2026-05-10, 15:30
Medlem
SveaBunkerns avatar
https://www.borskollen.se/nyheter/27/da-bor-du-skriva-aktenskapsforord-enligt-experten

Citat:
19 september 2025

Enligt Privata Affärer visar en Sifo-undersökning att 17 procent av svenskarna skulle kunna avsluta en relation om partnern inte vill skriva äktenskapsförord.

Bland kvinnor är andelen något högre, 19 procent, medan 15 procent av männen uppger samma sak.

För personer som har erfarenhet av separationer eller skilsmässor är siffran ännu högre, 28 procent.

TS: Som rubriken lyder.
Senast redigerad av SveaBunkern 2026-05-10 kl. 15:32.
Citera
2026-05-10, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SveaBunkern
https://www.borskollen.se/nyheter/27/da-bor-du-skriva-aktenskapsforord-enligt-experten

TS: Som rubriken lyder.

Läs vad du har skrivit igen. Jag har läst det några gånger nu och jag får det snarare till att kvinnor i högre grad vill ha äktenskapsförord.
Citera
2026-05-10, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Läs vad du har skrivit igen. Jag har läst det några gånger nu och jag får det snarare till att kvinnor i högre grad vill ha äktenskapsförord.

Antagligen för att kvinnor börjat mer och mer tjäna mer än männen.
Citera
2026-05-10, 16:55
Medlem
bithaxs avatar
Dom är emot när dom förlorar på det.
Citera
2026-05-10, 17:12
Medlem
cutepsychos avatar
Jag är för. Vill inte förlora mitt liv om den jag är gift med ex blir speltorsk bakom min rygg och spelar bort alla pengar.
Citera
2026-05-10, 17:13
Medlem
cutepsychos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen

Fråga männen efter de gått igenom sin skilsmässa
Citera
2026-05-10, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlackRockInc
Antagligen för att kvinnor börjat mer och mer tjäna mer än männen.

Eller har ett arv från äldre släkting som behöver skyddas. Kan ju vara ett hus på landet med affektionsvärde tex. Där kvinnan har varit under sin barndoms lyckliga somrar och inte vill förlora vid en eventuell skilsmässa.

Citat:
Ursprungligen postat av cutepsycho
Fråga männen efter de gått igenom sin skilsmässa

Verkar vara ytterst få, både män och kvinnor som är för ett äktenskapsförord. Märkligt! Hur säker man än är på sin partner, så är ju äktenskapsförord bra att ha.
Citera
2026-05-10, 18:41
Medlem
Merwinnas avatar
Jag tror att människor oavsett kön fungerar så, att de vill ha äktenskapsförord om de är den part som har mest att förlora vid en skilsmässa. Respektive INTE vill ha äktenskapsförord, om de är den part som har mest att vinna vid en skilsmässa. Folk ÄR tyvärr så.

...undantagen är folk som är naiva, juridiskt okunniga eller tokkära - eller alltihop på en gång.
Citera
2026-05-10, 18:43
Medlem
Onanikrems avatar
Är nog bara den part som har något att förlora på äktenskapsförordet som har något emot det.

Gifta sig bör man inte förrän möjligen på ålderns höst för att skydda sambon vid dödsfall.
Sambo är mycket bättre på alla plan, lättare att separera om något skulle hända, lättare att dela upp tillgångarna (samboavtal bör ändå skrivas)
Citera
2026-05-10, 18:59
Medlem
Skulle aldrig gifta mig utan äktenskapsförord.
// Kvinna
Citera
2026-05-10, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amelberga
Skulle aldrig gifta mig utan äktenskapsförord.
// Kvinna

Hade jag byggt upp ett företag i 20 år. varför ska du ha halva mitt företag? Du har ju inte ens varit med och byggt upp det.
Citera
2026-05-10, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jahaaaaaaa
Hade jag byggt upp ett företag i 20 år. varför ska du ha halva mitt företag? Du har ju inte ens varit med och byggt upp det.

EXAKT! Ditt är ditt och mitt är mitt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in