* Blockera kontot.
* Rapportera det på plattformen.
* Undvika att dela personlig information.
* Kontrollera bilder via omvänd bildsökning.
Nu är du för rolig alltså. Va fan tror du det här är? Det mesta är och har alltid varit fejk på internet.
Citera
2026-05-11, 08:28
Medlem
Skulle detta forum införa för.efternamn följt av personnummer då menar du? Bra ide! Få tag på alla rasister
Citera
2026-05-11, 12:20
Medlem
kyrkstockens avatar
Facebook borde åtalas. Det är fakebook som erbjuder en marknadsplats där stöldgods säljs helt öppet.
Citera
2026-05-11, 16:19
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Belter
Nu är du för rolig alltså. Va fan tror du det här är? Det mesta är och har alltid varit fejk på internet.
Nej jag menar att det finns falska konto med kändisar namn och det är inte kändisen bakom konto, samma med andra personer.
Senast redigerad av VirtuellVerklighet 2026-05-11 kl. 16:22.
Citera
2026-05-11, 17:42
Medlem
Belters avatar
Citat:
Nej jag menar att det finns falska konto med kändisar namn och det är inte kändisen bakom konto, samma med andra personer.
Många kändisar sköter inte ens om sina konton själva. Det är publicister som gör det.
Fejk konton är så enkla att känna igen ändå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in