2026-05-10, 19:54
Medlem
Monerokungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stormivattenglas
Covid kan ifrågasättas men jag tror inte att varenda virus som uppstår är planerat.

Hade inte jag heller trott. Om dom varit seriösa med detta! Det är dom INTE! Skickar hem folk osv. Det lyser igenom.

Hade dom varit stenhårda med karantän osv hade det varit en annan sak.
Citera
2026-05-10, 19:56
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Monerokungen
Hade inte jag heller trott. Om dom varit seriösa med detta! Det är dom INTE! Skickar hem folk osv. Det lyser igenom.

Hade dom varit stenhårda med karantän osv hade det varit en annan sak.

Har knappt läst något om detta så jag ska inte uttala mig för mycket men vi får väl se hur det hela utvecklas. Det kanske inte blir någon stor grej precis som apviruset som alla var livrädda för men som ingen pratar om idag.
Citera
2026-05-10, 19:59
Medlem
Lillarapunzels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenOtroligaStruten
Det låter ju betryggande då. Hoppas du vet detta.
En dödlighet av var tredje person som smittas, lite drygt, (30-40 %,) är ju skräcksiffror, med tanke på dessa siffror så var ju inte Covid 19 så väldigt mycket att oroa sig för, jo, så klart, för äldre och multisjuka, och deras anhöriga...

Jo, men du får tänka på att smittsamheten är mikroskopisk i jämförelse. Det verkar som att en bara är smittsam precis något dygn vid symptomdebut till att börja med. Inget utbrott, ens i Sydamerika, har haft mer än 20-30 smittade, och de absolut allra flesta primärt från smittkällan.
Den enda svensken, som förövrigt själv är läkare, står i ständig kontakt med smittskydd region Stockholm. Det finns ingen som helst anledning till oro.
Citera
2026-05-10, 20:05
Medlem
Så en fransman lyckades hålla sina symptom hemliga hela vägen fram tills han landade i Frankrike.
Citera
2026-05-10, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sir89
Så en fransman lyckades hålla sina symptom hemliga hela vägen fram tills han landade i Frankrike.

Borde vara fängelsestraff på sådant.
Citera
2026-05-10, 20:06
Medlem
DenOtroligaStrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lillarapunzel
Jo, men du får tänka på att smittsamheten är mikroskopisk i jämförelse. Det verkar som att en bara är smittsam precis något dygn vid symptomdebut till att börja med. Inget utbrott, ens i Sydamerika, har haft mer än 20-30 smittade, och de absolut allra flesta primärt från smittkällan.
Den enda svensken, som förövrigt själv är läkare, står i ständig kontakt med smittskydd region Stockholm. Det finns ingen som helst anledning till oro.

Tack, du ger lugnande besked, och jag litar på att du känner till en del om detta...
Citera
2026-05-10, 20:08
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VilloVet9
Då kan man väl ändå kalla det för ett rel ”ej färdigforskat virus” , eller?

Inga virus är "färdigforskade". Om du är rädd för att gå utanför dörren för det här så ska du nog aldrig åka på semester mer för det finns jävligt mycket värre saker än det här.
Citera
2026-05-10, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lillarapunzel

Och vad gör han om dagarna nu, jobbar? Man blir väl inte sjukskriven så lätt här?
Citera
2026-05-10, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sir89

Var läser du det?
Citera
2026-05-10, 20:35
Medlem
Translesbisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grantoppen2
Var läser du det?
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/virusdrabbade-fartyget-framme-vid-teneriffa

Citat:
En fransman som evakuerats har nu visat symtom, uppger landets premiärminister.
Citera
2026-05-10, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svenskor
Flygplan med passagerare under
söndagen lämnat kanarieön Teneriffa.

https://www.expressen.se/nyheter/expressen-direkt/?post=645d7249-3fa8-4d88-b187-0b6fcafb6930

En av fem evakuerade fransoser
uppvisade symtom på sjukdomen
vid ankomst till Frankrike.

Ja men då håller ju fler på att insjukna. Kommer säkert fler fall. Man skulle isolerat dem på plats, inte spridit över hela världen.
Citera
2026-05-10, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Med tanke på den långa inkubationstiden förefaller det märkligt att den fågelskådande holländaren blev sjuk och dog bara dagar efter sin olycksaliga exkursion till soptippen i Ushiaia.
Kan han ha blivit smittad tidigare, någon annanstans.

Ja det tror jag. Kanske av andra människor. Det är väl ändå troligare än djur? Människor umgås mer med människor än djur och det här viruset sprids ju även mellan människor.

Det ska alltid skyllas på djur av någon anledning ifall den möjligheten finns.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in