2026-05-11, 03:53
Avstängd
Hej,

Jag tycker att Flashback Forum borde införa tvåstegsverifiering (2FA) för inloggning. I dag räcker det med användarnamn och lösenord, och om någon får tag på ens lösenord kan kontot kapas ganska enkelt.

Med tvåstegsverifiering skulle man kunna skydda sig bättre mot:

* kapade lösenord från dataläckor
* phishing och falska inloggningssidor
* att någon loggar in från annan dator eller land
* förlust av konto med många års historik och inlägg

Många andra stora forum och tjänster erbjuder redan 2FA via autentiseringsapp eller e-post/SMS. Det känns rimligt att även Flashback erbjuder åtminstone ett frivilligt skydd för de som vill ha högre säkerhet.

Vad tycker ni?

* Skulle ni använda 2FA på Flashback?
* Bör det vara frivilligt eller obligatoriskt?
* Vilken metod är bäst – app, SMS eller e-postkod?
Citera
2026-05-11, 03:58
Medlem
Hade väl varit bra antar jag. Men jag hade inte orkat använda det själv. Så mycket värderar jag inte mitt konto.

Men det vore bra om det fanns, och då förstås i en app. E-post och sms är mycket sämre i jämförelse, och med sms måste man dessutom uppge telefonnummer. Men det går ju att ha alla tre.
Citera
2026-05-11, 04:08
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Hade väl varit bra antar jag. Men jag hade inte orkat använda det själv. Så mycket värderar jag inte mitt konto.

Men det vore bra om det fanns, och då förstås i en app. E-post och sms är mycket sämre i jämförelse, och med sms måste man dessutom uppge telefonnummer. Men det går ju att ha alla tre.
https://swedroid.se/forum/ Har 2fa
Citera
2026-05-11, 04:12
Medlem
Baisianuss avatar
Ett jättebra sätt att döda forumet genom att komprimera anonymiteten.

Ett Flashbackkonto är inte värt något. Det är inte som ett bankkonto eller ett Steamkonto där man plöjt ner ekonomiska värden. Tappar man bort lösenordet skapar man bara ett nytt. Blir kontot hackat och börjar posta trams och reklam så blir det bannat. Gör det inte mer komplicerat än vad det är.
Citera
2026-05-11, 04:21
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VirtuellVerklighet
Hej,

Jag tycker att Flashback Forum borde införa tvåstegsverifiering (2FA) för inloggning. I dag räcker det med användarnamn och lösenord, och om någon får tag på ens lösenord kan kontot kapas ganska enkelt.

Många andra stora forum och tjänster erbjuder redan 2FA via autentiseringsapp eller e-post/SMS. Det känns rimligt att även Flashback erbjuder åtminstone ett frivilligt skydd för de som vill ha högre säkerhet.

Vad tycker ni?

Då försvinner hela anonymiteten också så se till att välj ett bra lösenord så blir du inte hackad👍
Citera
2026-05-11, 04:27
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Då försvinner hela anonymiteten också så se till att välj ett bra lösenord så blir du inte hackad👍
Reddit har 2fa via google authenticator.
Citera
2026-05-11, 04:32
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Reddit har 2fa via google authenticator.

Använder inte Reddit själv men när man läser om det står det forumet som semianonymt.
Citera
2026-05-11, 04:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baisianus

Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Om man bortser från lösningen med sms, hur menar ni att anonymiteten dödas?
Citera
2026-05-11, 07:32
Medlem
GeneralRuskendruls avatar
Citat:
Hej,

Vad tycker ni?

Varför inte inloggning med bankid?
Citera
2026-05-11, 08:19
Avstängd
Välj ett svårare lösenord.
Detta forum är till för att man ska vara anonym och kunna vara säg själv utan fördomar.. ditt skit hittepå tar bort allt
Citera
2026-05-11, 12:08
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baisianus

Ett Flashbackkonto är inte värt något. Det är inte som ett bankkonto eller ett Steamkonto där man plöjt ner ekonomiska värden. Tappar man bort lösenordet skapar man bara ett nytt. Blir kontot hackat och börjar posta trams och reklam så blir det bannat. Gör det inte mer komplicerat än vad det är.

+1

Idag har väl de flesta inte ens en e-postadress kopplad till kontot. Det efter forumet blev hackat för några år sedan, som möjligheten att radera e-post lades till. Att skapa något tvärtom att koppla till tom telefonnummer kommer nog inte vara så attraktivt...
Citera
2026-05-11, 13:23
Medlem
FallerIfallerAs avatar
Då kan vi stänga ned flashback, hela idén är att få snacka här anonymt! Det är bättre du hitta på ett bra lösenord och inte lämnar ut det till andra på ditt gruppboende!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in