2026-05-10, 20:52
Medlem
Det var ju inte mycket att hänga i granen med den undersökningen de genomgått ifall nu en till precis insjuknat efter att planet landat:

” Under förmiddagen blev ett gäng spanjorer först ut att lämna smittoskeppet Hondius.

– Alla har klarat den epidemiologiska utvärderingen och visar inga symtom, säger WHO:s generaldirektör Tedros Ghebreyesus.”

(Från Aftonbladet: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/vr66gV/forsta-passagerarna-i-land)

Nej men nu kommer ju uppenbarligen symtom senare? Fattar de inte det? Antar att även fransmännen genomgick WHOs epidemiologiska utvärdering…
Citera
2026-05-10, 21:01
Medlem
Jordgubbes avatar
Okej så fågel-soptippen avfärdas kanske som hypotes, men är det inte lika konstigt att man får sjukdomen av att ligga och sova i Sydamerika, jag menar då borde det uppstå på flera sätt (eller det kanske det gjort utan att det skrivits i tidningarna).

"Björn Olsen tror att paret kan ha smittats på ett boende under sin fem månader långa resa i Sydamerika. Om du ska få den här typen av smittan behöver du få en ganska hög dos ... enda stället jag kan tänka mig att du får den typen av exponeringen är när du ligger och sover ...

// svenska sorkfebern är även en typ av hantavirus. Skillnaden med det sydamerikanska andesviruset ... är att det framför allt ger luftvägsproblem – till skillnad från ... njurproblem – och det är det som gör det så farligt
", ur Expressen.
Citera
2026-05-10, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Inga virus är "färdigforskade". Om du är rädd för att gå utanför dörren för det här så ska du nog aldrig åka på semester mer för det finns jävligt mycket värre saker än det här.

Tänker faktiskt inte på mig själv nu, utan på alla som potentiellt ev mister livet pga det finns

don som uppenbart stoppar huvudet i sanden,

Alt som bara vill provocera
Citera
2026-05-10, 21:54
Medlem
Bilder från evakueringen av smittade från fartyget...

How the evacuation of hantavirus-stricken cruise ship unfolded in Tenerife

https://www.youtube.com/watch?v=15q-JkhWA48

förstår inte varför de inte använde shuttle kuberna..
Citera
2026-05-10, 21:55
Medlem
twoeggss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grantoppen2
Jag tycker att man är otroligt naiva från svenska myndigheters håll här som lägger hela ansvaret på individen vad gäller ev karantän eller isolering.

”Det är låg risk att det sprids” är liksom inget argument när det handlar om ett virus som
OM det sprids har 40% dödlighet och såklart kan mutera och bli mer smittsamt (kanske redan skett med tanke på hur många som insjuknat på båten). Jag skiter väl i om risken är låg när konsekvenserna är ödesdigra! Jävla idioter.
Hantaviruset är optimerat för gnagare. Är inte ens säkert att en stor mängd och selektionstryck under lång tid skulle göra att det blev till ett pandemivirus som sprids mellan människor likt covid. Ett virus går ju inte från att vara ett som sprids mellan en art till att helt plötsligt sprida sig okontrollerat mellan bärare hos en helt annan djurart bara för att det muterar. En höjdhoppare ersätter ju inte rymdraketer bara för att de lärt sig att hoppa 2.30m på stabil basis.
Citera
2026-05-10, 22:06
Medlem
Citat:
Ja men då håller ju fler på att insjukna. Kommer säkert fler fall. Man skulle isolerat dem på plats, inte spridit över hela världen.

Exakt min åsikt också.

Förstår inte varför det ska vara så svårt att inse för de som bestämmer. Man hade ett gyllene läge men tog det inte.

Visst kan det vara inskränkande och "kränkande" mot passagerarna men alternativet som man valt nu är extremt mycket sämre. Givetvis hoppas jag att jag har fel och det klingar av men risken är ju tyvärr att fler fall kommer uppstå och att det sprider sig inom befolkningen. Med lång inkubationstid är det också svårt (om inte omöjligt) att kontrollera när det väl fått fäste i befolkningen.
Få om ens någon (normal) person lever såpass isolerat att de inte har nära kontakt med någon, om det inte är familj så är det kk eller dylikt eller....
Citera
2026-05-10, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Okej så fågel-soptippen avfärdas kanske som hypotes, men är det inte lika konstigt att man får sjukdomen av att ligga och sova i Sydamerika, jag menar då borde det uppstå på flera sätt (eller det kanske det gjort utan att det skrivits i tidningarna).

