2026-05-10, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Ja, mitt påstående där var inte vidare korrekt . Han kunde i detta fall troligen dömts enligt den lagen i den mån sexet skedde när den trätt i kraft.

Detta ärende är ett av många som visar på vikten av den lag som kom 1/7-25.
Citera
2026-05-10, 17:08
Medlem
Citat:
Ja, mitt påstående där var inte vidare korrekt . Han kunde i detta fall troligen dömts enligt den lagen i den mån sexet skedde när den trätt i kraft.

Det var det som det blev i domen också. För de övergrepp som skedde efter 1 juli så dömdes efter den lagen.

Han verkar riktigt farlig med hänsyn till återfallsrisken. I Fup fanns ett annat liknande fall, men där väntade han tills hon hade fyllt 18 och gått ut, troligtvis för att inte bli dömd. Men nu gjorde han inte det så hans gränslöshet verkar ha eskalerat.
Citera
2026-05-10, 17:09
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Vad har det som är "normalt" att göra med detta ärende?

Ni ljuger du, det är inget jag uppskattar. Det jag påpekade var faktiskt korrekt. Om du skall ha en diskussion om vad som är normalt eller inte normalt måste den utgå från att du medger att du hade fel och tar tillbaka ditt påstående om att jag har fel. Så jag ställer samma frågor igen. Är du en ärlig människa och debattör besvarar du dem och slutar låtsas som om utgångspunkten för diskussionen är en annan.
Citera
2026-05-10, 17:40
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av talacaris
Det var det som det blev i domen också. För de övergrepp som skedde efter 1 juli så dömdes efter den lagen.

Ja, absolut. Vad jag menade var att han troligtvis kunde dömts enligt den nya lagen ensam. Om den gällt även första halvåret 2025. Nu dömdes han ju för en kombination av brott mot den gamla och nya lagen. Beroende på när sexet inträffade. Men bakgrunden är förstås att han var hennes rektor och hon befann sig i en beroendeställning när förhållandet inleddes.

Citat:
Han verkar riktigt farlig med hänsyn till återfallsrisken. I Fup fanns ett annat liknande fall, men där väntade han tills hon hade fyllt 18 och gått ut, troligtvis för att inte bli dömd. Men nu gjorde han inte det så hans gränslöshet verkar ha eskalerat.

Det finns säkert klara inslag av gränslöshet i hans beteende.
Citera
2026-05-10, 17:45
Medlem
tantaluss avatar
Citat:
Har du klart för dig att lagen säger att det är tillåtet att det normalt är tillåtet för en vuxen man ha sex med barn mellan femton och arton? Och att det var det jag hävdade? Och att jag har rätt? Och att det inte ligger något moraliskt i det konstaterandet?

Efter lagändringen den 1:a juli förra året har åldersskillnad blivit en rätt viktig parameter för att avgöra om en sexuell förbindelse mellan en vuxen person och en person mellan 15 och 17 år innebär ett straffbart otillbörligt utnyttjande. Då lagen är relativt ny och har prägeln av ”gummiparagraf” (inga exakta gränser finns men vid en åldersskillnad större än fem år börjar misstankarna stärkas och det finns bedömt risk för en de facto omvänd bevisbörda om skillnaden i ålder, resurser och livserfarenhet blir väldigt stor) skulle jag tills vidare avråda alla vuxna från att ha sex med människor under 18 års ålder, oavsett hur entusiastiskt samtycke som föreligger under akten.
Citera
2026-05-10, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SloppySeconds
Precis och BO använde en maktutövning (vände på det hela) med all rätt.
Sad but true

Kommer hon bli friskare eller skruvar BO sig hårdare in med taktik hon lärt sig ?
~ Det är en bitter doft ~ ett signum.
Men slutligen gissar jag att hon förlorar även hon på taktiken.
"Sex on a beach" började i skolan denna gång med rektorn.

Flickan bör ju förstått redan från början att det var fel utifrån att han hade tjej och sambo, och att det var anledningen att de smög och inte gick ut med det, men frågan är om hon från början förstod att det var fel pga hans ställning som rektor och att hon var elev på hans skola, och om hon från början förstod att hon blev utnyttjad och lurad?
Är väl mer troligt att hon förstod det efteråt när hon fått distans, hur illa det faktiskt var? Utifrån det vet jag inte vad du menar med att hon har en taktik? Jag tror hon var i en sårbar situation och det hade väl knappast pågått så lång tid och fyra ggr/vecka om det var en grym plan från hennes sida, då hade det väl bara blivit en enda gång?
Citera
2026-05-10, 18:16
Medlem
Citat:
Ni ljuger du, det är inget jag uppskattar. Det jag påpekade var faktiskt korrekt. Om du skall ha en diskussion om vad som är normalt eller inte normalt måste den utgå från att du medger att du hade fel och tar tillbaka ditt påstående om att jag har fel. Så jag ställer samma frågor igen. Är du en ärlig människa och debattör besvarar du dem och slutar låtsas som om utgångspunkten för diskussionen är en annan.

Vad menar du? Specificera.
Citera
2026-05-10, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Kanske att sex är starkare än moral även för vissa hyggliga vanliga svenska män.

Jag vet inga detaljer och självklart är det oerhört otrevligt för offret och kanske ett problem resten av hennes liv. Men det hade ju en enda örfil kunnat vara också, så straffet är absurt. Man kan mörda någon i Sverige och få 1-2 år. Han är dömd som massmördare.

Han döms kanske mest för att han utnyttjat en elev på en skola där han är rektor? Pga beroendeställningen och att det är en vidrig makt han utövat i sin arbetsroll under arbetstid?
Och fyra ggr/vecka och under lång tid?
Det är väl därför straffet är så högt?
Citera
2026-05-10, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mailmans
Hur vet du all den här informationen?
Det har ju kommit ut någonstans?
Har du tillgång till förhör där han erkänt detta?

Vet? Information?
Det är självklart eftersom han är rektor, han lär ha en lång utbildning och har arbetat som rektor i många år och väl medveten och insatt i att sånt här inte är ok, förstår inte du det?
Citera
2026-05-10, 20:04
Medlem
nidbilds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Ingen fara!
Jobbig läsning var det... Stackars stackars tjej! Får hoppas hon får all hjälp hon behöver!
Och stackars hans barn och hans sambo!

Definitivt skilsmässa snacka om mentalt efterbliven människa.
Citera
2026-05-10, 20:25
Medlem
Maulcas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nidbild
Definitivt skilsmässa snacka om mentalt efterbliven människa.

Skilsmässa?, när man är sambo, det låter långsökt. Det är självklart att hans sambo kommer lämna honom. Hur ska hon kunna leva tillsammans med en man som är dömd för våldtäkt mot barn.
Citera
2026-05-11, 00:28
Medlem
MissPencils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tantalus
Efter lagändringen ... skulle jag tills vidare avråda alla vuxna från att ha sex med människor under 18 års ålder, oavsett hur entusiastiskt samtycke som föreligger under akten.

Att det ska behövas en lagändring för att komma till den insikten...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in