2026-05-10, 13:13
  #13
Medlem
svenskors avatar
Ulf Kristersson har ingen skam.

Olle Lundin, professor i förvaltningsrätt:
- Min bedömning är att han är jävig.
Han borde inte ha varit med på det här mötet.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/miljoner-till-kristerssons-svagerskas-stiftelse-delikatessjav

"Jäv"
Jäv innebär att en person som ska fatta
beslut eller handlägga ett ärende är partisk,
eller att det finns omständigheter som kan
rubba förtroendet för personens opartiskhet.
En jävig person får inte delta
i handläggningen av ärendet.
Citera
2026-05-10, 13:16
  #14
Medlem
Standard inom politikerkretsarna. Att nån blir förvånad.
Citera
2026-05-10, 13:34
  #15
Medlem
Grontarskonts avatar
Att dvärgen inte ens förstod att ha var jävligt är bortom mitt förstånd!

Bara korkad eller att han skiter I saken?!

Han är helt klart den sämsta statsminister vi haft, finns inte ens en utmanare till den titeln!

Blir mörkrädd över förfallet inom moderaterna!
Citera
2026-05-10, 13:57
  #16
Medlem
FallerIfallerAs avatar
Ulf Kristersson är en vandrande katastrof med alla sina sunkiga affärer det finns inte ett hederligt ben i den kroppen, moderaterna kommer att göra sig av med honom efter valet!
Citera
2026-05-10, 15:36
  #17
Medlem
Tomtekukars avatar
Sverige är “världens minst korrupta land”, för här kallar vi korruption för samverkan, nepotism för nätverk, och riggade upphandlingar för kravspecifikation. Pengarna hamnar alltid hos rätt svåger, rätt stiftelse och rätt konsult, men det är lugnt, det sker ju med powerpoint, värdegrund och presschef.

Och sen går vi runt som självgoda tuppar med dildos i röven och pekar finger på andra länder, medan vår egen vänskapsmaffia suger ur staten i total tystnad.

Korruptionsrankingen mäter kuvert, inte svensk standard: kontakter, gentjänster och “råkar bli”-miljoner.

Högaffel nu!
Citera
2026-05-10, 18:43
  #18
Medlem
Är inte jäv olagligt eller straffbart på något sätt? Varför får han inga konsekvenser? Man blir ju mörkrädd över statsministerns dåliga omdöme.

Anslaget för integration och jämställdhet har alltså minskat med 12 miljoner samtidigt som stiftelsen Teach for Sweden stärkts med samma summa. Inte ens medarbetarna förstår anledningen till just denna satsning när alla andra tvingas spara och tycker att beslutet borde granskas, eftersom det verkar som att ”satsningen” går rakt ner i chefernas fickor.

”Chefslönerna är höga och det förekommer återkommande och omfattande utlandsresor. Man kan fråga sig hur dessa kostnader, och tidsåtgången, motiveras i relation till stiftelsens uppdrag”, skriver en av dem i ett meddelande.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/wrRg9A/kristerssons-svagerskas-stiftelse-fick-miljoner-togs-fran-integration?utm_source=iosapp&utm_medium=share
Citera
2026-05-10, 20:01
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wolfmotherrocker
Är inte jäv olagligt eller straffbart på något sätt? Varför får han inga konsekvenser? Man blir ju mörkrädd över statsministerns dåliga omdöme.

Anslaget för integration och jämställdhet har alltså minskat med 12 miljoner samtidigt som stiftelsen Teach for Sweden stärkts med samma summa. Inte ens medarbetarna förstår anledningen till just denna satsning när alla andra tvingas spara och tycker att beslutet borde granskas, eftersom det verkar som att ”satsningen” går rakt ner i chefernas fickor.

”Chefslönerna är höga och det förekommer återkommande och omfattande utlandsresor. Man kan fråga sig hur dessa kostnader, och tidsåtgången, motiveras i relation till stiftelsens uppdrag”, skriver en av dem i ett meddelande.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/wrRg9A/kristerssons-svagerskas-stiftelse-fick-miljoner-togs-fran-integration?utm_source=iosapp&utm_medium=share
Jo, det är en del av brottsbalken.
Men:
Citat:
Ursprungligen postat av brottsbalken 20 kap. Om tjänstefel m.m.