"Björn Olsen tror att paret kan ha smittats på ett boende under sin fem månader långa resa i Sydamerika. Om du ska få den här typen av smittan behöver du få en ganska hög dos ... enda stället jag kan tänka mig att du får den typen av exponeringen är när du ligger och sover ...

// svenska sorkfebern är även en typ av hantavirus. Skillnaden med det sydamerikanska andesviruset ... är att det framför allt ger luftvägsproblem – till skillnad från ... njurproblem – och det är det som gör det så farligt
", ur Expressen.

De kanske inte bara sovit… det vet vi ju inget om.
Citera
2026-05-10, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DurexPlayHeat
Exakt min åsikt också.

Förstår inte varför det ska vara så svårt att inse för de som bestämmer. Man hade ett gyllene läge men tog det inte.

Visst kan det vara inskränkande och "kränkande" mot passagerarna men alternativet som man valt nu är extremt mycket sämre. Givetvis hoppas jag att jag har fel och det klingar av men risken är ju tyvärr att fler fall kommer uppstå och att det sprider sig inom befolkningen. Med lång inkubationstid är det också svårt (om inte omöjligt) att kontrollera när det väl fått fäste i befolkningen.
Få om ens någon (normal) person lever såpass isolerat att de inte har nära kontakt med någon, om det inte är familj så är det kk eller dylikt eller....

Ja, även om risken är liten att det tar fart är den inte obefintlig. Och det räcker för att man borde tagit till alla försiktighetsåtgärder. 9 av 10 gånger leder det kanske inte till något mer, men om det nu sprider sig är det ju som digerdöden. Liknande dödlighetsprocent också? Just att inte typ alla dör (som av ebola ex) gör ju att det har chans att sprida sig.
Citera
2026-05-10, 22:45
Medlem
Fråga ex chat gpt detta:

”Hur stor risk för att bli en pandemi har ett virus med en dödlighet på 40% och en inkubationstid på upp till 8 veckor som kan smitta från människa till människa?”

Svaret lugnar i varje fall inte mig… fattar inte att myndigheter tar så lätt på detta. De kan väl för fan hjälp av ai om de nu inte kan tänka och beräkna risker:

”Sammanfattning av risk
Risken för en "händelse med stor global påverkan" är mycket hög, men risken för en snabb pandemi är lägre. Om viruset muterar för att bli lättare att sprida (t.ex. luftburet) innan symptomen uppstår, skulle det dock utgöra ett existentiellt hot.”
Citera
2026-05-10, 23:02
Medlem
Rumpkorvens avatar
Citat:
Fråga ex chat gpt detta:

”Hur stor risk för att bli en pandemi har ett virus med en dödlighet på 40% och en inkubationstid på upp till 8 veckor som kan smitta från människa till människa?”

Svaret lugnar i varje fall inte mig… fattar inte att myndigheter tar så lätt på detta. De kan väl för fan hjälp av ai om de nu inte kan tänka och beräkna risker:

”Sammanfattning av risk
Risken för en "händelse med stor global påverkan" är mycket hög, men risken för en snabb pandemi är lägre. Om viruset muterar för att bli lättare att sprida (t.ex. luftburet) innan symptomen uppstår, skulle det dock utgöra ett existentiellt hot.”

Jag klistrade in din chatgpts svar till min. Min chatgpt svarade:

Det scenariot låter dramatiskt, men utifrån vad forskare vet idag finns det inget som tyder på att hantavirus är nära att utvecklas till ett ”existentiellt hot” för mänskligheten.
Citera
2026-05-10, 23:50
Medlem
Var startade skeppet sin resa? Jag kan bara spåra det tillbaka till Ushuaia, Argentina. Varför finns ingen info om var det var innan? Är väl troligt att personerna smittats tidigare? Inga lyxkryssare med européer och amerikaner startar väl i södra Argentina?
Citera
2026-05-10, 23:51
Medlem
Fartyget angjorde ön Tristan du Cunha tidigare i april. Passagerarna besökte bland annat den lokala puben.

Nu uppvisar en av invånarna symptom på att ha smittats. Brittiska myndigheter uppges vara stressade av det hela och har nu flugit in - luftlandsatt - medicinsk personal på ön. Oron bland de 216 invånarna uppges vara stor.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/xrMOAR/invanarna-pa-tristan-da-cunha-haller-andan
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in