Den som är ledamot av en beslutande statlig eller kommunal församling är inte underkastad ansvar enligt första eller andra stycket för någon åtgärd som han vidtar i denna egenskap.
På sin höjd kan man få pekpinnar av KU. Jag tolkar det som att Ulf siktar på a-kassan till hösten.
Citera
2026-05-10, 22:16
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gvasalia
Det börjar bli absurt hur många skandaler som kan cirkla runt Uffe utan att något händer.

Nu senast: Teach for Sweden. Regeringen delar ut miljoner – och Ulf Kristersson sitter med och fattar beslutet trots att hans egen svägerska sitter i stiftelsens styrelse. Jurister kallar det ”delikatessjäv”.

Men det här är bara det senaste kapitlet.

• Ersta Diakoni‑lägenheten – där han som socialborgarråd fick en attraktiv bostad via en direktör, trots att lägenheterna var avsedda för utsatta kvinnor.

• Adoptionsskandalerna – där han drev på internationella adoptioner trots varningar om oegentligheter i flera ursprungsländer.

• Utförsäljningarna i Stockholm – där privata aktörer med nära band till Moderaterna gynnades.

• Einar Mattsson‑skandalen – där Stockholms stad under Kristerssons tid som socialborgarråd gjorde uppgörelser och fastighetsaffärer som gynnade bolaget, samtidigt som han själv använde deras lägenheter. Kritiken handlade om sammanblandning av roller, beroendeställning och bristande transparens. Han fick också en lägenhet och allmännyttan såldes ut till underpris. Det är ju dock inte olagligt att vara inkompetent.

När man radar upp allt detta – Ersta, adoptionerna, utförsäljningarna, Strängnäs, Einar Mattsson och nu Teach for Sweden – framträder ett mönster och frågan: Hur kan Uffe komma undan med allt? Nog för att han har kontakter i klägget men han är inte bara kort och ful, han är högst inkompetent också
Dvärgen borde ha ställts inför riksrätt för länge sedan. Sverige har aldrig haft en mer korrupt statsminister. Det är svagt att media inte belyst detta bättre.
Citera
2026-05-11, 10:32
  #21
Avstängd
Gorbis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Armadou
Dvärgen borde ha ställts inför riksrätt för länge sedan. Sverige har aldrig haft en mer korrupt statsminister. Det är svagt att media inte belyst detta bättre.

Håkan Juholt blev utsatt för ett enormt mediedrev för att han inte gjorde rätt när han delade lägenhet i Stockholm med sin sambo. Ersättningen skulle då minskas med 25%, en skitbagatell, han menade dessutom att han skrivit i sin ansökan att han bodde med kvinnan men att de ändå betalt ut full ersättning. Var det ens Juholts fel?

Ett drev som 3 månader senare gjorde att han tvingades avgå.

Här har Ulf Kristersson valt ut just sin nära släkting och goda vän systern till Ulfs make, en kvinna som följer med på Ulf´s 60-års resa till Sydamerika, handplockat just hennes bolag och skänkt i 100% korruption 12 000 000 Kr!!!!!!!!!!

Genomkorrumperade journalistkåren står i givakt och håller radiotystnad i vördnad för vår diktatorkorrumperade statsminister Ulf Kristersson.
Citera
2026-05-11, 13:26
  #22
Medlem
De lönar sig att vara nära anhörig till Ulf Kristersson.

Undra vad de kommer kosta valspurten?
__________________
Senast redigerad av buffalo3tys 2026-05-11 kl. 14:01.
Citera
2026-05-11, 14:33
  #23
Medlem
bl-gr-ns avatar
Jäv.
Korruptionen inom makteliten är så ingrodd att de inte längre bryr sig om att dölja den...
Citera
2026-05-11, 16:01
  #24
Medlem
buddy99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buffalo3tys
De lönar sig att vara nära anhörig till Ulf Kristersson.

Undra vad de kommer kosta valspurten?
Inte lätt för Uffe hålla reda på alla dolda makthavare,lobbyister,entreprenörer... som ringer och tackar stup i ett.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in